Do konca februára by sa jediným vlastníkom DMD Lombardini mal stať taliansky výrobca motorov.

V súčasnosti Lombardini v slovenskej motorárni patrí pätinový podiel, podľa riaditeľa spoločnosti Mariána Themára však finišujú rozhovory o predaji väčšinového balíka martinskej s.r.o., ktorý drží trenčianska a.s. DMD Fin.

Aj polovica je úspech

Spoločnú cestu si Taliani a Slováci zvolili v roku 2000. Nadviazali na licenčný program niekdajších ZTS Martin, ktorý mal pred viac ako desiatimi rokmi nahradiť výpadok zbrojárskej výroby.

Výrobné kapacity však boli nastavené na pôvodné podmienky trhov RVHP – a teda predimenzované. V najlepších rokoch vyrobili približne desatinu projektovaných možností.

M. Themár: Výšku podielu domácich tlmí ich kvalita. Vlaňajšia produkcia osemtisíc kusov motorov zapojila približne polovicu týchto kapacít. Napriek tomu sa výsledok považuje za úspech. Podľa M. Themára práve tohtoročný plánovaný objem výroby deväťtisíc kusov zodpovedá súčasným potrebám trhu. A zároveň stačí na dosiahnutie zisku.

Vlani 130 pracovníkov vyrobilo tržby za 467 miliónov korún – o takmer 60 % viac ako rovnaký počet zamestnancov predvlani. V tomto roku plánujú 600 mil. Sk a prvý zisk v histórii.

Zámerom vedenia spoločnosti je z budúcich ziskov postupne splatiť kumulovanú stratu – 38 mil. Sk. V tomto roku si podnik chce zarobiť na uhradenie straty minimálne jednej pätiny tejto sumy.

Koniec lízingov

Rok 2003 má priniesť prelom nielen v hospodárení, ale i v technických podmienkach prevádzkovania firmy – prenájme priestorov a časti strojov.

Výrobné haly má firma prenajaté od správcu konkurznej podstaty ZTS TEES Martinské strojárne, časť výrobnej technológie od správcu konkurznej podstaty ZTS TEES.

Konkurz na majetok oboch spoločností vyhlásil súd v rokoch 1998 a 2001, zatiaľ však nebol schválený ani plán speňažovania podstaty.

Hospodárenie DMD Lombardini (mil. Sk)

Pozn.: 2003 - plán
Prameň: DMD Lombardini, s.r.o., Martin

DMD Lombardini má však záujem o odkúpenie priestorov, v ktorých podniká. Získať ich môže iba v súťaži s ďalšími potenciálnymi záujemcami. Tí by mohli ponúknuť vyššiu cenu.

„Taká možnosť tu existuje. Myslím si, že potom by sme sa sťahovali do Talianska,“ upozorňuje M. Themár.

Za pozitívum však označuje dohodu so správcami konkurznej podstaty a s veriteľmi, podľa ktorej martinskej firme zahrnú do ponúkanej ceny aj investície do prenajatého majetku.

Vedenie firmy ich odhaduje na približne 20 mil. Sk, no znalecký posudok na predávaný majetok zatiaľ neexistuje. Na kúpe priestorov a strojov by sa formou zvyšovania základného imania mala podieľať talianska materská spoločnosť.

Napriek provizórnym podmienkam fungovania však DMD Lombardini ráta s expanziou. Už na jar tohto roku plánuje získať ďalší výrobný priestor na montáž motorov s rozlohou 1 500 štvorcových metrov a do konca roku investovať do nových výrobných priestorov s rozlohou približne dvetisíc štvorcových metrov.

Celková rozloha výrobných priestorov by sa tak počas tohto roka mala zvýšiť viac ako o tretinu – na vyše 13-tisíc štvorcových metrov.

Nová výroba

Firma v súčasnosti montuje sedem typov motorov v 350 modifikáciách, v tomto roku by mala prísť s prototypom a overovacou sériou nového – 16-ventilového motora.

„Naším zámerom je presvedčiť materskú spoločnosť v Taliansku, aby sem presunula aj výrobu druhého radu motorov. Ak by sa tak stalo, potom možno uvažovať aj o významnejšom náraste počtu pracovníkov,“ uvádza M. Themár.

Buď do Martina prídu nové motory, alebo odídu aj existujúceViac ako 90 % produkcie odoberá taliansky Lombardini. Motory z Martina nachádzajú uplatnenie najmä v malých stavebných a dopravných mechanizmoch, v mobilných elektrocentrálach a podobne.

Obchod, ale a i výskum a vývoj zabezpečuje materská spoločnosť, ktorá martinský podnik zatiaľ buduje na podmienky montážneho závodu. Vstupné komponenty na výrobu motorov firma zatiaľ z väčšej časti dováža, najmä z Česka, Talianska, ale aj Turecka.

Liatinové odliatky napríklad musí kupovať od kopřivnickej Tatry, aj keď v areáli bývalých ZŤS Martin stále funguje zlievareň. „Rozhodujúcim pre výber dodávateľov je najmä kvalita a cena, a lepšieho dodávateľa odliatkov sme zatiaľ nenašli,“ dôvodí M. Themár.

Oceňuje však snahu dodávateľa TS Motory, a.s., Martin zvyšovať podiel dielcov z domácej produkcie. Ako príklad uvádza ZSNP, a.s., Žiar nad Hronom, ktorý by sa po skončení práve prebiehajúcej certifikácie mohol stať dodávateľom hliníkových odliatkov.

Slovenskí a českí partneri by tak mohli dodávať približne 40 % komponentov z motorov vyrábaných v Martine.

Časť produkcie pre slovenských, českých a poľských zákazníkov DMD Lombardini predáva prostredníctvom zmluvného partnera TS Motory, s.r.o., Martin, v ktorej M. Themár zastáva funkciu predsedu dozornej rady. V rovnomennej akciovke je jedným zo spoločníkov.

Foto – Milan Velecký (2)