Keď mu to novinári pripomenú, neskrýva frustráciu z toho, že veci sa hýbu dopredu veľmi pomaly. V Starom Meste roky upratovali najaté firmy, verejnosť však s ich prácou, ktorú z verejných zdrojov platí, nebola spokojná. Radoslav Števčík je presvedčený, že Staré Mesto by mala upratovať jedna firma, a nie dve ako teraz.

Cez bratislavské Staré Mesto vedú cesty 1. a 2. triedy a na ne sa napájajú cesty 3. a 4. triedy. Tie prvé na základe štatútu hlavného mesta spravuje magistrát, tie druhé mestská časť. Každý s iným dodávateľom služieb, v inom režime a iným spôsobom. Keď napríklad na jeseň opadáva lístie zo stromov a vietor ho roznáša po celej mestskej časti, najaté firmy samosprávam tvrdia, že svoju prácu odviedli a vietor lístie privial z vedľajších ulíc, za ktoré nezodpovedajú.

Príbeh dvoch miest

Na rozdiel od Starého Mesta má bratislavské Nové Mesto vlastnú firmu Eko — podnik verejnoprospešných služieb. Funguje už päť rokov a zabezpečuje cez ňu približne dve tretiny výkonov. „Skúsenosť ukazuje, že je to efektívnejšie a lacnejšie. Tým, že ide o našich pracovníkov, je ľahšie zabezpečiť kontrolu kvality vykonanej práce,“ povedal TRENDU starosta Nového Mesta Rudolf Kusý.

Keďže ide o ich vlastnú spoločnosť, miznú podľa neho akékoľvek snahy „obabrať“ úrad o vykázanú činnosť, o to, koľko odpadu bolo vyneseného, koľko výtlkov opravených a podobne. Za výhodu považuje možnosť operatívne ovplyvňovať niektoré procesy. „Napríklad v čase zimnej údržby, keď nesneží, naši pracovníci môžu dočisťovať ulice, opravovať drevené prvky na lavičkách a podobne. Nehrozí teda, že by sme platili napríklad za odhŕňanie snehu, ktorý nenapadal,“ dodal novomestský starosta.

Inšpirácia spoza hraníc

Externé firmy sú podľa samospráv menej flexibilné, obciam a mestám sa tiež ťažšie kontroluje výkon týchto služieb. Prekážkou efektívnych a obojstranne výhodných súkromno-verejných kontraktov je podľa samospráv aj zákon o verejnom obstarávaní, ktorý ich núti preferovať najnižšiu cenu pred kvalitou.

Väčšie samosprávy preto hľadajú iné možnosti. Trendom posledných rokov je návrat k vlastným podnikom verejnoprospešných služieb. Uvažuje o tom spomínané bratislavské Staré Mesto, v Hlohovci budú onedlho schvaľovať zriadenie mestského podniku. Hlavné mesto Bratislava dokonca uvažuje o veľkej mestskej firme, ktorá by upratovala ulice a udržiavala zeleň v celom meste.

V Prahe či vo Viedni má na starosti upratovanie ulíc a starostlivosť o zeleň v celej metropole jedna veľká mestská firma, s presným harmonogramom strojového čistenia ulíc a ručného dočisťovania. V Prahe napríklad spravuje ulice a cesty Technická správa komunikací v 100-percentnom vlastníctve hlavného mesta. Vykonáva letnú a zimnú údržbu vyše polovice z 3 966 km ciest v hlavnom meste a spravuje aj mosty, tunely, či svetelnú signalizáciu – vrátane investícií a inžinierskych prác.

Na otázku TRENDU, či je hlavné mesto s prácou tejto spoločnosti spokojné, odpovedal hovorca pražského magistrátu Vít Hofman, že

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa