Už viac než sto rokov má štúdia realizovaná pod taktovkou Harvardskej univerzity, ktorá tvrdí, že 85 percent úspechu firmy závisí od mäkkých zručností a iba 15 percent od technických zručností a vedomostí. Napriek tomu sa firmy správali dlhé roky inak. Oveľa novšia štúdia z dielne American Society for Training and Development vyrukovala pred desiatimi rokmi s informáciou, že iba necelých 28 percent z výdavkov, ktoré firmy investovali do tréningu zamestnancov, sa týkalo rozvoja mäkkých zručností.
Bez ohľadu na to, či ide o Severnú Ameriku alebo Európu, trendy sú v súčasnosti rovnaké – firmy kladú čoraz väčší dôraz na to, aby zamestnanci, ktorých prijímajú do pracovného pomeru, mali okrem hard skills aj soft skills. A to nielen ako doplnok, práve naopak. Niektoré prieskumy dokazujú, že veľké percento zamestnávateľov mäkké zručnosti preferuje.
K takýmto výsledkom dospel aj portál profesia.sk. Pred desiatimi rokmi bola v top päťke najžiadanejších pritom iba jedna mäkká zručnosť, a to komunikačná. Pred piatimi rokmi to už boli tri, keď sa k nej pridali aj zodpovednosť a samostatnosť. „Naše údaje ukazujú, že medzi desiatimi najdôležitejšími schopnosťami z pohľadu zamestnávateľov je aktuálne až šesť mäkkých zručností,“ hovorí PR manažérka portálu Ľubica Melcerová.
Iný štýl práce
Absencia žiadanej mäkkej zručnosti môže pri pohovore pochovať šance aj takého uchádzača, ktorý má inak impozantný životopis, je technicky zdatný a má v danom odbore plnú kvalifikáciu.
V pozadí zvýšeného dopytu po mäkkých zručnostiach stojí aj fakt, že počas pandémie sa štýl práce transformoval. Oveľa častejším modelom sa stala práca na diaľku a neznamená to len prácu z domu, ale aj spoluprácu tímov v rôznych častiach sveta prostredníctvom digitálnych technológií. Takáto spolupráca si totiž vyžaduje iný prístup a zvýrazňuje potrebu rozvoja konkrétnych zručností a osobnostných vlastností. V digitálnom priestore totiž komunikácia pre absenciu fyzického kontaktu azda ešte zásadnejšie závisí od schopnosti komunikovať a spolupracovať.
Čoraz častejšie využívanie technológií pritom zvýrazňuje význam mäkkých zručností aj z iného hľadiska. Podľa portálu World Economics Forum spôsobí robotizácia do roku 2025 celosvetovo zánik 85 miliónov pracovných miest a vznik 97 miliónov nových pozícií, ktoré si však budú vyžadovať rekvalifikáciu založenú na rozvoji mäkkých zručností. „Pri súčasnom nástupe umelej inteligencie či automatizácie bude stále žiadané to, čo je pre nás – ľudí – typické. A to sú mäkké zručnosti,“ myslí si riadiaci partner personálnej agentúry Alex Peterson Peter Lazový.

Niekto chce meditovať, iný byť nomádom. Viaceré potreby zamestnancov môžu dnes firmy prekvapiť
Ani programátori nie sú oslobodení
Najžiadanejšou mäkkou zručnosťou na portáli profesia.sk boli tento rok komunikačné schopnosti, ktoré sa objavili v 73-tisíckach inzerátov. Druhá najčastejšie žiadaná bola zodpovednosť, tretia samostatnosť nasledovaná flexibilitou a spoľahlivosťou.
Sú to všetko univerzálne zručnosti, ktoré vyžaduje väčšina zamestnávateľov. V jednotlivých sektoroch sa však dajú predpokladať rozdiely. „Sektor výroby je jedným z mála, kde nie sú najžiadanejšou mäkkou zručnosťou komunikačné schopnosti,“ uvádza príklad Ľ. Melcerová. Veľmi vysoko v požiadavkách na uchádzača sa tu umiestňuje hlavne zodpovednosť. V marketingu a umení je to skôr kreativita.
U účtovníkov sa vyžaduje podľa P. Lazového zmysel pre detail, precíznosť a logické myslenie, u obchodníkov zasa okrem komunikačnej schopnosti aj schopnosť nadväzovať dlhodobé vzťahy, odolnosť a vytrvalosť. „V prípade obchodu sa žiadajú takmer výlučne mäkké zručnosti, tvrdé sa objavujú až v piatej desiatke zoznamu požiadaviek,“ dopĺňa Ľ. Melcerová. Obchod patrí zároveň s administratívou k oblastiam, kde sa požiadavky na soft skills vyskytujú najčastejšie.
Pri manažérskych pozíciách sa požiadavky rôznia v závislosti od toho, či firma uprednostňuje direktívnych alebo skôr motivačných lídrov.

