Spustenie tejto služby v Bratislave môže vytvoriť nové ekonomické možnosti pre vodičov - živnostníkov, ktorí budú partnermi Uber Slovensko. Všetci vodiči sa musia podrobiť kontrole trestnej aj vodičskej histórie predtým, než budú môcť začať prijímať objednávky od cestujúcich. Uber Slovensko tvrdí, že bude spolupracovať len s poistenými vodičmi, ktorí na „zvezenie“ zákazníkov budú používať vlastné autá.
Kým zákazník, ktorý sa chce zviesť, si iba stiahne aplikáciu Uber, vodič bude operovať na aplikácii Uber Partner, cez ktorú bude príjmať objednávky. Americká firma tvrdí, že nejde o taxislužbu, ale platformu na „zvezenie sa“. Zákazník nejde taxíkom, ale „zdieľa jazdu“.
„Sme veľmi radi, že prinášame našu službu do ďalšieho mesta na Dunaji. Uber prináša ľuďom v Bratislave ďalšiu možnosť voľby ako sa presunúť z miesta A do miesta B spôsobom, ktorý je spoľahlivý, bezpečný a dostupný. Bratislavčania sú známi ako mimoriadne technicky zruční, o čom svedčí aj fakt, že našu aplikáciu si ich tu stiahli tisíce ľudí a to ešte predtým, než bola služba vôbec dostupná,“ tvrdí Lokman Kuris, ktorý je zodpovedný za medzinárodnú expanziu Uberu po svete.
V Bratislave spúšťa americká firma službu pod názvom Uber X, čo je akýsi lowcost, ktorého cieľom je predovšetkým nízka cena. V ostatných krajinách fungujú aj iné varianty: Uber Lux alebo Uber Black, ktoré sú zamerané na bohatšiu klientelu.
Do nedele zadarmo
Od štvrtka Uber spúšťa pilotnú prevádzku, v ktorej budú k dispozícií prvé „taxíky“. Americký startup chce ľudí prilákať tým, že až do nedeľnej polnoci bude služba ponúknutá zadarmo. Koľko bude dostupných Uber vodičov, nechcela spoločnosť spresniť, ale pôjde o niekoľko desiatok áut. Rovnako sú nespresnené cenové podmienky.
Už vlani americká spoločnosť vstúpila na blízky český trh a cenu v Prahe tvoria tri zložky: základné jazdné, ktoré je vo výške 20 korún, za každú minútu v aute sa prirátajú štyri koruny a za každý kilometer 10 korún. Minimálne jazdné je tak vo výške 40 českých korún, čo je v prepočte 1,50 eura.
Výhodou Uberu oproti klasickému taxíku je transparentnosť – zákazník vopred vie, akú cenu bude platiť. Oproti klasickému taxíku v Prahe ušetrí asi polovičnú sumu. Na konci cesty sa neplatí hotovosťou, platba sa automaticky spracuje aplikáciou, takže sa nikdy nemusíte báť, či máte pri sebe dosť peňazí.
Ak máte účet Google, registrácia sa v podstate skladá z jediného kroku: overenia hesla. Potom si služba automaticky preverí vašu platobnú kartu, ktorú máte s účtom zviazanú (môžete zadať aj inú kartu) a systém je funkčný.
Aplikácia používa GPS lokalizáciu na to, aby našla najbližšieho voľného vodiča. Akonáhle je požiadavka zaznamenaná, cestujúcemu sa zobrazí fotografia vodiča, jeho meno, registračné číslo vozidla a môže sledovať príjazd objednaného automobilu v reálnom čase. Časy čakania na odvoz v daždi a v zlom počasí sú preč, pretože aplikácia cestujúceho upozorní, keď automobil dorazí na dohodnuté miesto.
Pri problémoch je ľahké skontrolovať, či vodič nešiel naschvál dlhšou trasou a zákazník môže hodnotiť správanie vodiča, čím mu môže poškodiť reputáciu pre ďalšie zákazky. Skritizovať môže napríklad aj špinavé auto. Ak vodič nerešpektuje pravidlá, Uber sa ho môže rozhodnúť zablokovať. Firme Uber bude vodič z platby odvádzať 20 percent.
