„Zmenou prejdeme od 15. októbra. Menia sa odtiene loga a zmení sa štýl písma,“ vraví marketingový riaditeľ banky Juraj Barta. Súčasná podoba vizuálnej identity už nezodpovedá súčasným trendom v grafickom dizajne, preto sa rakúska banková skupina rozhodla, že svoj vizuál upraví.
Banka tvrdí, že nepôjde o žiaden drahý tresk, ktorý by stál milióny eur, ale „o organicky a prirodzený proces“, ktorý by nemal stáť banku žiadne extra náklady. V podstate to znamená, že ak nejakej veci vyprší životnosť, tak ju banka nahradí s novým logom.
Keď po 15. októbri budú tlačiť bilbordy s ponukami vianočných akcií, bude na nich použitý nový vizuál. To sa týka aj platobných kariet, ktoré má banka v zásobe. Až sa minú, banka ich objedná už s novým logom. „Väčšina vecí sa obmení do roka, ale nedá sa vylúčiť, že napríklad veľké logá v pobočkách pár rokov vydržia. Nebudeme kvôli tomu robiť stavebné úpravy,“ pokračuje J. Barta.
Väčšina klientov si zmenu zrejme ani nevšimne. Banka hovorí o jemných grafických úpravách, podobne ako to urobila pred pár dňami vo svojom logu firma Google. Zmena sa začala v októbri v Chorvátsku, skončiť by sa mala začiatkom budúceho roka, keď sa k faceliftu pridá ako jedna z posledných bánk v skupine Česká spořitelna.

Nové logo Slovenskej sporiteľňe

Staré logo Slovenskej sporiteľňe
Pôvodne chcela rakúska banka dostať do loga včelu, symbol usilovnosti a sporenia používaný od začiatkov sporiteľní v devätnástom storočí. Tento projekt, rozbehnutý v marci 2011, zrejme definitívne padol. Popri ňom vznikli aj „bočné“ návrhy na zlepšenie loga, ktoré dnes banka zavádza. Projekt bol extrémne drahý, napokon ho zmrazila koncom minulého roka kríza.
Logo s včelou sa nestretlo s veľkým pochopením, v logu tak nakoniec ostane súčasné červené „S“. Kvôli nemu skupina viedla spor so Zväzom nemeckých sporiteľní (DSGV), ktorému značka pôvodne patrí. Keďže klientela materskej banky Erste Group sa za desaťročia rozrastala, ľudia si červené „S“ začali častejšie stotožňovať viac s rakúskou bankou ako s nemeckými sporiteľňami. V dôsledku toho mali utrpieť finančnými stratami a stratou identity.
Erste Group preto platí ročne podľa denníka Die Welt pre spor so zväzom milión eur za licenciu k značke. Zväz s cenou nebol spokojný a začal rokovať o zvýšení, ktoré sa malo blížiť k desiatim miliónom ročne. „Rokovania boli dlhé a ťažké. Cena je asi niekde uprostred. Nás to však nestálo nič, platila to skupina. Jedno je isté – logo je vyriešené na dlhé roky,“ dodal J. Barta.
Zlepšenie vizuálu má aj svoju ekonomickú logiku. „Je to podobné ako pri autách, ktoré svoje úspešné modely upravujú, aby znovu zaujali. Druhým dôvodom je zjednodušenie loga, ktoré už ľudia vedia ľahko rozoznať. Takéto logá si ponechávajú základné rozpoznávacie prvky – tvar, farby, myšlienku – a iba jemne sa zjednodušia,“ vraví Jaroslav Jacko z reklamnej agentúry Triad Advertising.
Viac o rebrandingu v bankovom sektore si prečítate v aktuálnom vydaní týždenníka TREND 40/2013
