Pomoc firmám počas koronakrízy mala byť pre štát prioritou. Ten sa tvári, že pomáha rôznymi príspevkami na podporu zamestnanosti, dotáciami na nájomné či v rámci dočasnej ochrany pred veriteľmi.

Nie však v prípade, ak sa niekto rozhodne pre dobrovoľnú likvidáciu svojho biznisu, teda nemá viac záväzkov ako majetku, čo ho pasuje do roly tzv. finančne zdravej firmy. Tá sa bude už o necelé tri mesiace likvidovať ťažšie – za ukončenie takéhoto biznisu si bude musieť podnikateľ riadne priplatiť. Pritom sa snaží len korektne zlikvidovať firmu, kým sa dostane do finančných problémov a potom mu neostane nič iné ako vyhlásiť konkurz či zvoliť iné krajné riešenia. 

Zmeny Matovičova vláda odobrila

Podnikanie na Slovensku ukončia likvidáciou stovky firiem ročne. Od roku 2010 do konca júna minulého roka tak urobilo podľa poradenskej spoločnosti Bisnode viac ako 9-tisíc spoločností. Rekord pritom drží rok 2016, kedy bolo zlikvidovaných 1 539 podnikov.

Niektoré likvidácie sa ale ani po rokoch nedarí ukončiť podľa požiadaviek zákona. A práve tu dochádza o tri mesiace k legislatívnej zmene.

Likvidácie, v ktorých sa likvidátor zapíše do obchodného registra do 30. septembra 2020, budú dokončené podľa doterajšej právnej úpravy. Na nové likvidácie budú od októbra nastavené tvrdšie podmienky ako v súčasnosti, pričom aj malé, napríklad jednoosobové firmy, budú musieť podstúpiť komplikovaný proces ako veľké firmy s veľkou prevádzkou. Môže za to novela Obchodného zákonníka. 

Túto schválenú novinku presadila do legislatívy ešte predchádzajúca vláda Róberta Fica, ale ani nová vláda Igora Matoviča to nemieni zmeniť. Podniky so zámerom ukončenia svojho biznisu budú musieť po novom zaplatiť preddavok na likvidáciu v sume 1 500 eur do úschovy notára, a to ešte pred zápisom likvidátora do obchodného registra. Tento preddavok má slúžiť iba na úhradu odmeny a výdavkov likvidátora. Aktuálne minimálna výška odmeny pre neho je 33,19 eur, dokonca v prípade, keď likvidátor je konateľom firmy, sa mu žiadna odmena nevypláca. 

Tiež treba počítať s vyšším súdnym poplatkom za zápis likvidácie, v súčasnosti je to 66 eur, po novom 99,50 eura, pričom pri elektronickom podaní je súdny poplatok polovičný. Od októbra bude možné na zápis v Obchodnom registri využívať už len elektronickú evidenciu.

Uvedená legislatívna novinka, ktorá prináša podnikateľom zvýšené náklady na likvidáciu, bude platiť bez ohľadu na to, že sa mnohí musia spamätávať z následkov pandémie a v rôznych sektoroch si musia siahnuť v posledných troch mesiacoch hlboko do vrecka. 

Ako pre TREND hovorí Peter Bubla z tlačového odboru rezortu spravodlivosti pod vedením ministerky Márie Kolíkovej, zásadnejšie zmeny urobiť v tomto smere neplánujú. „Ide o súčasť reformy – tzv. čistenie obchodného registra,“ upozorňuje.

Pri likvidácii a rovnako aj pri konkurze je podľa neho na mieste vždy otázka „Kto to zaplatí?“ „Nepovažujeme za správny prístup, že v dobrých časoch sú firemné zisky súkromné a v zlých časoch sa na náklady majú skladať daňovníci. Sme však otvorení návrhom riešení, ktoré navrhnú efektívnejší model financovania likvidácií. Takéto návrhy sme však nezaznamenali. Nemôžeme profesionálnych likvidátorov nútiť, aby likvidácie robili zadarmo,“ objasňuje P. Bubla.

Na nové procesy tvrdšie podmienky

Likvidáciu podniky volia vtedy, ak im ostane po úhrade dlhov majetok a ten treba rozdeliť „Ak by boli dlhy väčšie ako majetok, tak je nutné ísť cestou konkurzu,“ prezrádza pre TREND Ján Marônek, advokát z kancelárie Marônek & Partners.

Aj súčasná likvidácia je natoľko komplikovaná, že spravidla treba využívať služby právnika a aj účtovníka. Celý proces z pohľadu praxe trvá pri jednoduchých prípadoch  4 – 6 mesiacov, ak sa neobjavia komplikácie.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa