Cyklistická prilba je neodmysliteľnou súčasťou výbavy každého cyklistu. Chráni nás dvojakým spôsobom. Pred úrazom pri páde z bicykla a aj (a to si málokto uvedomuje) pred úpalom počas horúcich slnečných dní.
Prilba je vyrobená z polyuretánovej peny, ktorá je v podstate termoizolantom. Neodporúčam ju skladovať na priamom slnku alebo dlhodobo v kufri auta. Vysoké teploty môžu narušiť jej odolnosť voči nárazom. Po havárii odporúčam prilbu pre istotu vymeniť za novú, aj keď sa vám môže zdať na pohľad neporušená. Ďalší náraz by mohol mať pre vás fatálne následky. Rozmyslite si to aj so športovými kamerami, ktoré sa upevňujú na vrch prilby. Pri páde vám môžu helmu preraziť a spôsobiť vážny úraz.
Dôležité je dbať aj na správne nastavenie bicykla, riadne funkčné brzdy a správne nahustené pneumatiky. S nesprávne nafúkanými kolesami môžete dostať defekt už len pri prejazde cez nerovnosti tým, že sa duša precvakne o ráfik. Na každom plášti nájdete informáciu od výrobcu, na aký tlak treba koleso nafúkať.

Zdroj: Richard Meleg Ultracycling Slovakia Team
Ak nevidíte, nejazdite! Ani vás nie je vidieť
Nevyhnutnou časťou bicykla je predné svetlo a zadná blikačka. Áno, svetlo slúži na to, aby sme videli na cestu, keď je tma, ale hlavne na to, aby nás bolo vidieť. Sám vozím okrem blikačky na bicykli reflexný pásik, ktorý je dobre viditeľný aj cez deň a z diaľky.
Samozrejmosťou je nosenie mobilného telefónu, aby sme si v prípade nejakej poruchy alebo inej nepríjemnosti zavolali pomoc.
Za čo hrozí cyklistovi pokuta | |
Chýbajúce reflexné prvky alebo bezpečnostný odev za zníženej viditeľnosti | 30 eur |
Jazda mimo obce bez prilby | 10 eur |
Vedenie druhého bicykla za jazdy, ručného vozíka alebo psa a iných predmetov | 30 – 50 eur |
Jazda na bicykli po chodníku | do 60 eur |
Jazda pod vplyvom alkoholu | 50 – 650 eur (do 1,00 promile), 150 - 800 eur (nad 1,00 promile) |
Prameň: Zákon o priestupkoch |
Nenapodobňujte profíkov
Ako deti sme na základnej škole chodievali na dopravné ihriská a boli nám vštepované dopravné predpisy a nejaká technika jazdy na bicykloch. Mám pocit, že toto vzdelanie detí v školách chýba aj napriek tomu, že na cestách je omnoho viac áut ako za mojej mladosti. Túto lekciu by teda mali dostávať od rodičov, ktorí však sami majú niekedy problém jazdiť obozretne.
Na cestách sa neoplatí s nikým pretekať, auto je a vždy bude rýchlejšie ako cyklista. Slúchadlá s hudbou by mali byť pre cyklistu tabu.
Aj keď sa pohybujeme po hlavnej ceste a máme prednosť, veľakrát som zažil, že vodiči áut neboli schopní odhadnúť rýchlosť cyklistu. Treba si na to dávať pozor najmä pri cestných bicykloch, ktoré dokážu frčať povolenou rýchlosťou v obci.
Ak máte pocit, že vám na križovatke auto nedá alebo nestihne dať prednosť, radšej mu dajte prednosť v jazde vy.

Zdroj: Richard Meleg Ultracycling Slovakia Team
Ako inštruktor spinningu pomerne často upozorňujem klientov na pevný úchop riadidiel. Ľahko sa môže stať, že aj tá najmenšia jama, malý hrboľ na ceste, konár či koreň stromu vytrhne riadidlá z ruky. V okamihu ste na zemi, čo môže byť životu nebezpečné najmä v plnej premávke.
Niektorí amatéri sa snažia napodobňovať techniku profesionálnych cyklistov. Takouto hrou na profíkov si môžu vážne ublížiť. Napríklad pri jazde dolu kopcom.
Treba si uvedomiť, že profíci majú k dispozícii celú šírku vozovky bez automobilov v protismere. Takéto podmienky v amatérskej cyklistike neexistujú a pri nabraní väčšej rýchlosti je obtiažne udržať stopu vo svojom jazdnom pruhu. Stačí malá prekážka alebo krátke zaváhanie a cyklista stratí kontrolu nad bicyklom.
Štastnú cestu všetkým bajkerom!