Uber sa oháňa rýchlosťou pristavenia vozidla k zákazníkovi, ktorou je takmer posadnutý. Ide o takzvaný indikátor ETA (estimated time of arrival), ktorý sa v Prahe pohybuje okolo piatich minút, ale v New Yorku, kde je taxikárov Uberu viac ako žltých taxíkov, sa čas na čakanie vojde do dvoch minút.
Uber ešte doplní manažérov
Prvé náznaky, že Uber prichádza na Slovensko, sa skloňovali v októbri minulého roka. Firma zo Silicon Valley vtedy hľadala marketingového manažéra a zástupcu generálneho manažéra, ktorí budú zodpovední za región Bratislava.
Obsadené sú údajne už podľa všetkého dve manažérske pozície, ale tím ešte nie je kompletný. Uber tvrdí, že ho v najbližšej dobe skompletizuje, ale nateraz nechce poskytovať bližšie informácie. Tím bude zodpovedný nielen za marketing, ale aj riešenie operatívnych problémov s licenciami vodičov a ich preverovaním.
Štruktúra manažmentu sa vo všetkých mestách drží startupového ducha. Začínajú traja ľudia a až následne, keď úspech firmy rastie, zvyšuje aj počet zamestnancov. V Prahe generálny riaditeľ vedie trojčlenný tím, ktorý tvorí marketingová manažérka a manažér pre operatívu. Kým šéf marketingu zabezpečuje komunikáciu so zákazníkmi, manažér pre operatívu má na starosť komunikáciu s vodičmi a ich nábor.
Uber - nepriateľ taxikárov
Uber pôsobí už v 330 mestách a je najhodnotnejším startupom na svete, ktorého hodnota za posledných sedem mesiacov vyskočila o 10 miliárd na 46 miliárd dolárov.
Na Uber majú ťažké srdce klasickí taxikári, ktorým berie zákazníkov a nemusí pritom riešiť žiadnu reguláciu. Predseda Cechu Taxi Bratislava Milan Velčický pre TREND.sk pred pol rokom povedal, že nie je z možného príchodu Uberu na Slovensko nadšený, pretože patrí medzi starú školu - potrebuje dispečera, ktorý rieši prípadné problémy. Masívneho odchodu taxikárov do Uberu sa neobával.
Kým na Slovensko hrozba Uberu je stále veľká neznáma, v zahraničí sa appka stala úhlavným nepriateľom. V Bruseli taxikári dokonca napadli vodičov Uberu, vo Francúzsku došlo ku konfliktu s vyhorenými a zdemolovanými autami a bitkami.
Ak vodiča neprepadnú francúzski taxikári, polícia môže „uberistov“ pokutovať a v hraničnom prípade im hrozí konfiškácia auta. Pokutovaním Uber-vodičov je vo Francúzsku poverených 200 špeciálnych policajtov.
Situácia v Paríži sa vyhrotila až ak ďaleko, že polícia zadržala koncom júna manažérov francúzskej pobočky start-upu, pretože podľa zákonov (tie si vylobovali taxikári) prevádzkovali „nezákonnú činnosť“.
V Európe appku zakázali v Nemecku, Španielsku a Holandsku, v rámci Ázie v Indii a Thajsku. Žalobám čelí aj v niektorých amerických mestách vrátane materského San Francisca.
Uber nie je žiadne neviniatko a už niekoľkokrát ho zákazníci obvinili z manipulácie cien. V decembri minulého roka sa firma musela ospravedlniť za zneužitie teroristického útoku na kaviareň v Sydney. V deň útoku, keď skokovite vyskočil dopyt po jeho službách, Uber zvýšil svoje ceny štvornásobne.
To isté urobil startup začiatkom tohto roka v New Yorku, ktorý postihla snehová kalamita. Keď sa zvýšil dopyt, okamžite Uber zvýšil základnú taxu za zvezenie sa o 2,8-násobok.