Všetci používatelia internetu majú jeden spoločný problém. Mierne povedané – problematickú orientáciu v stovkách miliónov webových stránok. V internetovom vyhľadávaní preto prichádza k zmenám, ktoré predznamenávajú nastávajúcu bitku o lídra tohto trhu.
Nech sa už skončí akokoľvek, je jasné, že z nej bude profitovať používateľ, ktorý dostane do rúk lepšie a rýchlejšie nástroje na orientáciu v on-line prostredí.
Comeback pioniera
Ešte v druhej polovici 90. rokov bol synonymom webového vyhľadávania portál Yahoo!. Začiatkom novej dekády mu však pozíciu lídra prebral Google. Podarilo sa mu to najmä vďaka rýchlemu a efektívnemu vyhľadávaciemu algoritmu, ktorý napokon začali licencovať aj ďalšie portály.
Podľa auditu servera Searchenginewatch.com strávia používatelia s Googleom priemerne pätnásť miliónov hodín mesačne, čo je takmer trikrát viac ako na Yahoo!.
Výkonný riaditeľ Yahoo! Terry Semel tvrdí, že internetový priekopník sa zobudil včas a vedenie firmy identifikovalo veľkú príležitosť stať sa vo vyhľadávaní opätovne významným hráčom. „Sme iba na začiatku veľkých plánov, ktoré počítajú s rastom vyhľadávacieho biznisu. Tento rok sa stane vyhľadávanie všadeprítomné,“ cituje T. Semela spravodajský server IDG.net.
Firma pri dobýjaní stratených pozícií stavila na akvizície. Najskôr za 235 mil. USD (7,6 mld. Sk) získala výrobcu vyhľadávacieho algoritmu Inktomi a v polovici vlaňajška za ďalších 1,6 mld. USD (52 mld. Sk) pohltila aj lídra v zobrazovaní platených odkazov vo výsledkoch vyhľadávania, spoločnosť Overture Services.

T. Semel verí, že získané know-how pomôže firme lepšie zacieliť vyhľadávacie služby na jednotlivé segmenty, napríklad financie, správy, knihy či hudbu. „Prečo nemať napríklad vo finančníctve či hudbe špeciálny vyhľadávač? My takúto možnosť prinesieme,“ vyhlasuje.
Veľa vody však zatiaľ firma s vyhľadávacím algoritmom, ktorý získala už pred vyše rokom pri kúpe Inktomi, nenamútila. Väčšinu výsledkov vyhľadávania generuje licencovaným algoritmom Googlu. Do konca marca chce však Yahoo! úplne prejsť na vlastnú vyhľadávaciu technológiu.
Od internetu k desktopu
Rastúci význam vyhľadávania ilustrujú aj kroky najväčšej softvérovej firmy sveta. Microsoft koncom minulého roku vyhlásil, že mohutne investuje do vyhľadávania ako „dôležitého a potenciálne lukratívneho trhu“. Presné čísla predstavitelia spoločnosti neuviedli, ale podľa analytikov ide o stovky miliónov dolárov.
Softvérový obor v súčasnosti nemá na rozdiel od Yahoo! a Googlu vlastný vyhľadávací algoritmus. Portál MSN.com – Microsoft Network – sa preto musí spoliehať na spoluprácu s partnermi, ktorými sú pre vyhľadávanie Inktomi a pre zobrazovanie reklamných odkazov Overture.
To vyvoláva špekulácie, či bude Microsoft v blízkej budúcnosti zabezpečovať prevádzku portálu aj naďalej cez firmy patriacich konkurentovi. Vedenie spoločnosti však pripomína, že zmluva o poskytovaní algoritmu s Inktomi platí do konca roku 2005 a podobne bude pokračovať i spolupráca s Overture.
V dlhodobom horizonte chce Microsoft vyhľadávacie služby zabezpečovať vlastnými silami, pretože táto oblasť sa má stať z hľadiska práce s informáciami základným kameňom stratégie firmy. Vlani Microsoft predstavil technológiu MSNBot, ktorá dokáže prechádzať webom a vytvárať index HTML stránok.
To je prvý predpoklad vývoja vyhľadávacej technológie, ktorá sa má stať nenápadnou súčasťou webu, softvérových aplikácií a operačného systému. Zámery firmy potvrdzuje aj nastávajúca verzia Windowsu plánovaná na budúci rok, ktorá bude obsahovať prepracovaný súborový systém, uľahčujúci vyhľadávanie elektronickej pošty, tabuliek a dokumentov v PC a počítačovej sieti.
Výsledkom vývoja by podľa odborníkov mohla byť vyhľadávacia technológia, ktorá môže ohroziť súčasnú vedúcu pozíciu Googlu v internete. „Očakávame, že v blízkej budúcnosti prinesieme najlepšiu vyhľadávaciu službu s úplne novou funkcionalitou,“ potvrdzuje pre News.com zámery Microsoftu jeho výkonný riaditeľ Steve Ballmer.
Súčasné vyhľadávanie vnímajú predstavitelia Microsoftu ako neúčinné, pretože väčšina dopytov vygeneruje desiatky až stovky stránok liniek, z ktorých mnohé sú pre daného človeka irelevantné. „Ak dvaja ľudia zadajú vyhľadávaču tú istú požiadavku, dostanú rovnakú odpoveď. Ale neexistuje, aby inteligentné ľudské bytosti odpovedali na jednu tému rovnako,“ uvažuje výskumníčka pre adaptívne systémy a interakciu Susan Dumaisová.
Microsoft chce preto prispôsobiť vyhľadávanie individuálnym preferenciám ľudí. Softvér by mal sledovať návyky používateľa, zaznamenávať najčastejšie navštevované webové stránky, históriu jeho práce, projektov, cestovania, nakupovania a iných aktivít.
Zo získaných informácií potom systém s využitím prvkov umelej inteligencie vyvodí, čo by mohlo byť pre používateľa dôležité a čo naopak nie. Súčasné vyhľadávače namiesto individuálnych potrieb zohľadňujú pri zobrazovaní výsledkov preferencie väčšiny surfujúcej populácie.
Podiely vyhľadávačov na on-line vyhľadávan
(%, november 2003)

PRAMEŇ: OnStat.com
S. Dumaisová poukazuje aj na geografickú polohu používateľa, podľa ktorej možno výsledky vyhľadávania takisto prispôsobiť. Prirodzenejší by mal byť aj spôsob zadávania požiadaviek. Napríklad pri vyhľadávaní na lokálnom disku bude možné namiesto názvu hľadaného súbora zadať vetu „ukáž mi fotografie z minulého mesiaca“ alebo „ukáž mi fotky s mojou ženou z minulých Vianoc“.
S. Dumaisová vlani na jednej z prezentácií demonštrovala aj príklad z on-line prostredia, keď zadala otázku „Koho si vzal za ženu Bill Gates?“. Systém odpovedal, že s 26-percentnou pravdepodobnosťou Microsoft, s 25-percentnou Melindu French a s 13-percentnou Paula Allena.
Tradičné praktiky
Microsoft môže pri nastávajúcej bitke o trh vyhľadávačov použiť niektoré z osvedčených obchodných praktík, ktoré mu v minulosti pomohli v boji s konkurenciou. Ide hlavne o distribúciu technológie cez vlastné produkty a služby. Špekuluje sa napríklad o zabudovaní lišty pre vyhľadávanie priamo do Internet Explorera alebo Wordu.

Iniciatíva začína pripomínať predošlé kampane, ktoré úspešne odstavili každú potenciálnu hrozbu corebiznisu firmy. Notoricky známy je príklad deštrukcie niekdajšieho dominantného výrobcu internetového prehliadača, spoločnosti Netscape.
Tentoraz však Microsoftu nejde iba o dobehnutie rivala, ktorý kraľuje zaujímavému trhu. Firma by rovnaký kurz vzhľadom na rastúci význam vyhľadávania nabrala, aj keby Google neexistoval.
