Paládium, drahý kov, ktorý našiel svoje využitie najmä v katalyzátoroch výfukových plynov do automobilov si v posledných týždňoch razí svoju cestu na výslnie. Jeho hodnota sa až do nedávna držala pod úrovňou kráľa v podobe zlata, no na začiatku decembra nakoniec prekonala jeho cenu a po dlhých 16 rokoch sa stala najdrahším kovom na kapitálových trhoch.
V priebehu necelých štyroch mesiacov sa cena paládia vyšvihla o 50 percent až na minulotýždňový rekord, kedy prekonala hodnotu 1 263 USD za uncu. Pre porovnanie - cena zlata sa počas toho istého dňa pohybovala na úrovni okolo 1253 USD za uncu. Prvýkrát od roku 2002 sa tak hodnota vzácneho kovu so strieborno-bielou farbou vyšplhala vyššie ako cena jeho žltého náprotivku.
Hoci si paládium prvenstvo udržalo len krátko, v polovici tohto týždňa si naň siahlo opäť. Počas stredajšieho obchodovania sa jeho cena pohybovala okolo úrovne 1254 USD za uncu, kým cena zlata dosahovala „len“ 1249 USD za uncu. Zlato tak už druhýkrát v priebehu týždňa prišlo o dlho udržiavanú pozíciu najcennejšieho kovu. A prečo je to tak?
Je pravda, že ešte pred dvoma rokmi bola cena zlata dvakrát vyššia ako v prípade jeho rivala, no od začiatku tohto roka oslabovala. V auguste sa síce odrazila od dna a k rastu jej pomohli aj októbrové a novembrové výpredaje na akciových trhoch, no rast ceny o približne 6 percent je stále veľmi nízky oproti stratám z prvej polovice roka 2018. Dôvod je jednoduchý, pretrvávajúce obchodné napätie medzi USA a Čínou rovnako ako rast úrokových sadzieb nahrávajú skôr v prospech posilneniu amerického dolára a zlato ako forma bezpečnej investície stráda. Silný dolár totiž zdražuje nákup tohto drahého kovu krajinám s inými menami, čím utlmuje dopyt.
Naopak dopyt po paládiu rastie a podľa konzultačnej firmy Metal Focus by sa tento rok mohol vyšplhať na neuveriteľných 8,5 milióna uncí, zatiaľ čo jeho zásoby sú nedostatočné. Ponuka kovu zo strany jeho najväčších producentov v podobe Ruska a Juhoafrickej republiky sa napriek tomu nezvyšuje a jeho cena sa šplhá nahor.
Navyše, približne 75 percent dopytu po paládiu predstavuje dopyt po vyššie spomínaných katalyzátoroch, ktoré sú využívané na kontrolu miery znečistenia v benzínových motoroch áut, čím pomáhajú znižovať emisie. Keďže trh s dieslovými motormi postupne zaniká, dopyt sa momentálne sústreďuje najmä na benzínový pohon, čo prináša paládiu viditeľný profit.
Nehovoriac o tom, že vývoj úrokových sadzieb v USA je už započítaný do ceny kovu do konca tohto roka. Z hľadiska fundamentov teda nebráni nič tomu, aby jeho hodnota na trhoch v nasledujúcich týždňoch mierila nahor. Práve naopak.
Z dlhodobejšieho hľadiska mu však rozvíjajúca sa elektromobilita môže vziať vietor z plachiet, čo by znamenalo pre cenu opätovný návrat k nižším číslam.