Po dva roky trvajúcej štúdii sa Ministerstvo dopravy Veľkej Británie rozhodlo pre spustenie testovania samo dobíjacích ciest. S malou úpravou elektromobilov by sa potom na takejto vozovke mal rozšíriť ich dojazd na jedno nabitie. Správa nespresňuje technické podrobnosti alebo efektivitu takéhoto dobíjania.

Systém sa podobná iným, ktoré vytvárajú plochy s elektromagnetickým poľom. Pod vozovku sa umiestnia cievky, ktoré budú vytvárať toto pole a upravený podvozok elektromobilu jazdou po takto upravenej ceste bude priebežne dobíjať elektromotor.

Minister dopravy Andrew Jones v oficiálnom vyjadrení povedal, že na projekt už vláda vyčlenila pol miliardy libier. Už v priebehu tohto roku má začať prvé testovanie na neverejnej komunikácii, ktoré má trvať 18 mesiacov. Následne sa môže prejsť k zavádzaniu do ostrej prevádzky.

Veľká Británia ide testovať cesty, ktoré počas jazdy dobíjajú elektromobil

Zdroj: Highways England

Technológia má byť úplne bezpečná a efektívna ako na diaľniciach, tak aj na cestách prvej triedy. A. Jones dopĺňa, že ich cieľom je urobiť z Veľkej Británie lídra v rozširovaní elektromobilov. Okrem nových dobíjacích ciest sa zaviazali vytvoriť dobíjacie stanice na britských diaľniciach každých 30 kilometrov.

Nejde o úplne prvý projekt, ktorý nejaký spôsobom integruje dobíjanie elektromotorov do vozovky. V Južnej Kórei v meste Gumi už od roku 2013 majú vytvorenú 12km dlhú časť cesty, ktorá počas jazdy dobíja autobusy MHD. V meste Milton Keynes na severozápad od Londýna tiež funguje systém dobíjania autobusov MHD. Ale dobíjacie platne fungujú, len ak vozidlo nad nimi na nejaký čas zastaví.

Nie všetci sú z nových plánov a investícií nadšení. Paul Nieuwenhuis, riaditeľ centra elektromobilov na Cardiff Business School pre BBC povedal, že to považuje za príliš ambiciózny plán. Najväčšie obavy má z ekonomickej efektivity takýchto ciest. Dodáva, že s vývojom výkonnejších batérie a efektívnejších elektromotorov nebudú takéto cesty potrebné.