Štvrtina ľudí si prácu hľadá na Facebooku, spôsob náboru však naďalej diktujú pracovné portály
Programátori sú z hľadiska mäkkých zručností špecifickí. V praxi sa môže zdať, že sa pri nich od týchto zručností ustupuje a vo všeobecnosti sa u nich považujú za druhoradé. Hoci to na prvý pohľad môže prekvapiť, Ľ. Melcerová upozorňuje, že pri pohľade na pracovné inzeráty to nie je celkom pravda. Najžiadanejšími zručnosťami sú síce hard skills, ako napríklad znalosť programovania a anglického jazyka, no hneď za nimi nasledujú komunikačné schopnosti, analytické myslenie, tímovosť a samostatnosť. „V celkovom súčte ich IT firmy tento rok vyžadovali takmer navlas rovnako často ako počítačové zručnosti,“ konštatuje PR manažérka portálu.
- Najžiadanejšie mäkké zručnosti na Slovensku v roku 2023
- komunikačné schopnosti
- zodpovednosť
- samostatnosť
- flexibilita
- spoľahlivosť
- tímovosť
- chuť učiť sa
- analytické myslenie
- orientácia na zákazníka
- príjemné vystupovanie
Zdroj: profesia.sk
Nadštandardné požiadavky
Mäkké zručnosti sú najdôležitejšie pre firmy, ktoré si pri výber zamestnancov zakladajú na určitej osobnostnej typológii, buď preto, lebo konkrétne vlastnosti sa im pri danej pozícii osvedčili, alebo preto, lebo nechcú narušiť vnútornú kultúru firmy. Niekde môžu chcieť ostré lakte, ktoré môžu inde, naopak, prekážať. Zamestnávatelia preto neraz vyžadujú kombináciu špecifických zručností. „Mali sme už od klienta požiadavku na kombináciu podnikavého ducha, výborné vyjednávacie zručnosti a zvládanie kritických situácií,“ uviedol príklad P. Lazový.
Nejedna firma pritom od uchádzača požaduje aj také zručnosti, ktoré sa môžu zdať pre danú pozíciu nadštandardné. To sa deje v prípadoch, keď firma myslí dopredu a chce prijať ľudí, z ktorých si plánuje vychovávať lídrov.
Riadiaci partner dodal, že predstavy o tom, aké schopnosti a zručnosti by mal mať pracovník na konkrétnej pozícii, sa pritom môžu líšiť aj v závislosti od regiónu. V každej kultúre sa vyžaduje niečo iné. Sebavedomý a výstredný obchodník by bol pravdepodobne úspešnejší v USA ako v Európe. Pre európsku kultúru je prijateľnejší obchodník, ktorý sa vyznačuje priamosťou, otvorenosťou, stabilitou a schopnosťou budovať dlhodobé vzťahy.
- Sektory najviac vyžadujúce mäkké zručnosti na Slovensku v roku 2023
- obchod
- výroba
- administratíva
- informačné technológie
- doprava a špedícia
- manažment
- ekonomika a financie
- elektrotechnika a energetika
- strojárstvo
Zdroj: profesia.sk
Rozvoj soft skills je náročnejší
Hlavný rozdiel medzi tvrdými a mäkkými zručnosťami je v tom, že prvé si človek môže viac či menej osvojiť od nuly, kým pre druhé musí mať danosti a iba vtedy ich dokáže skutočne rozvíjať. Mäkké zručnosti sa pritom rozvíjajú ťažšie.
Pravda je, že aj pri tvrdých zručnostiach hrá rolu talent, ale v prípade mäkkých zručností je jeho úloha oveľa zásadnejšia. Tlačiť uchádzača do niečoho, čo mu nie je prirodzené, úspech neprinesie. Na druhej strane, zmeniť introverta na extroverta je síce nemožné, no možné je viesť ho k tomu, aby lepšie nadväzoval kontakty, komunikoval alebo viedol prednášky. Práve prezentačné zručnosti sú príkladom sof skills, v ktorej sa dá zlepšiť výrazným spôsobom. Naopak, empatia alebo líderské schopnosti sa rozvíjajú oveľa ťažšie.
Technické zručnosti a know-how si zamestnanec osvojí jednoduchšie a dá sa to zvládnuť oveľa rýchlejšie. Jeden kurz Excelu bude mať viditeľnejšie výsledky ako tri kurzy líderstva, čo firmy vedia. Navyše platí, že skratky k dobre osvojeným mäkkým zručnostiam neexistujú. „Samozrejme, aj v mäkkých zručnostiach sa dá zlepšiť, ale firma rýchlejšie a jednoduchšie zaučí nového zamestnanca na prácu so špecifickým softvérom, ako naučí komunikačným zručnostiam niekoho, kto je prirodzene tichý a uzavretý do seba,“ vysvetľuje Ľ. Melcerová.

Naťahovať pohovory na vyrabovanom pracovnom trhu sa firmám nemusí vyplatiť. Adepti nečakajú
Ako ich rozvíjať
Firmy dnes organizujú kurzy na rozvoj mäkkých zručností viac ako v minulosti. Niektoré z nich to robia v rámci úvodného školenia pri nástupe na pozíciu, ďalšie robia kurzy rozvoja zamestnancov priebežne. Odborníci na HR problematiku však vidia problém s absenciou niektorých mäkkých zručností inde. „Naše školstvo sa doposiaľ nezameriava na rozvoj mäkkých zručností, ale na memorovanie. V školách tak nenájdete cielené tréningy na rozvoj komunikačných zručností, schopnosti počúvať druhých či tímovej práce,“ poukazuje na medzeru P. Lazový.
Podľa neho sa bude absencia týchto zručností prejavovať v blízkej dobe ešte viac, lebo do práce nastupuje generácia, ktorá vyrastala na sociálnych sieťach a je naučená komunikovať týmto spôsobom. Schopnosť komunikovať tvárou v tvár a pracovať v reálnom tíme bude pravdepodobne nedostatková. Ak sa rozvoj mäkkých zručností nedostane do slovenského formálneho vzdelávania, bude to aj naďalej výhradne na pleciach zamestnávateľov a externých spoločností, ktoré organizujú vzdelávacie kurzy.
Ďalšie dôležité správy

V slovenských firmách musia zamestnanci doháňať to, čo sa mali naučiť už v škole
