V posledných dvoch týždňoch herné firmy zverejňujú finančné výsledky za najdôležitejší, vianočný kvartál. Spoločná správa znie: klasický biznis s hrami klesá, digitálny predaj stúpa. Zdá sa tiež, že rekordný rok 2008 sa na určitý čas stane nedostižnou métou. Keďže všetci traja výrobcovia etablovaných konzol hlásia slušný zisk, netreba rátať s predstavením noviniek do obývačky tak skoro. CEO sa zhodujú: nový hardvér je teraz to posledné, čo potrebujeme.
Východ verzus Západ
Šéfovia spoločností však musia riešiť otázku, na aké hry sa zamerať a kde sa skrýva nová príležitosť. A sú to opäť regionálne rozdiely, čo definuje úspech hospodárenia firmy v poslednom roku.
Tradičná premisa „japonský trh je v kríze“ sa dá vyložiť viacerými spôsobmi. Čo sa týka hier, možno nie všetky novinky z Východu sú také invenčné ako pred desiatimi rokmi, no prinášajú výnosy i zisk.
Japonskí velikáni - Nintendo, Sony, Sega, Konami, Namco Bandai i Square-Enix - sú v čiernych číslach. Hoci väčšina firiem signalizuje medziročný pokles. Pokiaľ ide o Západ, z doteraz publikovaných výsledkov sa dá odčítať určitá nádej u Microsoftu, rôznorodé pocity u Electronic Arts (výnosy idú hore, ale strata 322 miliónov...) a slabé Vianoce pre THQ.
Do 7 dní príde nová séria reportov, v ktorej sa čaká óda u Activision-Blizzard (Warcraft a Call of Duty budú dominovať), aká-taká spokojnosť u UbiSoftu (ktorý stále odkladá viaceré tituly a sústredí sa už len na pár sérií) a zrejme slabý čas v Take-Two.
Pokles japonského trhu možno pripísať tomu, že nenaskočili na HD trh tak rýchlo. No čo sa týka hier, Japonci chŕlia nové série a Západ vlastne bezbranne robí to isté a ľutuje sa, že každý druhý pokus o novú sériu sa nevydarí. Niektorí stratia trpezlivosť okamžite, iní to skúšajú dlhšie, napríklad EA má jasný blockbuster z hororu Dead Space až na tretí pokus...
Nové obchodné modely
Klasické modely predaja hier klesajú, preto firmy hľadajú nové. Zdá sa, že Japonci sú podstatne úspešnejší. Tradícia herní a špeciálnych verzií hier do Sega či iných arkádových sietí má stále potenciál.
Okrem toho sa šikovne orientujú na lokálne špecifiká – v kurze sú handheldy a tak na ne húfne vychádzajú nové hry, ktoré zarábajú. Napríklad Square-Enix vydal vo vianočnom kvartáli na handheldy štyri nové hry, z toho tri na PSP. Západ už nad PSP zlomil palicu.

Zdroj: 01
Západné firmy si veľa sľubujú od digitálneho predaja, sťahovateľného dodatočného obsahu či hier na sociálnych sieťach. Je to stratégia, ktorú niektoré firmy dokážu manažovať úspešne (napríklad EA priniesla 750 miliónov dolárov obratu), iné sa na ňu spoliehajú, no nedokážu ju pretaviť do vyšších výnosov.
Kedy je ten správny čas
Je to vždy otázka správneho načasovania, no pri vývoji hier (18-24 mesiacov) niekedy ťažko odhadnúť, čo bude hit. Napríklad UbiSoft je úspešný pri podpore nových platforiem (Kinect, Wii, zrejme aj 3DS), čo sa mu pekne vypláca. EA verí v krížový predaj cez x herných systémov vrátane Androidu, mobilného sedmičkého Windowsu či iPhonu a iPodu.
No mnohé západné tímy chcú stále vyvíjať iba hru a dodať ju do obchodov. To nemusí stačiť. Dokonca ani keď ide o obľúbené žánre typu akčná adventúra. Je jedno, že je kvalitnejšia, inovatívnejšia či dostala vyššie hodnotenie.
A potom je tu večná otázka kalendára. Herné firmy toľko tlačili hry do štvrtého kvartálu, až sa mnohé stali nerentabilné. Japonské termíny sú oveľa vyrovnanejšie. Hry vychádzajú priebežne celý rok.
Rok 2011 napovedá, že firmy sa poučili. Herná ponuka od januára do mája je mimoriadne vyvážená. Prvý kvartál je plný a napríklad pre Electronic Arts bude asi druhými Vianocami. No trh sa dočká trojáčkových hier aj v apríli, máji i júni a nie v jediný týždeň.
Japonský trh je možno akože v kríze, lebo nerastie, no v skutočnosti sa len znova potvrdzuje, ako je vopred. Nižšie predaje dorazili s určitým oneskorením aj na americký či európsky trh. No zatiaľ čo japonské firmy sa už naučili pracovať s ponukou, kalendárom či očakávaniami, tie západné sú príliš tvrdohlavé.
Bude ich stáť stámilióny eur, aby sa poučili, no prvé signály značia, že sa učia pomaly. Paradoxne, Japonci im dajú skvelú šancu. Nintendo 3DS štartuje globálne nie v preplnenom vianočnom čase, ale na jar.
Kto dokáže zaujať počas prvých šesť mesiacov (od apríla do septembra), keď bude dopyt po konzole i nových hrách, môže slušne zarobiť. A prelomiť bariéru pomýšľania, že nový handheld nemá šancu či prvý fiškálny kvartál (zväčša od apríla do júna) nemôže byť výnimočne ziskový.
Foto na titulke - Flickr.com