Microsoft už podľa analytika agentúry Jupiter Research Michaela Gartenberga v minulosti demonštroval, že nemusí byť v danej oblasti najlepší. „Stačí, aby bol dosť dobrý, a ľudia budú používať jeho prednastavené nástroje,“ tvrdí pre News.com. To bol príklad zabudovania Internet Explorera do Windowsu, čo rozhodlo v bitke s Netscape Navigatorom.
Ďalšou analógiou so súbojom softvérového obra s Netscapom je pokus o akvizíciu vedúceho hráča na danom trhu. Microsoft koncom minulého roku podľa denníka The New York Times rokoval s Googlom a jednou z tém bola aj otázka akvizície.
No podobne ako v minulej dekáde nezískal Netscape, nepodarilo sa mu zatiaľ dohodnúť ani s vedením privátne vlastneného Googlu.
Jeho predstavitelia preferujú vstup na burzu, ale podľa The New York Times nie je vylúčené, že záujem Microsoftu pretrvá a pokúsi sa firmu získať neskôr.
Google nespí na vavrínoch
Súčasný kráľ webového vyhľadávania po úspechoch z posledných rokov prekypuje sebavedomím a nemá zábrany preniknúť do desktopového teritória Microsoftu. Koncom minulého roku začal Google testovať bezplatný nástroj Deskbar, ktorý vytvorí v spodnej lište systému Windows malé okno a umožní vyhľadávať v internete bez spustenia prehliadača. Ten sa neotvorí ani pri zobrazení výsledkov vyhľadávania – nájdené odkazy uvidí namiesto toho používateľ v malom okne v pravom dolnom rohu obrazovky.
Novinka Googlu ilustruje, akým smerom sa bude vyhľadávanie v budúcnosti uberať. Celý proces od spustenia prehliadača, načítanie vyhľadávacieho servera a zadanie kľúčového slova, časom zanikne. Vyhľadávanie sa namiesto toho stane prirodzenejšou súčasťou práce s PC. Napríklad s novým nástrojom Googlu stačí vo Worde, e-maili či inej aplikácii vyznačiť ľubovoľné slovo a stlačením trojkombinácie Ctrl, Alt a G spustiť jeho vyhľadávanie.
Rozšírenie vyhľadávania mimo internetového prehliadača je iba jeden z krokov, ktoré Google v posledných mesiacoch podnikol na obranu a expanziu svojej pozície. Podobne ako Yahoo! chce vyťažiť z komerčne zaujímavého prieniku webového marketingu a on-line nakupovania.
Čoraz viac ľudí vyhľadáva produkty a porovnáva ich ceny cez internet, kvôli čomu vzniklo niekoľko špecializovaných vyhľadávacích serverov, napríklad PriceGrabber.com. Používateľ na nich môže vyhľadávať informácie o produktoch, získať prehľad o cenách jednotlivých obchodníkov a priamo zo stránky aj nakupovať. Podľa agentúry Nielsen/NetRatings používa porovnávacie cenové indexy na webe pätnásť percent celosvetovej internetovej populácie.
Štyridsať percent surferov pritom hľadá informácie o produktoch cez všeobecné vyhľadávače, čo poskytuje firmám typu Google a Yahoo! veľké príležitosti na generovanie nových tržieb. Obe spoločnosti vlani rozšírili a špecializovali vyhľadávacie služby práve na produktovú oblasť. Napríklad služba Froogle od Googlu umožňuje vyhľadávať produkty podľa kategórie alebo kľúčového slova a triediť výsledky podľa ceny.
Vyhľadávanie v knihách
Niektoré služby sa zameriavajú na jednotlivé produktové kategórie. Napríklad on-line predajca Amazon.com umožnil používateľom vyhľadávať kľúčové slová a spojenia na miliónoch stránok rôznych kníh. Databáza firmy obsahovala koncom vlaňajška 120-tisíc titulov od 190 vydavateľov. Google rozbehol obdobný projekt s polovičným množstvom kníh, ale predstavitelia firmy chcú v spolupráci s viacerými vydavateľmi databázu ďalej rozširovať.
