Hovorí sa, že niet nad vlastnú skúsenosť. Ak to platí, potom dvojnásobne pri kúpe nového auta. A čo potom, keď sa naskytne príležitosť presadnúť z jedného do porovnateľného iného? Ani my sme ju nevynechali, a tak paralelne probujeme dva sedany strednej triedy. O priazeň TRENDU a čitateľského publika sa uchádza modernizovaný Peugeot 508 GT a nový VW Passat 2,0 TDI.
- Pozrite si aj porovnanie s ďalšími manažérskymi vozmi
V súboji hrán sú vzácne obliny
Peugot 508 aj VW Passat svojimi základnými rozmermi až prekvapivo tesne susedia. Kým prvý má o 26 mm väčší rázvor a o 63 mm dlhšiu karosériu, ten druhý pridáva 4 mm navyše v šírke. Ak však ide o výšku siluety, sú si konkurenti navlas podobní. Hrany sa momentálne tešia väčšej popularite ako kedykoľvek doposiaľ a nový Passat s trendom drží krok. Aj na karosérii Peugeota 508 facelift zanechal hrsť módnych ostrých prelisov navyše. Rozdiel je však zjavný. Kým línie nemeckého reprezentanta sú moderné a priamočiare ako rany bičom, tie francúzske vyznievajú konzervatívnejšie a barokovo kyprejšie. Možno aj preto sa peugeot na pohľad javí robustnejší, ako by mohli naznačovať zanedbateľné milimetre faktických rozdielov v proporciách.

Peugeot 508 GT 2,2 HDI Zdroj: Peugeot

VW Passat 2,0 TDI Highline Zdroj: VW
Na atmosfére záleží
Oba modely sú štýlovo konzistentné, čo znamená aj to, že fazóna exteriéru korešponduje s dizajnom pracoviska vodiča. Záleží len na tom, čo uprednostňujete – či chladnú jednoznačnosť, akoby generovanú umelou inteligenciou (volkswagen), alebo architektúru spod dláta dizajnéra viac apelujúceho na emotívnu zložku vedomia vodiča (peugeot). Nám viac konvenuje druhá možnosť. Týmto konštatovaním sa však porovnanie nekončí. Vo viac nakašírovanom kokpite päťstosmičky vodič sedí tesnejšie obklopený, kým pracovisko vodiča v Passate sa zdá vzdušnejšie, až máte pocit, že sedíte za volantom priestrannejšieho auta. Bude to aj tým, že vyššia palubná doska Peugeota 508 sa svojou strednou partiou tlačí do priestoru. Aj výplne dverí sú členitejšie. Kreslá v Passate vnímame ako o odtieň subtílnejšie, ale rovnako komfortné a pohodlné, pritom telu doprajú aj podobne jasnú bočnú oporu. V kvalite použitých materiálov a ich remeselnom spracovaní je jasná remíza. V počte a veľkosti odkladacích priestorov je na tom VW lepšie. V jeho prospech hovorí aj tretia zónová klimatizácie už v štandarde.

Peugeot 508 GT 2,2 HDI Zdroj: Peugeot

VW Passat 2,0 TDI Highline Zdroj: VW
Mať ho pod kontrolou
Ak vychádzame zo zaužívaného štandardu, potom oba prístrojové štíty ponúkajú kompletnú zostavu „budíkov“. V Peugeote 508 registrujeme navyše teplomer oleja. Ani v Passate nebudete o príslušnú informáciu ochudobnení, len treba zalistovať v menu palubného počítača. Do Passata si môžete objednať dokonca LCD prístrojový panel. Francúzsky model boduje výklopným Head up displejom už v štandarde, ešte pokrokovejší systém premietajúci údaje priamo na čelnom skle má VW, ale až za príplatok. V centre palubných dosiek svietia veľké farebné dotykové displeje informačných a multimediálnych systémov. Ten v Passate komunikuje aj v češtine. Keď hodnotíme grafiku, staviame sa na stranu peugeota. Za intuitívnosť menu a logiku pohybu v ňom vyzdvihujeme VW. Už preto, že do jednotlivých módov sa dá vstúpiť prostredníctvom spínačov po stranách, kým na čisto dotykovom displeji peugeota treba zvyčajne vykonať krok navyše. Francúzsky model poslal CD mechaniku na smetisko dejín – predčasne. Volfsburskej akvizícii zasa vyčítame, že takú samozrejmosť ako pripojenie USB získate len v rámci opcie.

