Poznáte aplikáciu WeCroak? Jej jedinou úlohou je vám päťkrát do dňa (v akomkoľvek čase) pripomenúť túto maličkosť: „Nezabúdaj, aj tak zomrieš“. Aplikáciu si vo svojom smartfóne vyskúšala na tri mesiace Bianca Bosker, ktorá o nej napísala zaujímavý článok pre magazín The Atlantic.

Život s neustálou perspektívou neodvratného konca nie je vynálezom vývojárov zo Silicon Valley, ale v praxi ho odporúčali stoici či budhisti. Avšak v modernom svete informačných technológií sa navyše ku klasickému spirituálnemu rozmeru pridáva potreba odtrhnúť sa od aplikácií a sociálnych sietí.

Uvažujte o smrti a budete šťastnejší

Aj preto existuje približne tisíc appiek, ktoré ponúkajú relaxačné cvičenia a iné zábavky, ktoré majú človeka odtrhnúť od mobilu a pomôcť mu lepšie sa sústrediť. Existujú aplikácie na zlepšenie dýchania, aplikácie, ktoré sledujú čas strávený v iných aplikáciách, aplikácie, ktoré naučia sústrediť sa pri behu, jedení, pôrode, pri surfovaní na webe. Aplikácia WeCroak je iná, pretože núti človeka premýšľať o neodvratnej smrti.

Budhisti tvrdia, že skutočne šťastní sa môžete stať len vtedy, ak aspoň päťkrát denne uvažujete o smrti. Zatiaľ čo napríklad aplikácia Calm používateľa povzbudzuje, aby sa „zhlboka nadýchol“, WeCroak pošle správu, že „hrob nemá žiadne slnečné rohy“.

Autorka tvrdí, že zo začiatku chcela pochmúrnu aplikáciu vymazať, ale po mesiaci si jej prítomnosť užívala. „Sedím takto na svadbe kamarátky a premýšľam o redakčnej uzávierke. A zrazu: Nezabudni, aj tak zomrieš. Uvoľním sa, dám si šampanské a začnem sa konečne normálne baviť,“ píše. To isté sa stalo, keď bola nervózna, keď mala rozprávať pred väčšou skupinou ľudí. WeCroak jej vtedy poslal správu: „Nezabudni, že zomrieš.“ Uvoľnila sa a uvedomila si, že v zásade o nič nejde. Život je príliš krátky na zbytočné obavy a človek by si ho mal skutočne užiť.

Iný pohľad na veci

Autormi divnej aplikácie sú dvaja Američania: 27-ročný IT freelancer Ian Thomas a novinár Hansa Bergwall, ktorí sa stretli náhodou cez Airbnb. „Čítal som veľa o stoikoch, ktorí sa venovali memento mori (v preklade z latinčiny Pamätaj na smrť), a o náboženstvách okolo budhizmu,“ povedal pre britský denník Times H. Bergwall, ktorý absolvoval pobyt v himalájských ášramoch. Aj napriek tomu, že chcel zmeniť svoj pohľad na život, počas uponáhľaného dňa často zabudol na nevyhnutnosť smrti. „Jednoducho som zabudol. Myseľ zrejme nechce premýšľať o smrti, pretože sa jej bojí,“ opisuje nápad jeden z tvorcov.

Do dvoch mesiacov s I. Thomasom navrhli aplikáciu, o ktorej obaja tvrdia, že by pomohla priniesť kúsok šťastia do života. „Bez ohľadu na to, ako som vystresovaný, zrazu ma to nejako prejde a (uvedomením si smrti) sa pozerám na veci z inej perspektívy,“ tvrdí. Appke sa skvelou marketingovou stratégiou darí. Nedávno sa dostala aj do prvej desiatky platených aplikácií v sekcii „Zdravie a fitness“ v App Store (v Android verzii zatiaľ nie je) a predbehla niektoré aplikácie, ktoré sledujú spánkový rytmus a pomáhajú pri cvičení.

Proti závislosti na aplikáciách

Výskum ukázal, že priemerný počet interakcií, ktoré má bežný americký používateľ s mobilom (kliknutie, písanie či prejdenie prstom po displeji), predstavuje 2 617 dotykov denne, čo zaberie zhruba dve a trištvrte hodiny. Ďalšia štúdia zistila, že bežný majiteľ smartfónu sa s ním hrá v priemere 2,5 hodiny denne. Zapojenie do sociálnych sietí navyše ľudskú myseľ provokuje k impulzívnym reakciám. Autori aplikácie tvrdia, že ich produkt bojuje paradoxne proti závislostiam od smartfónov či sociálnych sietí. Uvedomujú si, že mobilom človek v bežnom živote neutečie, preto ponúkajú aspoň kompromis.

Krátkym pohľadom na citát na obrazovke mobilu sa človek aspoň na chvíľu môže zamyslieť nad pominuteľnosťou vlastného života a nastaviť si tak aspoň na pár minút aktuálne priority a upokojiť sa. Uvažovali aj nad tým, že urobia v aplikácii akúsi nadstavbu, kde by mohli používateľom poskytnúť viac informácií o autoroch citátov, ale tento nápad nakoniec zavrhli, pretože si prajú, aby sa používateľ „odpojil tak rýchle, ako je len možné“.

Zo štatistík vyplýva, že na tejto aplikácii používatelia strávia v priemere len 36 sekúnd denne. Len na porovnanie: na Facebooku strávia 59 minút, Instagrame 54 minút či na zoznamke Tinder 22 minút. Všetky sociálne siete a digitálne platformy sa snažia čo najpevnejšie si pripútať používateľa cez takzvaný „behaviour design“, na čo upozornil bývalý manažér Google Tristan Harris. Po odchode z technologickej spoločnosti založil iniciatívu Time Well Spent, ktorá sa venuje osvete a usiluje sa o zmeny v premýšľaní o tom, akú zodpovednosť nesú firmy zo Silicon Valley za dopady svojich produktov na životy ich používateľov.

Sám autor aplikácie WeCroak tvrdí, že bol závislý na hraní Candy Crush. „Bol som nazlostený na smartfón a aplikácie v ňom. Chcel som niečo urobiť, zobrať to do svojich rúk. Vytvoriť niečo, čo mi vráti stratený čas,“ povedal autor aplikácie H. Bergwall. Aplikáciu WeCroak považuje za akýsi druh antiaplikácie, ktorá okrem smrti nepripomína človeku nič, preto pri nej používateľ nezabije veľa času, no napriek tomu dokáže ovplyvniť priebeh dňa.