Prepad objemu carga s výnimkou Košíc postihol každé. Poprad dokonca nevybavil ani jeden kilogram nákladu. S výnimkou hlavného mesta a čiastočne aj Košíc má totiž cargo charakter náhodnej dopravy, pri ktorej môžu výrazne zamávať štatistikou aj dve, tri lietadlá.

Navyše ide o objemy, ktoré letiská nedokážu ovplyvniť vlastnými silami. Napríklad dielce pre sektor automotive sa dopravujú letecky iba v prípade ohrozenia plynulosti výroby. Inak sa automobilky aj ich subdodávatelia snažia, aby sa čo najviac súčiastok vozilo lacnejšie, čiže po cestách.

Prínos z pravidelných letov

Bratislavský letecký cargo biznis je s prehľadom najväčší na Slovensku. Neťaží z polohy letiska v hlavnom meste, ale z toho, že naň prichádza aj odchádza cargo najmä pravidelnými linkami. Väčšinu nákladu (kusové zásielky, balíky a obálky s dokumentmi) privážajú nad ránom a odvážajú neskoro večer airbusy A300 belgickej spoločnosti European Air Transport, ktorú vlastní nemecká Deutsche Post DHL.

Lieta päťkrát týždenne z a do Lipska/Halle pre expresnú nočnú zásielkovú službu DHL Aviation. V niektorých dňoch je spojenie posilnené o ďalšie lietadlo. V nadväznosti naň vozia náklad do macedónskej metropoly Skopje menšie lietadlá An-26 lotyšskej spoločnosti RAF-Avia.

Lety DHL sú pre Bratislavu i Slovensko mimoriadne dôležité, lebo cez celoeurópske prekladisko v Bruseli garantujú doručenie v nasledujúci deň väčšine európskych destinácií.

Okrem Bratislavy a čiastočne aj Košíc má letecké cargo na Slovensku charakter náhodnej dopravy

Bratislava je lowcostové letisko, preto s výnimkou spoločnosti flydubai nemá celoročné pravidelné linky s cestujúcimi, ktoré prepravujú menšie cargo ako doplnkovú službu v podpalubí. V lete síce lietajú z Bratislavy aj pravidelné dovolenkové linky českých aerolínií Smartwings, egyptských a tureckých dopravcov či Cyprus Airways, náklad však nevozia. Prímorské letiská totiž nie sú typickými cargo destináciami.

Do Košíc DHL nelieta (zásielky sa vozia kamiónmi do a z Budapešti), ale letisko má pravidelné linky Českých aerolínií (ČSA), poľského LOT-u a Turkish Airlines, ktoré vozia cargo v podpalubí lietadiel pre cestujúcich. S výnimkou ČSA je to relatívna novinka, ktorá si ešte nenašla cestu k potenciálnej klientele vo väčšom objeme.

Prečo nelietajú Kórejčania

Pravidelne zaznieva výčitka, že

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa