K nákupom u zahraničných internetových obchodníkov pristupujú Európania ešte stále opatrne. Kým v domácich internetových obchodoch nakúpilo minulý rok 44 percent spotrebiteľov, u zahraničných obchodníkov z krajín EÚ spravilo nákup len 15 percent.
Európska komisia si dala za cieľ zvýšiť povedomie o spotrebiteľských právach, ktoré je u Európanov veľmi chabé – podľa jej prieskumu ich pozná iba 12 percent spotrebiteľov.
V prípade problémov pri cezhraničnom nakupovaní v EÚ, Nórsku a na Islande poskytujú pomocnú ruku európske spotrebiteľské centrá, ktorých pobočku nájdete aj na Slovensku.
Centrá pri nákupe tovarov alebo služieb od predajcu z krajín EÚ bezplatne pomôžu pri spore s obchodníkom alebo poradia, ako postupovať ďalej, ak sa s ním nie je možné dohodnúť. Na podanie elektronickej sťažnosti je potrebné vyplniť formulár, ktorý nájdete na stránke ESC SR.
Na centrá sa najčastejšie obracajú spotrebitelia s problémami pri internetovom nakupovaní - sťažnosťami na nedodaný alebo vadný tovar; a pri leteckej doprave - najmä kvôli zrušeniu alebo meškaniu letov a problémom s batožinou. Slovenská pobočka rieši najčastejšie spory s obchodníkmi z Českej republiky, Nemecka a Poľska.

Zdroj: Europa.eu
Od akéhokoľvek nákupu na diaľku (uskutočneného online či cez katalóg) je možné odstúpiť v rámci celej EÚ do 14 dní. Platí to aj pre nákupy uskutočnené v online aukciách od profesionálnych predajcov.
Toto právo sa nevzťahuje na:
- letenky a lístky na vlak, vstupenky na koncert a hotelové rezervácie na konkrétne dátumy,
- jedlá a nápoje (v prípade pravidelných dodávok),
- tovar vyrobený na objednávku alebo podľa osobitných požiadaviek zákazníka (napríklad oblek na mieru),
- rozbalené nosiče údajov (napríklad CD, DVD).
Pri nákupe digitálneho obsahu možno odstúpiť od kúpy len do okamihu, v ktorom začne jeho sťahovanie alebo streaming.
14-dňová lehota začína plynúť odo dňa doručenia tovaru spotrebiteľovi, ktorý má právo nákup zrušiť z akéhokoľvek dôvodu. Ak vás predajca o tomto práve jednoznačne neinformoval, lehota na vrátenie tovaru sa predlžuje na jeden rok.

Zdroj: Europa.eu
Ak výrobok nefunguje správne alebo sa líši od toho, ktorý bol v ponuke, máte právo na jeho bezplatnú opravu alebo výmenu.
Ak oprava alebo výmena nie je možná alebo je príliš komplikovaná, môžete namiesto toho požiadať o vrátenie peňazí alebo zníženie ceny (v niektorých krajinách majú spotrebitelia na výber, ktorá možnosť im viac vyhovuje). Tieto práva platia minimálne dva roky od dátumu jeho doručenia.
Na to, aby vám obchodník preplatil sumu v plnej výške, treba výrobok vrátiť v takom stave, aby ho mohol ďalej predávať – napríklad topánky, ktoré vám nesedia, rozhodne nenoste po vonku.
Obchodník môže preplatenie sumy odložiť dovtedy, kým tovar vrátite alebo kým preukážete, že ste ho obchodníkovi odoslali.
Tovar však nestačí iba poslať späť. Obchodník je vám povinný poskytnúť vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý je potrebné priložiť k zásielke alebo mu ho vyplnený poslať mailom.
Obchodníci vám musia vrátiť peniaze do 14 dní od zrušenia nákupu, a to vrátane štandardných nákladov na dodanie. Ak požadujú, aby ste náklady na vrátenie tovaru po zrušení nákupu niesli vy, musia vás o tom ešte pred nákupom jasne informovať a oznámiť vám aspoň odhad nákladov na vrátenie tovaru veľkých rozmerov.