Peugeot 508 GT 2,2 HDI Zdroj: Peugeot

VW Passat 2,0 TDI Highline Zdroj: VW
O centimetroch a litroch
Sedadlá aj volanty už kotvia v pozíciách presne na mieru 180 centimetrov vysokého vodiča, preto nič nebráni zhodnotiť priestorové pomery na zadnej lavici. Prvý dojem – priestor od kolien po operadlo vodiča hovorí pre volkswagen. Meranie dojmy potvrdzuje. Kým od zadného operadla po operadlo vodiča Passata sme namerali 84 centimetrov, v peugeote meter ukázal o päť centimetrov menej. Výška od sedáka po strop hovorí zasa tesne v prospech päťstoosmičky. Presnejšie 94 k 93 centimetrom. A keď meriame šírku interiéru vo výške podokenných parapet, duel sa končí nerozhodne (138 : 138 cm). Možno je to maličkosť, ale v strede podlahy Passata prekáža robustný tunel, kým v peugeote takmer vôbec. Deklarovaný základný objem batožinových priestorov nepustí – v pomere 586 : 504 litrov víťazí Passat. Pritom oba kufre sú 50 centimetrov hlboké a peugeoťácky má do šírky dokonca o tri centimetre viac. Avšak dĺžkou ložnej plochy volkswagen súpera o 14 centimetrov prekonáva.
Otázka priorít
Hodnotením pohonných jednotiek riskujeme kritiku, že porovnávame neporovnateľné. Na jednej strane taktuje najvýkonnejší vznetový štvorvalec z ponuky motorov pre Peugeot 508 (2,2 HDI) a na strane druhej najžiadanejšia jednotka v zostave pohonných jednotiek (2,0 TDI). Francúzsky motor dominuje maximálnym výkonom a jeho hostiteľ maximálnou rýchlosťou. Ale pozor, v zrýchlení z 0 na 100 km/h – teda parametri, ktorý má pri aktuálnych rýchlostných limitoch vyššiu váhu, sa už prevaha peugeota scvrkáva. V priemernej spotrebe za dlhší koniec ťahá nemecký model. Čo hovorí prax? Na voľnobeh aj v celom spektre otáčok decibely od motora peugeota prenikajú do interiéru v skromnejšom počte ako v prípade VW. Aj preto pokojná jazda s Peugeotom 508 vyznieva dôstojnejšie. Pod plným plynom sa pocit rýchlosti skôr dostavuje v Passate. Je to aj dvojspojkovou prevodovkou. Preraďuje promptnejšie, ale aj tvrdšie ako klasický automat Peugeota. Subjektívne by človek nepovedal, že päťstoosmička prekoná stovku rýchlejšie. Ale prekoná. Meranie priemernej spotreby na testovacom kruhu kartu podľa očakávania obracia v prospech nemeckého vozidla. Jeho palubný počítač zaznamenal priemerných 5,7 l/100 km, kým francúzsky sok si potiahol o rovný liter viac.

Peugeot 508 GT 2,2 HDI Zdroj: Peugeot

VW Passat 2,0 TDI Highline Zdroj: VW
Dôstojnosť verzus ovládateľnosť
Priame porovnanie podvozkov a ich jazdných vlastností na jednej strane trochu uľahčuje mokrá vozovka a zároveň ho relativizuje rozdielne obutie. Francúzsky reprezentant má nahodené ultimatívne valce 235/45 R18, zato nemecký roluje na skromnejšom formáte 215/60 R16. Ale k veci. Jazda s Peugeotom 508 má parametre robustného korábu ciest. Vyniká smerovou stabilitou a na mierne zvlnenom povrchu exceluje komfortnou charakteristikou pruženia. Auto ako stvorené na nemeckú diaľnicu a vysoký rýchlostný jazdný priemer. Keď však vozovka stratí „glanc“, nízke, široké a tvrdé pneumatiky na ostrých nerovnostiach dosť odskakujú. Pruženie Passata má o poznanie tvrdšiu charakteristiku. Tú nezakryjú ani balóny navlečené na diskoch. Keď sa však pod nimi objavia rolety, lepšie ich filtrujú ako pneumatiky peugeota. Ak posudzujeme hlučnosť závesov, zadnú nápravu VW predsa len viac počuť, nie nepríjemným, ale hlbokým tónom. Na technickú trať s plejádou na seba nadväzujúcich zákrut sa ako prvá vydáva päťstoosmička. Nie je to jej parketa, ale na koráb ciest si počína solídne. Nadmerne sa nenakláňa ani chúťkami opúšťať oblúky predkom napred nevybočuje z rámca dobrých mravov. Keď sa ju pokúsime poslať do šmyku, dlho odoláva, potom rázne „ustrelí“ a volant s podporou stabilizácie ju kostrbato pacifikuje. Keď vyrážame s Passatom, hneď je jasné, že v oblúkoch sa cíti doma viac ako kdekoľvek inde. Pod odstredivými silami sa ešte menej nakláňa, do polomerov sa nenecháva nútiť. Keď ho tlačíme do šmyku, vopred ho avizuje, a keď už nastane, vymotá sa z neho aj s podporou elektroniky celkom plavne a necháva vodiča žať nezaslúžený obdiv. To, že Peugeot 508 v ovládateľnosti za Passatom zaostáva, podľa nás pramení hlavne z rozdielnej hmotnosti. Váži zhruba o metrák viac ako VW, ktorý navyše profituje aj z veľmi dobre naladeného stabilizačného systému.

Peugeot 508 GT 2,2 HDI Zdroj: Peugeot

VW Passat 2,0 TDI Highline Zdroj: VW
Záver
Možno ste si všimli, že položky asistenčných systémov a high-tech výbavy na palubách dnešných súperov sme neanalyzovali. Najmä v prípade nového Passata by bolo o čom písať. Je to však už taká široká problematika, že by si zaslúžila osobitný test väčšieho rozsahu.
Inak z povedaného je asi zrejmé, že Peugeot 508 GT po modernizácii má stále čím odpútať kúpyschopný dopyt na svoju stranu. Pôsobí hodnotným dojmom, žoviálne a dôstojne jazdí tak, ako sa na vlajkovú loď značky Peugeot patrí. VW sa ako vlajková loď tváriť nemusí, lebo túto funkciu vo Volkswagene stále zastáva o triedu vyššie postavený VW Phaeton. Passat vyzerá síce už tradične dosť chladne, ale boduje širokou paletou výbavy, praktickosťou a v disciplíne jazdné vlastnosti žiari. Samozrejme, je to vec názoru, ale v našom prípade srdce ťahá k peugeotu, rozum volí volkswagen.