Výsledky vyhľadávania v knižnej databáze obsahujú aj odkazy na on-line obchody, v ktorých si možno danú publikáciu kúpiť. Prevádzkovateľom vyhľadávacích webov sa tak otvárajú príležitosti na nové tržby, môžu napríklad od on-line predajcu získať províziu z predaja knihy vyhľadanej cez ich službu.
Napriek mnohým zlepšeniam z posledných mesiacov je potenciál na skvalitnenie vyhľadávacích služieb naďalej veľmi vysoký. Napríklad začínajúca spoločnosť Groxis vyvinula softvérový nástroj, ktorý výsledky vyhľadávania graficky rozdeľuje do kategórií, čo má používateľovi uľahčiť orientáciu v záplave odkazov.
- Súčasná realita a...
Ak chce v súčasnosti človek v internete vyhľadať informácie, spustí internetový prehliadač, zadá adresu vyhľadávacieho servera (napríklad www.google.com) a napíše kľúčové slovo či slovné spojenie, ktoré súvisí s požadovanou témou. Vyhľadávač vyhodnotí zadanú požiadavku a ponúkne súvisiace odkazy obsahujúce daný výraz. Pri usporiadaní liniek pritom zohľadňuje preferencie väčšiny surfujúcich, čiže populárnejšie linky sú umiestnené vyššie. Lepšie výsledky možno cez najpoužívanejší algortimus Googlu, ktorý používa aj Yahoo.com a slovenský Zoznam.sk, dosiahnuť zadaním viacslovných dotazov. Napríklad namiesto slova dovolenka treba zadať viac špecifické spojenie dovolenka v Chorvátsku alebo ešte konkrétnejšie ubytovanie v Splite. Vyhľadávač v tomto prípade zohľadňuje každé slovo zvlášť. Ak má hľadaná linka obsahovať celé slovné spojenie, treba požiadavku zadať do úvodzoviek, napríklad „luxusný hotel v Chorvátsku“. Na lepšie cielenie výsledkov vyhľadávania slúži stránka directory.google.com, kde možno vstúpiť do rôznych kategórií a limitovať vyhľadávanie iba na zvolenú tému. Napríklad pri vnorení sa do podkategórie Astronómia v rámci kategórie Veda a zadaní požiadavky Saturn sa zobrazia iba linky odkazujúce na weby o planéte Saturn. Výsledky vyhľadávania možno upraviť aj špeciálnymi znakmi. Niektoré slová, najmä v anglickom jazyku, majú viacero významov. Napríklad slovo bass môže súvisieť s hudbou, ale aj rybolovom, pretože ide o označenie ostrieža. Výsledky vyhľadávania tohto slova možno lepšie špecifikovať zadaním spojenia bass –music. Vylúčia sa tak linky, ktoré obsahujú okrem výrazu bass aj slovo music. Zobrazené linky možno rozšíriť o synonymá zadaného slova tým, že sa pred dotaz vloží znak ~. Vyhľadávať možno aj pomocou logických operátorov OR (alebo) a AND (a). Napríklad vacation London OR Paris nájde dovolenku Paríži alebo Londýne, ale vacation London AND Paris vyhľadá stránky týkajúce sa výletov do Paríža a zároveň do Londýna.
... vízia budúcnosti
Vyhľadávanie sa stane súčasťou operačného systému a aplikácií, takže nebude potrebné spúšťať prehliadač a vyhľadávací server. Poskytovatelia vyhľadávacích služieb sa budú viac špecializovať na konkrétne oblasti, napríklad knihy, hudbu či financie. Kľúčovú úlohu zohrá inteligentný softvér, ktorý zohľadní geografickú polohu a bude monitorovať činnosť používateľa, vyhodnocovať jeho preferencie a na základe toho mu poskytne individuálne prispôsobené výsledky vyhľadávania. Namiesto zadávania kľúčových slov a slovných spojení obohatených o rôzne logické inštrukcie bude možné s vyhľadávačom komunikovať prirodzenejším spôsobom a zadávať požiadavky vo forme klasických viet.
Foto – Archív, Microsoft, Yahoo!