Každý, kto cestuje vlakom, určite pozná ten pocit, keď uteká na vlak a stihne ho len tak-tak. O to horšia je situácia, keď je kapacita miest na sedenie nepostačujúca a pred nami sú ešte dve hodinky cesty, napríklad z Trnavy do Žiliny.

Viem o čom hovorím. Už 5 rokov cestujem každý týždeň touto trasou a za ten čas som zistil ako správne postupovať, aby som si nejaké to miestečko našiel. Tu sú možné riešenia, ktoré vám môžu pomôcť.

Začnem najdrahším, ale najpohodlnejším. Na trase Bratislava – Košice (Humenné) jazdia vlaky vyššej kategórie IC, kde je miestenka zahrnutá v cene lístka. Treba si len vybrať triedu a kúpiť lístok (za kvalitu si samozrejme priplatíte). Výhodou býva nákup lístka s predstihom kedy je cena porovnateľná s cenou cestovného v rýchlikoch.

Cestovanie v prvej triede bežným rýchlikom - skoro každý rýchlik má radený jeden vagón prvej triedy, v ktorom je miest na sedenie vždy dosť ale cena je asi o 40 percent vyššia ako cestovanie v druhej triede.

Treťou možnosťou je cestovanie v rýchliku s miestenkou. Miestenka stojí euro a prakticky je ju možné dokúpiť ku každému typu cestovného lístka. Výhodou je zakúpenie miestenky viac ako 24 hodín pred odchodom vlaku, pretože potom sa dá zohnať iba na miesta expresnej rezervácie (4 krajné kupé z 11 v jednom vagóne). Miestenka zakúpená viac ako 24 hodín pred odchodom vlaku by mala byť označená lístočkom nad sedadlom alebo pri vstupe do kupé.

Alebo sú tú ďalšie možnosti ako si nájsť vhodné miesto, ktoré vychádzajú z mojej osobnej skúsenosti:

  • Najviac miesta býva v prvom/poslednom vagóne súpravy. Je to po prvé ďaleko a po druhé ľudia sa boja vymyslenej katastrofy ako je odtrhnutie vagónu alebo havária. Tu si treba dať pozor na radenie vlaku, ktoré nájdeme vyvesené na každej väčšej stanici. Treba si pozrieť, na ktorej strane sa nachádza prvá trieda (treba ísť na opačnú stranu) alebo pozorne počúvať rozhlas, v ktorom radenie väčšinou vyhlásia.
  • Na nástupišti sa treba postaviť pred príchodom vlaku podľa predchádzajúceho odporúčania (teda dopredu/dozadu v smere jazdy podľa radenia), aby sme nastupovali do vybraného vagónu medzi prvými. To, kde vlak zastaví, sa dá odhadnúť podľa rozostavenia. Keďže sa ľudia boja stáť osamote, treba sa postaviť 5 metrov pred/za prvého/posledného cestujúceho.
  • Pri nástupe do vagónu treba sledovať označenie miesteniek nad sedadlami alebo pri vstupe do kupé a tak sa vyhnúť označeným miestam.
  • Prvé dve kupé z každej strany vagóna bývajú často označené lístočkami expresná rezervácia. Preto ľudia riadiaci sa predchádzajúcim bodom si na takéto miesta nesadajú. Tu však podotknem, že toto miesto môže, ale aj nemusí byť rezervované. Lístoček iba informuje o možnosti rezervácie, nie o tom, odkiaľ a kam je miesto rezervované. Preto pri plnom vlaku netreba váhať. Pravdepodobnosť, že vás vyhodí niekto s miestenkou je od 0 po 100 percent.

Na záver by som chcel zaželať všetkým príjemné cestovanie vlakmi, ktoré nemusí byť iba utrpením, ale na Slovensku často i zážitkom pri stretnutí s milými ľuďmi a nepredvídateľnými situáciami. Pripájam ešte radu môjho spolucestujúceho: „Aj prázdny koženkový vagón s dobrým podvozkom je lepší ako preplnené klimatizované kupéčko.“ :)