Bežná firemná vizitka obsahuje okrem mena a loga spoločnosti aj množstvo ďalších kontaktných údajov – poštovú adresu, telefónne číslo na pevnú linku a mobil, e-mail i webovú adresu. Pri pridaní nového alebo zmene existujúceho údaja treba všetky vizitky vytlačiť nanovo a zároveň to oznámiť obchodným partnerom. Každá novinka tak stojí čas a peniaze.
Jediné číslo
„Problém vizitiek“ vyriešil inžinier spoločnosti Cisco Systems Patrik Fälström. I keď len ako vedľajší produkt. Fälströmov systém ENUM (tElephone NUmbers Mapping) vznikol ako odpoveď na otázku efektívneho prepojenia klasických telefónnych sietí s internetovými IP sieťami.
Firma, ktorá ENUM využíva, vystačí s vizitkou, na ktorej je uvedené jedno jediné telefónne číslo. Naň možno telefonovať, posielať SMS správy, uvádzať ho v elektronickej správe namiesto e-mailovej adresy.
Ba dokonca po zadaní do internetového prehliadača sa zobrazí webová stránka príslušnej spoločnosti. Univerzálne telefónne číslo sa pritom napríklad pri presťahovaní firmy nemení.

Technicky spočíva ENUM v jednoduchom triku, že univerzálne telefónne číslo funguje ako alias, za ktorým sú skryté reálne čísla, e-mailová alebo webová adresa. To používateľ nevidí a ani nepotrebuje vidieť.
Dôležité preňho je, aby bol hovor nadviazaný a e-mail doručený. V systéme možno pritom nastaviť priority jednotlivých komunikačných služieb.
Používateľ si napríklad zadefinuje, že telefonický hovor mu najskôr príde na pevnú linku, ak ho však ani po piatom zazvonení nezdvihne, presmeruje sa na mobil. A ak ani tam neodpovedá, hovor skončí v odkazovej schránke.
ENUM takisto umožňuje prepojenie oddelených komunikačných IP sietí cez internetovú linku. V súčasnosti si firmy s takýmito sieťami navzájom telefonujú cez sieť Slovak Telecomu (ST), čo je niekoľkonásobne nákladnejšie ako prepojenie cez internet.
Čo na to operátori
Pevné a mobilné siete na Slovensku nie sú v súčasnosti na ENUM pripravené. Prevádzkovatelia ich musia najprv upraviť tak, aby dokázali smerovať hovory, SMS-ky a multimediálne MMS správy z alebo do IP siete. Účasť najväčších slovenských operátorov na oživení univerzálneho čísla je preto nevyhnutná.
ST, Orange Slovensko a EuroTel Bratislava síce ENUM vnímajú pozitívne a vidia jeho potenciál, no dodávajú, že v súčasnom počiatočnom štádiu je predčasné hovoriť o jeho budúcej implementácii v ich sieťach. V pracovnej skupine ENUM, ktorá vznikla na podnet Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR a za spolupráce s Fórom pre komunikačné technológie, sú aj zástupcovia troch slovenských top operátorov. Takže istá aktivita z ich strany existuje.
Oveľa ľahšie sa ENUM naučia používať internetové služby. Posielanie e-mailov na telefónne čísla buď zabezpečí poskytovateľ internetu na svojom poštovom serveri, alebo – čo je schodnejšia cesta – ho bude podporovať e-mailový program používateľa.
Podobne môže ENUM fungovať aj vo webových prehliadačoch. „Pre niektoré browsery a e-mailové programy už v súčasnosti existujú rozšírenia, ktoré programu pridávajú podporu pre ENUM,“ tvrdí predseda Rady správcov uzlov akademickej siete Sanet Marian Ďurkovič.
Každá nová technológia nesie so sebou aj isté riziká. Vladimír Murín z Výskumného ústavu spojov (VÚS), n.o., vidí riziko v možnom zneužití informácií o užívateľoch uložených v databáze ENUM na posielanie nevyžiadanej pošty (spamu).
M. Ďurkovič mu oponuje: „Možností, ktoré majú spammeri, je nespočetne veľa, táto je však najmenej zneužívaná.“ Spammer môže zneužiť databázu ENUM pomocou softvérového robota, ktorý náhodne generuje telefónne čísla a následne cez ENUM zisťuje, či je k vygenerovanému číslu priradená e-mailová adresa. „Pre spammera je jednoduchšie prehľadať diskusné skupiny, kde sú reálne údaje,“ dodáva M. Ďurkovič.
Pilotný projekt
MDPT SR sa o zavedenie aplikácie ENUM na Slovensku snažilo už vlani, no žiadna z oslovených komerčných spoločností na jeho výzvu nereagovala. V júni tohto roku sa projektu chytilo združenie Sanet, ktoré už pilotnú prevádzku vo svojej sieti spustilo.
V sieti Sanetu možno telefonovať a posielať e-mail na jedno telefónne číslo. Po dôkladnom odskúšaní v akademickom prostredí sa podľa M. Ďurkoviča budú môcť do systému zapojiť aj ďalšie subjekty.
Žilinská univerzita chce do pilotného projektu Sanetu zapojiť aj študentov ubytovaných na svojich internátoch. Študenti sa budú môcť do projektu zapojiť bezplatne a budú môcť telefonovať, posielať e-maily.
Každý študent bude mať pridelené pevnosieťové žilinské telefónne číslo – univerzitnú klapku a bude sa mu dať dovolať nielen zo siete Sanetu, ale aj pevnej linky a mobilu. Študenti budú môcť telefonovať v rámci univerzitnej siete, nie však mimo nej. Žilinčania sa inšpirovali obdobným projektom at43 (www.at43.at), ktorý bežal na pôde Viedenskej univerzity počas pilotnej prevádzky ENUM v Rakúsku.
Ostrá prevádzka
V susednom Rakúsku, ako prvej krajine na svete, môže od októbra tohto roka o enumovské číslo požiadať každý záujemca. Koordinátormi komerčnej prevádzky sú telekomunikačný regulátor RTR a správca rakúskej domény ENUM, združenie enum.at.
Overovacie a pilotné projekty prebiehajú vo viacerých krajinách Európy a Ázie. Problematickou oblasťou sú krajiny patriace do Severoamerického číslovacieho plánu NANP, vrátane USA a Kanady.
Tie sa musia pred zavedením systému ENUM najprv dohodnúť na medzinárodnej úrovni. Európske štáty sú vo výhode, pretože každá krajina má vlastnú medzinárodnú predvoľbu.
Kto bude ENUM koordinovať na Slovensku, sa zatiaľ nevie. Mohlo by to byť ministerstvo dopravy alebo Telekomunikačný úrad (TÚ) SR, záleží na dohode štátnych orgánov. Pokiaľ sa bude chcieť záujemca do systému ENUM zapojiť, bude mať dve možnosti.
Buď si ponechá aktuálne pevnosieťové alebo mobilné telefónne číslo, ktoré bude slúžiť ako univerzálny kontakt. Alebo požiada o pridelenie úplne nového čísla, ktoré pre ENUM vyčlení, tak ako v Rakúsku, telekomunikačný regulátor.
Ilustračné foto – Miro Nôta