25. november 2016 – Väčšina študentov nevie odlíšiť zaplatenú reklamu alebo promo od článku, ktorý je výsledkom práce seriózneho novinára. Vyplýva to z najnovšej štúdie, ktorú urobila Stanford University na vzorke 7 804 stredoškolákov.

Je až zarážajúce, že táto schopnosť kritického myslenia chýbala až u 82 percent študentov. Až 70 percent stredoškolákov napríklad nevidelo dôvod, prečo by nemali dôverovať sponzorovanému článku, ktorý napísal generálny riaditeľ banky. CEO banky v ňom vyzýval mladých, aby si našli profesionálnu pomoc v prípade finančných plánov.

Štyria z desiatich študentov mali tendenciu veriť len nadpisu článku a priloženej fotografii zo sociálnej siete Imgur bez uvedeného zdroja a lokalizácie. Vedci ukázali študentom obrázok zvädnutej sedmokrásky s popisom neznámeho používateľa. Na fotografii nebolo okrem kvetov a kúsku zeme a štrku nič. Pre niektorých študentov ale fotografia znamenala silný dôkaz intoxikácie pôdy pri elektrárni Fukušima.

Standfordská štúdia poukazuje na fenomén informačnej doby, v ktorej dnešní mladí ľudia nedostatočne overujú zdroje a sú náchylnejší veriť hoaxom a vymysleným správam. To všetko v čase, keď Facebook a Google vyhlásili boj proti vymysleným článkom, ktoré sa šíria na sociálnych sieťach.

Väčšina študentov nerozlišuje reklamu od novinárskeho článku
Zdroj: flickr.com / Francisco Osorio
Väčšina študentov nerozlišuje reklamu od novinárskeho článku