Web vytláča cédečká i dévedečká. Zákazníci ho pri nakupovaní digitálneho obsahu uprednostňujú čoraz viac pred klasickým škatuľovým predajom. Distribúcia multimédií a softvéru cez internet je pri stúpajúcej penetrácii širokopásmového pripojenia oveľa rýchlejšia a jednoduchšia. Nehovoriac o aplikáciách pre mobily, segmente, ktorý by bez online prístupu ani neexistoval.
Filmy bez DVD, hudba bez CD
Keď šéf Applu Steve Jobs presvedčil hudobné vydavateľstvá, aby umožnili sťahovanie svojich skladieb za babku, spustil boom downloadu plateného multimediálneho obsahu. Jeho virtuálny obchod iTunes Store ponúka už sedem rokov tisícky hudobných skladieb, televíznych seriálov či filmov na stiahnutie do počítačov s operačným systémom Mac OS X aj Windows. V súčasnosti Apple kontroluje viac ako štvrtinu amerického hudobného trhu a má priestor na ďalší rast.
Tržby z predaja digitálnej hudby na americkom trhu stúpli vlani bezmála o päť percent. Prieskum analytickej spoločnosti Forrester pritom upozorňuje, že celkovo hudobný priemysel v USA upadá. Jeho lanské tržby dosiahli 6,3 miliardy dolárov, čo je menej ako polovica obratu z roku 1999. No predaj hudby cez iTunes Store od Applu či Zune Store od Microsoftu rapídne stúpa. V roku 2012 by tržby z internetového predaja hudby mali po prvý raz presiahnuť obrat retailového predaja. V máji Google ohlásil, že sa vydá rovnakou cestou ako Apple. Vo svojom Android Markete začne v bližšie nešpecifikovanej budúcnosti ponúkať okrem aplikácií pre mobily aj muziku.
Sťahovanie hudby je obľúbené vďaka rýchlosti a jednoduchosti vyhľadávania aj platenia. Stačí jednorazová registrácia s číslom platobnej karty a jediným kliknutím si klient prenesie skladbu do mobilu alebo počítača. S cenou to však nebolo vždy jednoduché. S Applom prerušil spoluprácu Universal Music Group, ktorému sa nepozdávalo, že v iTunes Store stojí každá skladba rovnako bez ohľadu na exkluzivitu hudobníka či skupiny.
Microsoft donedávna používal vo svojom virtuálnom obchode takzvané Microsoft Points, čiže akúsi vlastnú menu. Prístup však prehodnotil a prešiel na priame platby. Zatiaľ pokrýva necelé tri percentá amerického trhu s digitálnym obsahom. A to aj preto, že prehrávače Zune, pre ktoré bol vytvorený, sa predávajú rádovo horšie než konkurenčné iPody či iPhony od Applu. Microsoft však prepojil Zune Store so svojou konzolou Xbox 360 a jej službou Xbox Live. Obchod bude súčasťou operačného systému Windows Phone 7, vďaka čomu ho budú využívať aj majitelia mobilov od HTC, Samsungu či Aceru.
Podobný trend je aj pri kupovaní hudobných videoklipov, televíznych seriálov či celovečerných filmov. Tie sa okrem kúpy dajú i vypožičať na pevne stanovený čas. Tržby za predaj digitálne distribuovaného obsahu v USA dosiahli v prvom štvrťroku 617 miliónov dolárov. Medziročne stúpli o 27 percent. Na rozdiel od hudby na CD nosičoch sa predaj fyzických médií s videom nateraz nespomaľuje. Je to aj preto, že z technickej stránky je oveľa jednoduchšie stiahnuť si hudobný album než film v HD rozlíšení.
Obchod v mobile
Predaj digitálneho obsahu je úzko spätý aj s mobilmi. Pred dvoma rokmi spustil Apple svoj App Store, v ktorom má už takmer štvrť milióna programov. Minulý mesiac bola stiahnutá aplikácia s poradovým číslom päť miliárd. Väčšina je bezplatná, no niektoré stoja desiatky dolárov. Každú aplikáciu Apple schvaľuje. Bez toho sa do App Storu nedostane. Z obchodu však boli stiahnuté napríklad aplikácie, ktoré umožňovali čítať elektronické verzie známych printových periodík ako New York Times alebo Le Monde. Medzi inými tam bol aj bulvárny The Sun, ktorý mal na tretej strane polonahú modelku. S. Jobs v rozhovore pre The Guardian poznamenal: „Sme zodpovední za to, aby sa na iPhone nedostala pornografia... Tí, čo chcú porno, nech si kúpia mobil s Androidom“. Magazín Playboy však svoju aplikáciu v App Store stále má.
Do iPhonu sa dajú stiahnuť aj nepodpísané aplikácie z neoficiálnych virtuálnych obchodov, ako je napríklad Cydia. Na to však musí byť mobil „prelomený“ (jailbreak). Kvôli tomu vznikli spory medzi Applom, ktorý sa ohradzuje proti porušeniu jeho autorských práv, a majiteľmi zariadení zastupovaných organizáciou Electronic Frontier Foundation. Tí chcú používať svoj majetok, ako uznajú za vhodné. Aj s rizikom, že si ho neoverenou aplikáciou poškodia. Ich snahu podporujú aj softvérové spoločnosti ako napríklad Mozilla.
