Vlani sa celosvetovo predalo 18,4 milióna digitálnych fotoaparátov v hodnote 8 mld. USD (384 mld. Sk). V kusovom vyjadrení ide o 22-percentný nárast, čo sa v kontexte problematického roka 2001, v ktorom mnohé segmenty info-komunikačného trhu zaznamenali prepad, môže javiť ako dobrý výsledok.
„Je to však dramatický pokles v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, keď trh rástol medziročne zhruba o sto percent,“ poznamenáva analytik spoločnosti International Data Corporation (IDC) Chris Chute.
Predaj digitálnych fotoaparátov podľa IDC v roku 2006 narastie na 41 miliónov. Svetovým lídrom sa vlani stala spoločnosť Sony, ktorá vystriedala firmu Olympus. Na treťom mieste sa umiestnil Fuji Film a na štvrtom Canon. Najlepšie sa podľa odborníkov budú v tomto roku predávať digitálne aparáty so zoomom a rozlíšením dva až tri megapixely. V roku 2004 by malo byť celosvetovo predaných viac digitálnych ako tradičných fotoaparátov.
Digitály na Slovensku
„Slovenský trh digitálnych fotoaparátov narástol vlani medziročne o 150 percent,“ hovorí zástupca šéfredaktora mesačníka PC Revue Peter Orviský. Podľa prieskumu PC Revue vlani najviac digitálnych fotoaparátov na Slovensku predal Olympus, na druhom mieste sa umiestnil Canon a na treťom Sony.
Rozdielne tempo rastu trhu digitálnych fotoaparátov na Slovensku a v zahraničí regionálny manažér divízie spotrebného tovaru Olympusu C&S, s.r.o., Piešťany Branislav Mudrik vysvetľuje niekoľkoročným sklzom SR za vývojom vo svete. Predaj digitálnych fotoaparátov Olympusu sa vlani strojnásobil na 4 500 kusov a priniesol polovicu tržieb z predaja všetkých fotoaparátov. Tento podiel by sa podľa B. Mudrika mal v tomto roku ešte zvýšiť.
Canon vlani na Slovensku zaznamenal stopercentný medziročný nárast predaja digitálnych aparátov. Generálny manažér Canonu Slovakia, s.r.o., Bratislava Pavol Brezovský očakáva rovnaký vývoj až do roku 2003. Úspešný je aj Hewlett-Packard (HP) Slovakia, s.r.o., Bratislava, ktorému predaj digitálov podľa predstaviteľov firmy rastie geometrickým radom – konkrétne čísla však nie sú oficiálne známe.
Keďže digitálne modely sú čoraz drahšie ako tradičné fotoaparáty, v kusovom vyjadrení je ich podiel na celkovom predaji menší. V prípade slovenskej pobočky Olympusu to bolo vlani zhruba 20 percent, v prípade Canonu 10 až 15 percent.
Málo digitálnych fotolabov
Globálne spomalenie rastu predaja digitálnych fotoaparátov podľa analytikov zapríčinili chýbajúce podporné služby. Fotografie možno z digitálneho formátu získať vytlačením na domácej tlačiarni alebo v špeciálnom digitálnom fotolabe. Tie však ani v západnej Európe a USA zatiaľ nie sú tak rozšírené ako tradičné fotolaby. Mnoho potenciálnych záujemcov o digitálne fotoaparáty pritom nevlastní osobný počítač a farebnú tlačiareň schopnú tlačiť vo fotografickej kvalite. Väčšina majiteľov digitálnych fotoaparátov kvôli jednoduchosti spracovania snímok stále vlastní aj klasický model.
Výrobcovia sa snažia fotolaby pre tlač digitálnych fotografií popularizovať, no maloobchodníci zatiaľ zostávajú opatrní, pretože investície na jedno zariadenie dosahujú 4,5 až 5 mil. Sk. Na Slovensku je v súčasnosti viac než desať digitálnych fotolabov a P. Brezovský predpokladá, že do konca tohto roku ich počet narastie na 50. Podľa skúseností B. Mudrika si väčšina majiteľov digitálov tlačí fotografie svojpomocne. P. Brezovský tvrdí, že bežný spotrebiteľ vo fotolabe dostane digitálny obrázok za nižších nákladov a v kvalite tradičnej fotografie.
Klasické fotografie z digitálneho formátu vyrába na Slovensku napríklad JSP Foto, s.r.o., Bratislava, ktorá má v hlavnom meste tri maloobchodné prevádzkarne. Snímok vyvolaný z digitálneho formátu je v závislosti od veľkosti o jednu až dve koruny drahší ako tradičná fotografia. Do začiatku tohto roku boli ceny rovnaké, výroba z digitálneho formátu je však podľa konateľa firmy Miroslava Jánošíka náročnejšia na čas a personál.
Mierne vyššie ceny sú však pre zákazníka paradoxne výhodnejšie, pretože mu odpadnú náklady na nákup filmu a jeho vyvolanie. Okrem toho si zákazník môže digitálne zábery pred ich výrobou prezrieť a nevydarené snímky jednoducho vynechať.
Záujem o výrobu digitálnych fotografií podľa M. Jánošíka rastie. Kým v januári v prevádzkarňach JSP Foto vyrobili 7 340 digitálnych fotiek, minulý mesiac ich bolo vyše 10-tisíc. Zo všetkých fotografií za prvé štyri mesiace tohto roku bolo takmer 15 percent z digitálneho formátu.
Tlačiarne bez počítača
Ďalšou možnosťou, ako získať výstup z digitálneho fotoaparátu, sú špeciálne tlačiarne, ktoré nepotrebujú počítač. Ich cena závisí od kvality, lepšie modely stoja niekoľko desiatok tisíc korún. Lacnejšie atramentové tlačiarne predáva napríklad Canon a HP, pričom ich ceny sú pod hranicou 10-tisíc Sk vrátane DPH. Olympus má v portfóliu produktov aj termosublimačné tlačiarne s kvalitnejším výstupom, no ich cena je vyššia – najlacnejší model stojí 23-tisíc Sk.
FOTO – MARTIN VALÁŠEK