Rebríčky opisujúce stav a zmeny na slovenskom telekomunikačnom trhu sú v tomto roku kratšie ako vlani. Niežeby operátori prestali TRENDU poskytovať údaje. Naopak, hlbší pohľad do svojej kuchyne umožnilo viac podnikov.
O zredukovanie rebríčkov sa postarala konsolidácia. A tak z nich vypadla Nextra, Telenor Networks, GTS Slovakia, Aliatel Slovakia a Quadia DCT, ktorá od polovice roka vystupuje pod hlavičkou GTS Nextra. Chýba tiež GlobalTel a EuroWeb, ktorých aktivity integroval ich majiteľ – DanubiaTel – do svojho ďalšieho telekomu, Swanu.
Fixný internet...
Predaj internetových služieb sa vlani medziročne takmer zdvojnásobil na 3,4 miliardy korún. Na excelentnom raste sa opäť podieľala konsolidácia. Najväčší provideri v minulom roku prešli na nový model predaja širokopásmových DSL služieb (broadband) v pevnej telefónnej sieti Slovak Telekomu (ST).
Do vlaňajška broadbandový zákazník využíval dva nezávislé produkty – dátovú linku (službu ST DSL) a samo internetové pripojenie (od telekomu alebo iného nezávislého providera). Po novom sa obe zložky predávajú v jednom balíku. Časť dátových služieb, ktoré TREND sleduje v samostatnej tabuľke, tak preskočila do internetu.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACE ČLÁNKY:
- 100408>Od telefónu k digitálnej televízii
- 13737>TREND Top Telecom
Najlepšie túto zmenu vidieť na vyše dvestopercentnom náraste predaja online služieb ST. V segmente DSL služieb si polepšil aj Slovanet, ktorému predaj broadbandu stúpol o takmer 60 percent na 76 miliónov korún. Celkovo mu však líderstvo medzi alternatívnymi providermi vďaka právnej konsolidácii skúpených konkurentov vyfúkla GTS Nextra.
Pravda, Slovanet vlani zvýšil počet DSL klientov o polovicu. Podarilo sa mu to vďaka úspechu v programe vládnych dotácií Internet pre vzdelávanie. Štátom podporovaní študenti predstavujú tri štvrtiny jeho čistého ročného DSL prírastku.
… a mobilný
Na vlaňajších výsledkoch vidieť i razantnejší nástup mobilných operátorov do internetového biznisu. T-Mobile a o niečo neskôr aj Orange uviedli produkty, ktorými dokázali cenovo a kapacitne konkurovať rýchlemu internetu cez pevnú sieť. Počty ich internetových klientov uvedené v tabuľke vyzerajú úctyhodne, no treba pripomenúť, že sú medzi nimi i používatelia WAP služieb.
Pokiaľ ide o broadband, T-Mobile mal koncom vlaňajška tridsaťtisíc klientov v sieti Flarion Flash-OFDM. Orange k nim pridal 14-tisíc abonentov služieb na báze 3G nadstavby HSDPA a päťtisíc používateľov s prístupom cez „bežnú“ sieť tretej generácie.
Prvými číslami sa mohol za vlaňajšok pochváliť aj operátor bezdrôtovej 3,5-gigahertzovej FWA siete Wimax Telecom. Po poldruharočnej prevádzke získal 4 700 klientov. Ak bude týmto tempom pokračovať naďalej, sotva splní sľub, s ktorým v polovici roka 2005 získal licenciu – že do dvoch rokov bude mať 60-tisíc klientov. Hoci toto predsavzatie sa napokon do podmienok licencie nedostalo. Takže pre Wimax nie je povinné. No stále je na tom lepšie ako Amtel, ktorý registruje „pár stoviek“ klientov.
Predaj alternatívnych hlasových služieb
(%, 2006)

Pozn.: Údaj za Amtel je odhad TRENDU.
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami
V prehľade internetových providerov chýba káblový operátor UPC. Jeho širokopásmový internet pritom koncom minulého roka používalo vyše 32-tisíc klientov. Na porovnanie, konkurenčná káblovka Satro hovorí o troch tisíckach internetových zákazníkov.
Rebríčky a grafy TRENDU neobsahujú ani údaje menších lokálne pôsobiacich providerov s nezávislými mikrovlnnými a káblovými sieťami. Ich vplyv na trh nemožno podceňovať. Vo viacerých mestách majú tisíce klientov a sú takí silní, že sa v miestnych pomeroch vyrovnajú ST či UPC.
Bez problémov
Segment hlasových služieb, poskytovaných alternatívnymi operátormi vlani medziročne vzrástol o zanedbateľných dva a pol percenta. Iste, hlas z pevných sietí vo veľkom odchádza na mobily, ako vidieť z neprestávajúceho poklesu tržieb ST. V uplynulom roku dominantný operátor z hlasu utŕžil 7,8 miliardy korún, o pätinu menej ako predvlani. V roku 2001, keď doň vstúpil Deutsche Telekom, mu hlasové služby priniesli 13,7 miliardy korún.
S klesajúcim trendom fixnej telefónie nenarobila zázraky ani nová alternatívna konkurencia na pevných linkách ST. Hoci telekom sa na ňu dostatočne pripravil, skonsolidoval ponuku i zákaznícku bázu, takže nástup služby voľba operátora (carrier selection) zvládol bez väčších problémov.
A tak sa novinka z roku 2005 na celkových hlasových tržbách troch najúspešnejších hráčov – Slovanetu, eTelu a GTS Nextry – podieľala iba 19 percentami. Ich služby cez pevnú linku ST využíva necelých sedemtisíc klientov. Zrnko v porovnaní s 1,1 milióna firemných a bytových prístupov telekomu.
Gro hlasových služieb tak alternatívci dosahujú cez vlastné prípojky a cez virtuálne privátne siete. O tom, ako sa im darí preberať hlasovú prevádzku od ST, v budúcnosti napovie počet klientov, ktorí si od telekomu preniesli pôvodné telefónne číslo. Prenositeľnosť sa však rozbehla, a aj to iba v oklieštenej forme, koncom minulého roka.
Predaj internetových služieb
(%, 2006)

Pozn.: Graf nezahŕňa predaj menších internetových providerov.
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami