Zakladateľ Microsoftu a najbohatší človek planéty Bill Gates, ktorý minulý týždeň po prvýkrát navštívil Slovensko, je často označovaný za kráľa znalostnej ekonomiky.
Podstatu tohto tvrdenia vystihuje skutočnosť, že jeho bohatstvo netvoria tradičné hodnoty ako pôda, nerastné suroviny, reality či továrne. „Každá krajina, ktorá nejaví záujem o vysoký intelekt a špičkový výskum a vývoj, je hlúpa, pretože ide o úzke hrdlo znalostnej ekonomiky,“ povedal B. Gates.
Kľúčovým prvkom znalostnej ekonomiky je vzdelanie. K efektívnemu vytváraniu, šíreniu a využitiu znalostí treba kvalifikovaných ľudí, schopných navyše dobre pracovať s info-komunikačnými technológiami.
Preto patrí vo väčšine takzvaných západných krajín k prioritám vlád sprístupnenie počítačov a internetu všetkým ľuďom bez ohľadu na vek a sociálne postavenie.
Na Slovensku sa už niekoľko rokov nedarí nasadiť počítače so softvérom a internetom na všetkých školách, hoci premiér Mikuláš Dzurinda na minulotýždňovom stretnutí s B. Gatesom v Bratislave vyhlásil, že by sa tak malo stať do konca tohto roku.

Iniciatívu má podporiť aj spolupráca s Microsoftom, ktorú potvrdil podpisom Memoranda o porozumení minister školstva SR Martin Fronc a predseda predstavenstva softvérovej firmy B. Gates.
Slovensko sa tak pripojilo k programu Partneri vo vzdelávaní, ktorý umožní niektorým školám získať softvér Microsoftu zadarmo alebo za symbolický poplatok vo výške rádovo desiatok korún.
Okrem toho budú v rámci programu vznikať na niektorých školách IT akadémie Microsoftu, ktoré umožnia získať študentom a pedagógom certifikáty Microsoft Certified Professional alebo Microsoft Office Specialist.
Podľa generálneho riaditeľa Microsoftu Slovakia, s.r.o., Bratislava Róberta Šimončiča však budú môcť akadémie využiť na vzdelávanie aj nezamestnaní.
Na projekt Partneri vo vzdelávaní, ktorého súčasťou je aj podpora mladých talentovaných vývojárov, učiteľov a vedcov formou grantov, vyčlenil Microsoft celosvetovo 250 miliónov dolárov (8,1 mld. Sk).
Výška prostriedkov, ktoré z celého balíka skončia na Slovensku, bude závisieť hlavne od kvality projektov predložených školami a učiteľmi.
Memorandum o porozumení podpísalo s Microsoftom dvanásť európskych krajín vrátane Českej republiky, hoci tam program odmietol podporiť minister informatiky ČR Vladimír Mlynář.
Podľa neho je zbytočné, aby sa štát takouto formou zaväzoval na spoluprácu s jednou firmou. Jeho rezort súhlasí so všeobecnou spoluprácou, ale nie formou osobitného memoranda.
Globálnou aktivitou podpory školstva stavia softvérový odbor základy na budúci rast. Ak sa žiaci naučia používať softvér Microsoftu už v školských laviciach, je predpoklad, že ho budú preferovať aj neskôr v profesijnom živote. „Vo vzdelávaní nejde o zisk zo škôl.
Pre nás je dôležité a zaujímavé, aby sa na našom systéme naučili pracovať deti. Ak sa nám podarí prostredníctvom tejto investície nájsť dlhodobú spätnú väzbu, bude v budúcnosti rásť aj Microsoft,“ pripúšťa R. Šimončič.
Foto – Omnipublic