Dostanú možnosť dať ruky preč od takej aplikácie, ktorá by mala iba zapnúť zadné svetlo na mobile, no softvér si pýta povolenie na zaznamenávanie polohy cez GPS či prístup ku kontaktom majiteľa telefónu.
Nie vždy je to však také jednoduché. Fungovať v práci či v súkromí bez produktov technologických gigantov akými sú Google či Facebook si už v súčasnej dobe vie len málokto predstaviť. Oželieť spojenie so známymi prostredníctvom sociálnej siete, nepoužívať vyhľadávač či Gmail je prakticky nemožné.
A aj keď patria najpopulárnejšie aplikácie k tým najsledovanejším, stále si ich používatelia málo uvedomujú, koľko informácií o sebe im poskytujú.
Súdny dvor Európskej únie v máji minulého roka rozhodol, že používatelia majú právo požiadať Google či iné firmy prevádzkujúce vyhľadávacie nástroje o odstránenie výsledkov vyhľadávania, ktoré zahŕňajú ich meno.
Týka sa to však len výsledkov, ktoré sú neprimerané, už irelevantné alebo presahujúce mieru. Google prípady posudzuje a vyhodnocuje individuálne a nemá povinnosť každú žiadosť vybaviť kladne. Nehovoriac o tom, že maže len to, čo je viditeľné navonok. Údaje, ktoré má o používateľoch pracne nazhromaždené, uchováva a využíva ich vo svoj prospech, resp. v prospech firiem, ktorému platia za reklamu.
Našťastie, aj keď o mnohých funkciách Googlu používateľ vedieť nemusí, dajú sa overiť priamo od stola a aj jednoducho vypnúť bez toho, aby musel používateľ firmu o čokoľvek žiadať.
Google si o vás neustále vytvára obraz
Väčšina informácii o majiteľovi konta na Googli je dostupná na jednom mieste, ktoré firma nazýva prístrojovou doskou (dashboard). Používateľ si vie pozrieť, aké fotografie či dokumenty má uložené v cloude firmy, koľko konverzácií uskutočnil cez Google Talk či Hangout alebo koľko a aké aplikácie si z Google play nainštaloval do svojho mobilného zariadenia.
Google vie, z ktorých zariadení sa do svojho účtu používateľ prihlasuje. Funkcia je užitočná najmä v prípade, ak vznikne podozrenie, že maily či chat si tajne pozerá aj niekto iný. V dashboarde sa dá zapnúť aj funkcia mesačných pripomienok aktivít účtu, ktoré sú zasielané na e-mail.

Keďže hlavným produktom Googlu je jeho populárny vyhľadávač, ktorý mnohí používatelia navštevujú prostredníctvom prehliadača Chrome patriaceho tiež firme, nie je prekvapením, že v cloude, teda mimo počítača, sa ukladá aj história toho, o čo používateľ na webe prejavil záujem. Či už v podobe navštívených stránok alebo hľadaných výrazov.
Skúma aj poštu
Google nearchivuje len jednoduchý zoznam web stránok, delí ich podľa kategórií. Vie tak napríklad, aké obrázky či videá ste si prezerali, aké správy vás zaujali či aké miesta ste hľadali na jeho mapách.
Špeciálnou kategóriou sú reklamy. Spoločnosť na základe tých, na ktoré ste klikli, vie, o aké produkty ste už záujem prejavili a aké by vás mohli zaujať aj v budúcnosti.
Cieliť reklamu však Google vie nielen podľa už prezretých reklám, ale aj vďaka obrazu, ktorý si o vás vytvorí. Pozná vaše pohlavie, váš vek, jazyky, ktoré ovládate (alebo ste aspoň v ich reči navštívili nejaké tie stránky) a na základe vášho pohybu po webe vytvorí oblasť záujmov, ktoré vás majú vystihovať. Ak budete najbližšie písať životopis, pozrite sa, aké vlastne máte záujmy. Je totiž možné, že Google vám ich ponúkne viac, než na aké si spomeniete vy.
Aj s ich pomocou potom firma na vás cieli reklamu inzerentov, od ktorých si môže za vyššiu efektivitu vypýtať viac peňazí. Vychádza nie len zo všeobecného Google profilu, ale napríklad aj z údajov konta na YouTube či z typov aplikácií, ktoré ste si nainštalovali do mobilného zariadenia.
Poznávať používateľa sa Google učí aj sledovaním jeho pošty. „Nedávno ste dostali veľa správ o fotografiách a fotoaparátoch. V službe Gmail sa vám môže zobraziť reklama miestneho obchodu s fotoaparátmi,“ vysvetľuje Google. Zároveň dodáva, že celý proces je automatický a žiadny zo zamestnancov tak e-maily používateľov nečíta.
Reklamy sa môžu zobrazovať aj na základe aktuálnej geografickej polohy používateľa. Tú Google dokonca pravidelne zaznamenáva a mapuje tak pomocou GPS či Wi-Fi každý krok majiteľa mobilného zariadenia s Androidom, na ktorom býva táto funkcia často zapnutá aj bez toho, aby si to používateľ uvedomoval.
História trás sa dá mazať priamo v tom istom okne, zakázať Googlu zaznamenávať polohu treba v nastaveniach na desktope či priamo v smartfóne alebo v tablete. Nástroj slúži aj na lokalizáciu zapnutého zariadenia a v prípade potreby ho vie prezvoniť či odoprieť mu prístup do Google účtu.

Facebook si domýšľať nepotrebuje, všetko mu poviete
Skontrolovať si, čo o používateľovi vie najrozšírenejšia sociálna sieť Facebook, je o niečo jednoduchšie. Keďže samotným účelom jej používania je udržiavanie sociálnych väzieb, ktoré zahŕňa nahrávanie fotografií, videí, chválenie sa atrakciou či reštauráciou, v ktorej sa práve používateľ nachádza, vyše miliarda používateľov neustále ponúka firme údaje o sebe.
Podľa toho, akí ste sami otvorení, Facebook vie, ako sa voláte, ako vyzeráte, kde ste sa narodili, kde žijete, môže poznať váš telefón, e-mail, vie, koľko máte rokov, kde ste študovali, kde pracujete, pozná váš rodinný stav, či máte deti, vie akého ste vierovyznania, sexuálnej orientácie, aké jazyky ovládate, aké knihy, film či hudba vás zaujíma, môže poznať obľúbené značky oblečenia, parfumov či alkoholu. Môže poznať aj číslo vašej kreditnej karty, ak ste niekedy nakupovali hry či aplikácie na Facebooku.
Facebook však neuchováva len to, čo je momentálne vo vašom profile či na Timeline. Od spoločnosti si môžete vyžiadať stiahnutie všetkých dát (po kliknutí na Download a copy of your Facebook data). Má tak neustále uložených aj priateľov, ktorých ste vymazali, IP adresy z ktorých ste sa kedy prihlásili na svoje konto, reklamy, na ktoré ste klikli a podľa času vie, kedy vás viac zaujímal nákup dovolenky a kedy nákup sexy spodnej bielizne. Tak isto uchováva aj históriu chatu.