Vlani aplikácie pre svoj mobilný operačný systém zastrešil aj Microsoft. Dovtedy boli roztrúsené na stovkách webstránok nadšencov či developerov. Momentálne je dostupných približne 1 200 miniprogramov pre mobily s operačným systémom Windows Mobile 6.0 a vyšším. S príchodom Windows Phone 7 na jeseň sa však ponuka bude môcť rapídne rozširovať, keďže operačný systém prinesie developerom lepšie vývojárske možnosti.
Android Market je druhým najrozšírenejším virtuálnym obchodom pre mobilné aplikácie. Za necelé dva roky sa počet jeho aplikácií zvýšil približne na stotisíc s miliardou stiahnutí. Každý mesiac nájdu majitelia mobilov s Androidom v obchode 10-tisíc nových programov. S časovým hendikepom sa do boja o digitálny biznis dala aj Nokia. Okrem zhruba sedemtisíc aplikácií v Ovi Store pre OS Symbian a Maemo je k dispozícii aj špeciálny obchod na hudbu – Nokia Music Store. Je dostupný v 22 krajinách sveta (nie na Slovensku).
V niektorých krajinách Nokia spustila službu Comes with music. Majiteľ mobilu si mohol rok sťahovať z obchodu fínskej firmy neobmedzené množstvo skladieb, ktoré sa však dali prehrávať len v telefóne, ktorým boli stiahnuté. Inovatívne pristupuje Nokia aj k platbám. Od januára tohto roku nemusia americkí klienti operátora AT&T a majitelia fínskych mobilov za aplikácie pri sťahovaní platiť.
Najnovšie otvoril internetový obchod s aplikáciami aj Samsung (Apps). Sú robené pre jeho nový vlastný mobilný operačný systém Bada, no rôzne widgety sa budú môcť inštalovať aj do nových modelov televízorov kórejského výrobcu. Oficiálny obchod majú aj spoločnosti Palm, LG alebo Research in Motion, ktorá vyrába mobily Blackberry.
Aj veľký softvér
Digitálny obsah netvoria len hudobné skladby či aplikácie pre mobily. Okrem retailového predaja sa na predaj cez webový download sústreďujú i firmy vyvíjajúce antivírusovú ochranu, navigácie, ba aj celý operačný systém. Ako príklad môžu slúžiť tri slovenské softvérové spoločnosti.
S tyrkysovými škatuľami s antivírovým programom NOD 32 od Esetu sa ešte možno stretnúť. No jeho produkt sa takmer výlučne predáva stiahnutím z internetu a zakúpením licenčného kľúča. Od júla 2009 do júla 2010 predal Eset na Slovensku takmer 800-tisíc licencií. Z toho len šesť percent tvoril škatuľový predaj. S rovnakým pomerom sa možno stretnúť pri predaji navigačného softvéru spoločnosti Sygic. Keďže ide o navigácie pre všetky mobilné platformy, okrem stránky výrobcu sa nachádzajú aj vo všetkých vyššie spomenutých virtuálnych obchodoch.
Napriek aktuálnym trendom ostanú na trhu i retailové verzie, pretože pri priamom predaji môže predajca komunikovať so zákazníkom. To je nevyhnutné pri komplikovanejších programoch, ako sú napríklad účtovné produkty firmy Kros. Väčšina jej klientov uprednostňuje osobný predaj, pri ktorom môžu rátať aj s demonštráciou. Skúsenejší klienti si však môžu stiahnuť z webu výrobcu demo programu, ku ktorému stačí dokúpiť licenčný kľúč s CD médiom. Všetky upgrady i budúce platby sa riešia už len cez internet.
Na predaj bez uhlíkovej stopy prešiel aj soft-vérový gigant Microsoft. Na jeho stránke sa okrem škatuľovej verzie dá jednoducho objednať stiahnutie kancelárskeho balíka Office všetkých verzií či jeho samostatných súčastí. Nie je problém ani so stiahnutím kompletného operačného systému Windows 7 alebo upgradovacieho balíčka.
Na Slovensku to tak zatiaľ nefunguje. Kancelársky balík Office 2010 bude po začatí predaja na jeseň prvým, ktorý nebude potrebovať fyzické médium. V edícii Starter bude zdarma súčasťou operačného systému tabuľkový editor Excel a textový editor Word so základnou funkcionalitou. Zakúpením aktivačného kľúča sa tento balík bez nutnosti ďalšieho sťahovania automaticky zmení na plnohodnotný balík so všetkými programami.
Ďalším krokom v tomto trende bude takzvaný cloud computing. Softvér sa už nielenže nebude fyzicky kupovať, ale nebude sa ani inštalovať do počítača. Na webe sa jednoducho spustí a bude sa bez komplikácií rovno používať.
Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU č. 32
Bezplatný celý eTREND, kniha ako darček a ďalšie: Dvanásť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Foto - Profimedia.cz