Štátne cargo sa ocitlo v hlbokej strate

Najväčší železničný nákladný dopravca, štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) ukončila minulý rok v najhlbšej strate za desať rokov. Vlaňajšie tržby sa po pätnásťpercentnom medziročnom poklese zastavili na 227 miliónoch eur. Strata sa prepadla k alarmujúcim 32,2 milióna eur. Sektor je tradične spätý s hutníctvom, ktoré už tretí rok zápasí s útlmom kvôli obchodnej vojne medzi USA a Čínou. Krízu vystupňovalo vlaňajšie ochladenie priemyslu spôsobené globálnou pandémiou.

Roman Gono
Neprehliadnite

Cargo sa rúti do havárie. Ozdraviť ho môže len systémová zmena

ZSSK Cargo patrila k desiatke najväčších zamestnávateľov, no vlani ohlásila hromadné prepúšťanie. Ani to však na jej záchranu stačiť nebude. Najväčší železničný dopravca dlhodobo vykonáva pre štát aj prepravy, ktoré sú stratové. Systémové poplatky sú navyše na Slovensku nastavené v neprospech nákladných železníc. Je preto na rozhodnutí štátu, či chce pravidlá zmeniť a prepravu po koľajach začať viac dotovať. Inak hrozí, že rok 2021, teda Európsky rok železníc, bude pre tie slovenské nákladné, paradoxne, posledným.

Prelomový plán výstavby diaľnic

Minister dopravy Andrej Doležal prišiel v poslednú aprílovú stredu na rokovanie vlády s harmonogramom prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry. Prerokovanie tohto bodu bolo na poslednú chvíľu z programu zasadnutia stiahnuté. Zverejnený materiál však naznačuje, že po viac ako polroku od predstavenia rebríčka priorít výstavby, ktorý sa zameriaval na náklady a benefity úsekov, má rezort dopravy jasno aj v poradí ich výstavby.

Priorita a poradie totiž na Slovensku nejdú vždy ruka v ruke. Práve preto, že obdobný záväzný poradovník projektov dlhodobo chýba, pri rozhodovaní o spúšťaní projektovej prípravy jednotlivých úsekov nezriedka víťazili politické preferencie. Prehľadný poradovník zohľadňujúci súčasný stav, financovateľnosť aj budúci prínos projektov by obdobné politické vplyvy okresal. Avšak papier znesie veľa, preto práve zaistenie dlhodobej záväznosti poradovníka bude pre ministra A. Doležala skutočnou výzvou.

Bratislavské letisko je opravené

Na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika sa podarilo zrealizovať dôležitú obnovu. Povrch trhlinami oslabenej križovatky dvoch vzletovo-pristávacích dráh v druhej polovici apríla vymenila spoločnosť Doprastav, ktorá v prieskume trhu ponúkla najnižšiu cenu. Letisko bolo počas opráv postavené mimo prevádzky. Najväčšie slovenské letisko bolo pripravené na dôležitú rekonštrukciu už vlani, napokon však bola odložená z dôvodu potreby zachovania jeho funkčnosti na začiatku pandémie.

Neprehliadnite

Bratislavské letisko prešlo bleskovou opravou. Stavebníci mali na práce len zopár dní

Letisko však aj bez uzáver zíva prázdnotou. Počas prvých troch mesiacov tohto roka ním prešlo len o málo viac ako 15-tisíc cestujúcich. Pre porovnanie, v rovnakom období minulého roka, z ktorého boli pandémiou poznačené ešte len dva týždne, to bolo viac ako 288-tisíc ľudí. Dramatický pokles cestujúcich trápi celý segment leteckej dopravy. Vyhliadky sú síce s postupným útlmom pandémie a rastúcim pomerom zaočkovaných priaznivé, no návrat k pôvodným objemom prepráv je zrejme stále v nedohľadne.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa