Stupňujúci sa konflikt na Blízkom východe predstavuje neviditeľnú, no potenciálne veľmi škodlivú hrozbu pre civilné lietadlá, ktoré prelietajú cez dotknuté oblasti. Technológie elektronického boja, ktoré využívajú Irán, Izrael a ďalší regionálni aktéri, čoraz častejšie narúšajú satelitné signály. Na nich moderná letecká navigácia závisí.
Leteckí bezpečnostní experti upozorňujú, že strata GPS signálu môže viesť k vážnym incidentom – od vybočenia z plánovanej trasy až po kolízie či nechcené zostrelenie. Letecké spoločnosti tak stoja pred nepríjemnou dilemou: buď dôverovať schopnostiam pilotov v rušených oblastiach, alebo voliť nákladné obchádzky, ktoré môžu predĺžiť lety o tisíc a viac kilometrov a dve hodiny.

Blokované prístavy, koniec obchodu, prepad trhov. Vojna s Ruskom by prvý rok stála 1,5 bilióna
Hoci sa zatiaľ väčším tragédiám darí vyhnúť, pád lietadla spoločnosti Azerbaijan Airlines v Kazachstane má súvislosť práve s rušením GPS signálu, informuje Telegraph. Podľa spoluzakladateľa platformy SkAI monitorujúcej výpadky navigačných signálov Benoita Figueta predstavuje táto prax narastajúcu výzvu pre celý sektor.
„Cieľom rušenia je znefunkčniť rakety, no civilné lietadlá používajú ten istý GPS systém na navigáciu,“ upozorňuje B. Figuet. „Piloti sú z rastúceho rizika veľmi znepokojení.“
Počas uplynulého víkendu – po americkom útoku na iránske podzemné zariadenia – zaznamenala služba FlightRadar24 „dramatický nárast“ rušenia signálov. SkAI hlási, že len 21. júna bolo v oblasti Perzského zálivu ovplyvnených viac ako 160 letov a ďalších približne 90 nad Izraelom.

Ukrajina chystá revolúciu. Chce sa stať exportnou veľmocou a prepísať energetickú mapu Európy
Elektronický boj zanecháva následky aj po skončení vojenských operácií. Rusko od invázie na Ukrajinu aktivovalo rušiace systémy pozdĺž celej západnej hranice. Dnes je rušenie aktívne v oblúku dlhom 5 630 kilometrov – od Severného ľadového oceánu po Omán.
Letecké spoločnosti síce stále využívajú alternatívne trasy cez Turecko, Kaukaz a strednú Áziu, no ani tie nie sú imúnne voči rušeniu. Oblasť južného Čierneho mora je podľa SkAI jednou z najintenzívnejšie rušených.
Medzinárodná asociácia leteckých dopravcov (IATA), ktorá zastupuje 350 aerolínií, na výročnom zasadnutí upozornila na trojnásobný nárast výpadkov GPS medzi rokmi 2021 a 2024.
Ďalšie dôležité správy
