Kým prezident USA Donald Trump dosahuje obchodné dohody s Veľkou Britániou a dokonca aj s „úhlavným nepriateľom“ Čínou, Európska únia sa ocitla mimo hry. Napriek opakovaným pokusom o zrušenie ciel na európske výrobky sa Európskej komisii doteraz nepodarilo dosiahnuť žiadny zásadný posun, uvádza Politico.

V apríli D. Trump zaviedol základné clo vo výške 10 percent, doplnené o 25-percentné clá na automobily a kovy. Ak sa nepodarí dosiahnuť dohodu do začiatku júla, hrozí ďalšie zvýšenie ciel až na 20 percent. Americký prezident tvrdí, že tým vyrovná obchodný deficit s EÚ, ktorý považuje za neférový.

„Európa nie je pre USA prioritou. Neplatí to len pre obchod, ale aj pre obranu či iné oblasti,“ uviedla Agathe Demaraisová z Európskej rady pre zahraničné vzťahy. Podľa nej je to pre mnohých európskych predstaviteľov veľkým prekvapením.

Downtown,Of,Mobile,,Alabama,,Usa,And,City,Docks,As,Seeing
Neprehliadnite

Jedna loď, 417 miliónov dolárov navyše. Americké clá prepisujú účty za čínsky tovar

Minulý týždeň D. Trump dosiahol dohodu s britským premiérom Keirom Starmerom o znížení ciel na britské autá a oceľ, čo bola prvá výnimka od zavedenia balíka globálnych ciel. V pondelok oznámila úspech aj Čína – s USA si navzájom znížili clá na 30 a 10 percent. Len pár hodín nato D. Trump označil EÚ za „horšiu ako Čínu“ a opätovne zopakoval, že „Európska únia vznikla preto, aby okrádala Spojené štáty“.

Európske výzvy na zmiernenie ciel zatiaľ zostávajú bez odpovede. Ako upozorňuje Josh Lipsky z Atlantic Council, USA v súčasnosti uprednostňujú obchodné dohody s Indiou, Japonskom či Vietnamom. „S EÚ je to zložitejšie. Washington teraz hľadá rýchle výhry,“ dodáva.

Hlavný vyjednávač Európskej komisie Maroš Šefčovič sa od januára stretol s viacerými americkými predstaviteľmi vrátane Howarda Lutnicka, Jamiesona Greera a Kevina Hassetta. Napriek pozitívnym vyjadreniam rokovania nepriniesli konkrétne výsledky.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Európa prichádza o posledného kľúčového výrobcu antibiotík. Xellia presúva výrobu do Číny