Peugeot 508 GT 2,2 HDI Zdroj: Peugeot

VW Passat 2,0 TDI Highline Zdroj: VW
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Peugeot 508 GT 2,2 HDI
Palubný počítač, multifunkčný displej, dvojzónová klimatizácia, autorádio RD5 MP3 Arkamys s ovládaním na volante, hands free Bluetooth, tempomat a obmedzovač rýchlosti, polokožený poťah sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, elektrické nastavenie predných sedadiel, farebný výklopný Head up displej, LED svetlomety, adaptívne diaľkové svetlomety, elektronická parkovačka, navigácia, dažďový senzor, parkovacie senzory vpredu a vzadu, cúvacia kamera, monitorovanie mŕtveho uhla, akustické čelné okno, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy Peugeot 508 GT 2,2 HDI
Štvorzónová klimatizácia, audio hi-fi JBL, kožený poťah sedadiel GT, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, masážna funkcia a pamäť nastavenia pre vodiča, programovateľné nezávislé kúrenie, ostrekovače svetlometov, metalická farba, perleťová farba, 16" až 19" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy VW 2,0 TDI Highline
ESC, ABS s EBV, ASR, EDS, MSR, šesť airbagov, multikolízna brzda, elektronická parkovačka, funkcia autohold, palubný počítač Premium, trojzónová klimatizácia, rádio Composition Media s CD prehrávačom, farebný dotykový displej, adaptívny tempomat s Front Assist a City Brake, rozpoznávanie únavy vodiča, balík Connectivity, dažďový senzor, top-komfortné predné sedadlá, poťah sedadiel v kombinácii Alcantara/koža, sedadlo vodiča s elektrickým ovládaním sklonu operadla a bedrovej opierky, vyhrievané predné sedadlá, funkcia voľnobehu pre DSG prevodovku, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, plnohodnotná rezerva, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy VW 2,0 TDI Highline
Kolenný airbag pre vodiča, bočné airbagy vzadu, asistencia parkovania, LCD prístrojový panel s nastaviteľnými funkciami, navigačný systém Discover Pro, cúvacia kamera plus zobrazovanie okolia (360°), asistencia manipulácie s prívesom, proaktívny bezpečnostný systém, asistencia zachovania jazdného pruhu, asistencia zmeny jazdného pruhu, monitorovanie mŕtveho uhla, dynamická regulácia osvetlenia, sedadlá v koži, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, sedadlo vodiča s ventiláciou, masážnou funkciou a pamäťou, vpredu 12-smerovo elektricky nastaviteľné, sedadlo vodiča s pamäťou, aktívnou ventiláciou a masážnou funkciou, 18" alebo 19" disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie Peugeot 508 GT 2,2 HDI | |
+ | - |
štýlová konzistentnosť | absencia niektorých asistenčných systémov |
veľmi dobré predné sedadlá | málo odkladacích priestorov vpredu |
výkonný a kultivovaný turbodiesel | |
komfortné pruženie | |
smerová stabilita | |
dobre utlmený interiér |
Hodnotenie VW 2,0 TDI Highline | |
+ | - |
štýlová konzistentnosť | tvrdší podvozok |
veľmi dobré predné sedadlá | |
úsporný turbodiesel | |
objemný kufor | |
priestor v oblasti kolien cestujúcich vzadu | |
ovládateľnosť | |
široká ponuka výbavy |
Sedany strednej triedy na slovenskom trhu | |||||
Peugeot 508 2,2 HDI GT | VW Passat 2,0 TDI BMT Highline | Mazda 6 2,2 CD Revolution | Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo | Škoda Superb 2,0 TDI Elegance | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 179 | 1 968 | 2 191 | 1 956 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 150 (204)/3 500 | 110 (150)/3 500 – 4 000 | 129 (175)/4 500 | 120 (163)/ 4 000 | 103(140)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 450/2 000 | 340/1 750 – 3 000 | 420/1 800 -- 3 600 | 350/1 750 -- 2 500 | 320/1 750 -- 2 500 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.2 | 8,70 | 8.6 | 9,60 | 10,20 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 234 | 218 | 215 | 210 | 210 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.3 | 4,4 – 4,5 | 4.9 | 5,30 | 5,20 |
Rázvor (mm) | 2 817 | 2 791 | 2 830 | 2 737 | 2 761 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 504 | 586 | 522 | 500 | 565 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 38 440 | 33 280 | 35 190 | 29 590 | 33 937 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |