Ministerstvo dopravy plánuje s využitím eurofondov v nadchádzajúcich rokoch zahustiť sieť železničných zastávok v hlavnom meste predovšetkým v odľahlejších lokalitách a taktiež bude stavať záchytné parkoviská pri železničných staniciach. Časť nových železničných terminálov by sa mala stavať v rokoch 2017 - 2019, prvé záchytné parkoviská už v roku 2017.
O plne integrovanú električkovo-vlakovú dopravu v hlavnom meste, ktorú by ľudia začali preferovať pred individuálnou, sa usiluje aj vedenie Bratislavy. Na električky dosah má, pri vlakoch sa muselo spoliehať na ministerstvo dopravy.
A to sa po rokoch rozhýbalo a rozhodlo, že vybuduje na území hlavného mesta sedem nových železničných zastávok mestského typu. Ľudia z odľahlejších častí Bratislavy budú môcť na cestu do práce využiť aj vlak, ľudia z okolitých satelitov budú mať možnosť prestúpiť z vlaku na mestskú hromadnú dopravu aj v okrajových častiach hlavného mesta.
Okrem toho je stále v hre aj nová centrálna mestská železničná stanica Filiálka pri Tnavskom mýte. Slúžila by ako prestupný bod z vlakovej dopravy na mestskú hromadnú dopravu, jej efektivitu si nechalo ministerstvo dopravy posúdiť.
Kde budú terminály a parkoviská
Pre zvýšenie dostupnosti niektorých častí Bratislavy vybudujú sedem nových terminálov integrovanej osobnej prepravy, teda mestských železničných zastávok. K odľahčeniu dopravy v Bratislave zas prispejú záchytné parkoviská v satelitoch.
Ako vzorové sa pripravujú záchytné parkoviská v Ivanke pri Dunaji, Pezinku, Zohore a Nových Košariskách. Cestujúci by na nich mali nechať svoje auto a prestúpiť na vlak. Vďaka novým železničným zastávkam plánovaným v Devínskej Novej Vsi, Lamači, na Patrónke, v Rači, Trnávke, Ružinove a Vrakuni by mali mať potom možnosť jednoduchšie prestúpiť z vlaku na mestskú hromadnú dopravu.
Mestu by tento systém pomohol výrazne odľahčiť od individuálnej automobilovej dopravy, ktorá je v Bratislave naďalej najpreferovanejším druhom a ktorá podľa strategických dokumentov musí ustupovať do úzadia.
Na integrovanú dopravu v hlavnom meste chce ministerstvo dopravy použiť peniaze z eurofondov, z Operačného programu Doprava. Projektové zámery už riadiaci výbor schválil. Ak teda únia schváli aj projekty, nové železničné mestské terminály vo Vrakuni, Ružinove a Trnávke budú stavať v rokoch 2017 – 2019 a terminály Mladá Garda, Patrónka, Lamačská brána a Devínska Nová Ves v rokoch 2017 – 2020.
Predpokladané náklady sú 60 miliónov eur. Prvé štyri záchytné parkoviská v Ivanke pri Dunaji, Pezinku, Nových Košariskách a Zohore by mali postaviť už v priebehu budúceho roka. V prípade ich úspechu je ministerstvo dopravy pripravené budovať ich aj v iných obciach v okolí Bratislavy, ale aj prípadne v okolí Košíc, Žiliny či ostatných veľkých miest s dobrou železničnou obsluhou. V rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra je na nich vyčlenených 20 miliónov eur.
Oživili aj projekt mestskej stanice Filiálka
Projekt železničnej stanice Filiálka pri Trnavskom mýte sa už raz o podporu z eurofondov uchádzal, únia ho ale odmietla financovať z technických a ekonomických dôvodov. Keďže však na obnovenie Filiálky tlačí mesto Bratislava, ministerstvo dopravy ju zaradilo do štúdie realizovateľnosti, ktorej súčasťou je aj riešenie železničného uzla Bratislava.
„Hľadáme technicky a ekonomicky vhodné riešenie regionálnej stanice pre prímestskú dopravu, ktorá bude menej megalomanská ako pôvodne naprojektovaná TEN-T stanica Filiálka s 800 metrov dlhými nástupišťami, čo je veľmi ďaleko na peší presun na zastávky na Trnavskom mýte,“ napísal pre TREND.sk hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Štúdia realizovateľnosti detailne zhodnotí prúdy železničnej dopravy v Bratislave a navrhne technické opatrenia, ktoré musí ministerstvo urobiť, aby zvýšilo priepustnosť a využiteľnosť železničnej dopravy v rámci integrovaných dopravných systémov.
Štúdiu teraz v rámci procesu verejného obstarávania kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie, výsledky budú známe v lete 2017. Potom sa môžu začať stavať terminály integrovanej osobnej dopravy či záchytné parkoviská. Termín výstavby samotnej Filiálky bude podľa ministerstva závisieť od výsledkov štúdie.
V Bratislave po koľajniciach a na bicykloch
Územný generel hlavného mesta Bratislavy odporúča ako nosný a preferovaný druh dopravy v metropole Slovenska električky, ktorých hustejšia a kvalitnejšia sieť spolu s bezpečnými cyklotrasami a chodníkmi by mala dostať ľudí z áut.
Podľa odporúčaní generelu v súčasnosti auto používa na cestu do práce každý tretí Bratislavčan, o štvrťstoročie by to mal byť už len každý piaty.
Mesto Bratislava avizovalo záujem z aktuálneho programového obdobia čerpať z eurofondov peniaze na výstavbu nových električkových tratí napríklad z Mlynských Nív smerom do Podunajských Biskupíc či na tangenciálne prepojenie existujúcich električkových radiál Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej priečne cez Tomášikovu ulicu.
Nové osobné terminály a záchytné parkoviská železníc by zas mali zabezpečiť, aby aj ľudia dochádzajúci do Bratislavy za prácou z okolitých miest a obcí mali chuť a záujem uprednostniť verejnú dopravu pred individuálnou.

Električky Zdroj: SITA
Fungovanie integrovaného systému však bude vyžadovať profesionálny prístup železníc, mesta aj samosprávneho kraja, ktorí sa spolupodieľajú na vytváraní pravidiel integrovanej dopravy.
Nedávne náhle zavedenie jednotného cestovného lístka na vlaky, autobusy a MHD sprevádzala nezvládnutá komunikačná kampaň a ostrá kritika verejnosti, ktorá prispela k naštrbeniu dôvery verejnosti v tento projekt.