Predstavenstvo Slovenských telekomunikácií (ST), a.s., Bratislava po svojom rokovaní vo štvrtok 31. januára 2002 vydalo internetovou komunitou s napätím očakávané stanovisko k problematike rozvoja internetu v SR. Organizátori protestu proti zvyšovaniu cien internetu naň zareagovali vlastným vyhlásením:


(redakčne upravený a krátený text)


Dlho očakávané stretnutie šéfov ST mohlo naznačiť zmenu smerovania obchodnej a cenovej politiky tohto monopolu. Výsledky stretnutia zaujímali hlavne občanov – klientov ST. Len k internetovej petícií na www.bystro.sk sa k dnešnému dňu pripojilo vyše 7600 občanov SR a taktiež vyše 100 slovenských internetových serverov a stránok. K výzve Občiansko-demokratickej mládeže na www.monopoljezly.sk sa pripojilo už vyše 6000 občanov SR. Občania si uvedomujú potrebu budovania informačnej spoločnosti a aj takýmto spôsobom vyjadrujú tejto myšlienke svoju podporu.


Po siedmich mesiacoch od posledného zvýšenia cien za služby pripojenia do internetu formou dial-up a ISDN sa dozvedáme, že išlo o „promočnú akciu“, čo pravdaže ST svojim zákazníkom doteraz nikdy neoznámili. Jedným dychom ST dodali, že akcia pre ISDN pokračuje ďalej. Prečo? Pretože sklady ST sú plné prístrojov slúžiacich na pripojenie do internetu a monopol sa ich nevie zbaviť.


Čo je ale podstatné, v súčasnosti je vhodným technickým riešením pripojenia domácností do internetu technológia DSL. V Nemecku ju materská spoločnosť ST - Deutsche Telekom - poskytuje 2,2 mil. zákazníkom, pričom zaznamenáva obrovský rast na trhu. DSL je niekoľkonásobne rýchlejším riešením v porovnaní so zastaranou technológiou ISDN. Zákazníci chcú lepšie služby. Chcú tak veľa?


Nový model sekundovej tarifikácie je pre internet zbytočný a cenu internetu ešte viac znevýhodňuje. Z vyhlásenia ST pritom nie je vôbec jasné, ako to bude ďalej s cenami pre dial-up pripojenie. Vlastne jedno jasné je – zdražovať sa bude!


Je zaujímavé sledovať, ako ST prišli s projektom eSlovakia – presne v čase, keď sa spúšta vlna kritiky za neplnenie projektu eEurope+. Program eEurope+ je pre Slovensko právne záväzný, pričom program eSlovakia je výmyslom monopolu, ktorým sa snaží kamuflovať svoju nečinnosť v oblast rozvoja internetu. Projekt eSlovakia sa pritom bude ešte len pripravovať, a už teraz môžeme povedať, že nebude obsahovať nič nové oproti plánu eEurope+.


Čo žiadame od štátu a Slovenských telekomunikácií, aby urobili pre rozvoj informačnej spoločnosti a plnenie programu eEurope+?


Od vlády SR, Národnej rady SR, Telekomunikačného úradu SR:

    -regulovanie ceny internetu až do vytvorenia konkurenčného prostredia
    -zníženie DPH na počítače a softvér
    -umožniť daňovníkovi - fyzickej osobe raz za tri roky pri kúpe osobného počítača uplatniť si ho ako nezdaniteľnú položku
    -zmeniť dobu odpisovania počítačov a softvéru pre podnikateľov zo štyroch na dva roky, urýchliť tak ich inováciu
    -urýchlene pripraviť legislatívu (napríklad zákon o elektronickom podpise).

Od Slovenských telekomunikácií:

    -znížiť cenu za impulz pri internetovom pripojení
    -prudko znížiť ceny za nočné surfovanie, keď sú linky najmenej zaťažené
    -pripojiť všetky školy da internetu zadarmo
    -urýchliť príchod nových technológií, hlavne DSL
    -pripraviť viacero používateľských programov s internetovým paušálom.

    Porovnanie DSL a ISDN technológie

    Internetu by prospelo zavedenie DSL namiesto zastaraného ISDN, tvrdia organizátori protestu

    ISDNxDSL / aDSL
    Vznik80. roky90. roky
    Rast na trhuMierny (zastaralá technológia, vysoké náklady na pripojenie aj prevádzku)Veľký (2,2 milióna príjok v Nemecku za posledné dva roky)
    Spôsob použitia-Pobočkové ústredne
    -ISDN videokonferencia
    -Úzkopásmový Internet
    -Domáca linka
    -Širokopásmový Internet
    Telefonovanie-Minimálne 3 telefónne čísla
    -Pobočkové ústredne
    -Zložitejšie riešenie pre firmy
    -Digitálny telefón
    Jedno telefónne číslo
    Jednoduché riešenie pre domácnosti
    Analógový telefón
    Výhody a nevýhody hlasového systému-Vhodné pre firmy
    -Vyššia kvalita hlasu
    -Viac telefónnych čísiel
    -Dve simultánne telefónne linky (jedna na fax a druha na telefón)
    -Vysoké náklady na zariadenia (potreba ISDN telefónu)
    -Vysoký paušál
    -Vhodné pre domácnosti
    -1 telefónne číslo
    -Jedna linka + internet riešený iným spôsobom
    -Náklady ako na analógový telefón
    -DSL je nadstavba pre internet, nie je riešený v rámci hlasovej služby
    InternetSúčasnosť:
    -Pre domácnosť 64 Kbit/s na jeden kanál, max.128 Kbit/s pri štandardnom zapojení
    -Pre firmy násobky 64Kbit/s
    Budúcnosť:
    -To isté (max. 128 Kbit/s)
    Súčasnosť:
    -Od 256Kbit/s do 768 Kbit/s
    Existujú aj rýchlejšie varianty (do 2 Mbit/s)
    Budúcnosť:
    -8 Mbit/s, pre iné varianty až 50 Mbit/s
    Výhody/nevýhody-Internet je tarifikovaný, závislý od času
    -Náklady na ISDN a DSL modem sú približne rovnaké
    -Každý 64Kbit/s kanál je tarifikovaný zvlášť
    -Ak máte štadnardný ISDN, pri zapojení na 128 Kbit/s sa k vám nikto nedovolá, resp. sa rýchlosť zníži na 64k a po skončení hovoru sa obnoví pripojenie druhého 64k kanálu
    - Vysoké náklady, dial-up (analog+ISDN) je najdrahšia forma pripojenia do internetu
    -DSL je pevné pripojenie za paušál
    -Náklady na ISDN a DSL modem sú približne rovnaké
    -Vysoká rýchlosť pripojenia
    -DSL neblokuje telefónnu linku, na rozdiel od ISDN tzv. splitter oddeľuje frekvencie pre analógový telefón a DSL
    -Nízke náklady; vysoká rýchlosť -Najlacnejšia forma pripojenia do internetu
    Cenové porovnanie
    Paušál1150 Sk mesačne vrátane poplatku pre poskytovateľa. V Nemecku cca. 1200 Sk bez internetu (ceny s DPH)V Nemecku 1600 Sk mesačne kompletne aj poplatkom pre poskytovateľa (cena s DPH)
    Rýchlosť64 Kbit/s v oboch smeroch768 Kbit/s download, 128 Kbit/s upload
    TarifikáciaST: Tarifikácia za hodinu
    DT: Tarifikácia za hodinu
    DT: neobmedzene

Organizátori protestu na www.bystro.sk:

Juraj Bystrický (bystro@bystro.sk)

Jozef Duháček (duhacek@bystro.sk)

Peter Polakovič (polakovic@bystro.sk), 0907 982 555


Reakcie na tento článok: