Strojárne ZTS TEES v Martine koncom 80. rokov rozbehli jeden zo svojich najvýznamnejších investičných programov - výrobu spaľovacích motorov prostredníctvom licencie talianskej firmy Lombardini. Vláda akciu podporila v roku 1991 štátnou zárukou, ktorú aj musela zaplatiť. Šanca na rozbeh výroby vo veľkých sériách vzniká až teraz.

Priestory v Martine boli postavené na výrobu 40-tis. spaľovacích motorov ročne, zakúpili sa výrobné linky. Spoločnosť už vtedy mohla vyrábať 40-tisíc kusov blokov motorov, 60-tisíc kusov hláv do motorov. Montáž a skúšobne boli postavené na 20-tis. kusov ročne. Pripravené aplikácie motorov v rámci RVHP sa však s rozpadom socialistického bloku nenaplnili. Vo firme tak vyrábali ročne v priemere iba 1 200 až 1 300 kusov motorov, maximálny počet bol tritisíc kusov. Už vtedy bol najväčším odberateľom práve taliansky Lombardini.

Problém nastal v roku 1998, keď licencia na výrobu motorov vypršala. Spoločnosť totiž ani predtým nemala žiadne kapacity na modernizáciu strojov, ktoré vyrábali, na Slovensku neexistoval žiaden technický rozvoj.

Staré problémy

Keď prišiel čas splácať úvery, musel nastúpiť štát. V rozpätí rokov 1997 až 2001 sa z prostriedkov rozpočtu a Fondu národného majetku SR zaplatilo 1,288 mld. Sk. Ešte aj dnes si VÚB žiada zaplatenie úrokov za úver použitý na tento projekt. Ministerstvo financií SR nesúhlasí a argumentuje tým, že záruka sa na úroky nevzťahovala a o ničom podobnom záručné listiny nehovorili. Zároveň však pracovníci ministerstva pripúšťajú, že dokumentácia k zárukám zo začiatku 90. rokov mala "isté medzery".

"Celý čas sa špekulovalo, či má význam ďalej firmu udržiavať alebo či sa to má celé zavrieť," hovorí generálny riaditeľ spoločnosti DMD Lombardini, s.r.o., Bratislava Marián Themár. Ten verí, že nová spoločnosť udrží jedinú veľkosériovú výrobu spaľovacích motorov na Slovensku. DMD Lombardini si zatiaľ prenajal od správcu konkurznej podstaty ZTS TEES, a.s., Martin haly a výrobné linky. V DMD Lombardini v súčasnosti vlastnia 80-percentný podiel DMD Invest, zvyšok taliansky Lombardini.

Na ZTS TEES Motory, a.s., Martin, v ktorej bola pred konkurzom materskej ZTS TEES sústredená výroba motorov, je naviazaných niekoľko súdnych sporov. Tie nateraz bránia tomu, aby sa skončil prenájom a DMD Lombardini by získal výrobné zariadenia. Ďalšia investícia Lombardini by sa zároveň prejavila aj zmenou vlastníckych pomerov v spoločnej firme. Taliani by mali získať v DMD Lombardini 80-percentný podiel.

Taliani ostanú

"Stálo nás to veľa úsilia, aby sme presvedčili Lombardini, nech ostane na Slovensku. Napriek existujúcim kapacitám chcel stavať firmu v inej krajine na zelenej lúke," hovorí M. Themár. Slovenská firma má samostatne právo predávať iba do Česka, Poľska a regiónu bývalého Sovietskeho zväzu, zvyšné teritóriá si kontroluje sám Lombardini. Taliani však garantujú celý odbyt a postupne stále zvyšujú počet vyrobených kusov motorov. Doteraz to bolo ročne približne 1200 motorov najmä na elektrocentrály a malotraktory.

Podľa predpokladu by na budúci rok malo z Martina odchádzať mesačne 750 kusov motorov, ktoré sa používajú napríklad v elektrocentrálach, malých traktoroch či poľnohospodárskych strojoch. Cieľom je ročne vyrobiť v Martine asi 12-tisíc motorov v rozpätí výkonov 20 až 55 kW. V súčasnosti odchádza z fabriky mesačne produkcia za 400-tis. EUR (17,5 mil. Sk).

DMD Lombardini vznikol v auguste 2000. Deväťdesiat percent potrebných súčiastok sa dovážalo z Talianska a takmer všetko vyvážali hneď späť. Množstvá súčiastok, ktoré sa vyrábali na Slovensku alebo v Česku, postupne rástli. Manažéri spoločnosti predpokladajú, že bloky motorov a hlavy valcov budú aj pre niektoré ďalšie montážne závody firmy Lombardini pripravovať v Martine.

Podľa rozhodnutia Talianov niektoré druhy motorov sa budú vyrábať výlučne na Slovensku. Od 1. novembra to budú troj- a štvorvalcové motory chladené vodou typu CHD. V Martine už sú pripravení vyrábať aj motory spĺňajúce emisné limity Euro 2 a Euro 3 a pripravujú sa aj na výrobu spaľovacích motorov podľa severoamerických noriem. Aj preto, že sám Lombardini sa dostal pod krídla severoamerickej spoločnosti Mark IV. Industries Inc. so sídlom v štáte New York.

V Martine dnes motory vyrába 130 ľudí.