Organizátori predvádzacích akcií sa z Česka presúvajú na Slovensko. Potvrdila to Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá v uplynulých mesiacoch zaznamenala stovky sťažností spotrebiteľov na domáce i zahraničné firmy ponúkajúce tovar na predajných akciách. Podľa tlače slovenská polícia vyšetruje jednu českú firmu.

„České subjekty sa na Slovensku usadzujú,“ povedala ČTK hovorkyňa SOI Danuša Krkošová. Počet týchto firiem nie je známy. Na Slovensku podnikajú napríklad prostredníctvom pobočky, ktorú vedú konatelia z Česka.

Médiá v poslednej dobe upozornili na niekoľko prípadov, kedy arogantne vystupujúci česky hovoriaci predajcovia vnucovali Slovákom predražený tovar. Prezentácií výrobkov spojených s jeho následným predajom sa často zúčastňujú dôchodcovia.

Podľa denníka Nový čas polícia začiatkom týždňa predviedla obchodníkov z Česka, ktorým tiež zabavila tovar. Stalo sa tak po predvádzacej akcii v Pezinku, kde skupina propagovala parný čistič alebo súpravu pozlátených hrncov. Policajná hovorkyňa uviedla, že v prípade bolo pre podozrenie z poškodzovania spotrebiteľov začaté trestné stíhanie, žiadna osoba zatiaľ ale nebola obvinená.

SOI len za máj a jún dostala 334 sťažností na 25 organizátorov predvádzacích akcií. Počet podnetov oproti minulosti stúpol.

Inšpekcia tvrdila, že odhaliť praktiky predajcov na uzavretých akciách často nie je jednoduché. „Keď tam inšpektori dorazia, predajcovia zmenia taktiku, alebo ich na predvádzaciu akciu nevpustia,“ povedala D. Krkošová.

Obchodná inšpekcie usporiadateľom predvádzacích akcií vlani uložila 88 pokút za 43 660 eur. Oproti roku 2011 počet sankcií aj ich celková výška stúpli. Inšpektori odhalili, že predajcovia používajú rôzne nekalé obchodné praktiky.

Na predvádzacie akcie sa zamerala aj daňová správa. Kontrolóri zistili, že predajcovia nepoužívajú registračné pokladnice. „Okrem porušenia zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice kontrolóri zaznamenali aj neprimerané správanie zo strany organizátorov. Tí sa k účastníkom väčšinou správali arogantne, hovorili zvýšeným hlasom a vyvíjali psychický nátlak. Vzhľadom k tomu, že účastníkmi boli prevažne starší ľudia, tí po tomto nátlaku kúpne zmluvy na kuchynské potreby podpísali,“ uviedla finančná správa.

Slovenská ambasáda v Ríme zase varovala ľudí, aby si preverili cestovné kancelárie, s ktorými sa rozhodli vycestovať do Talianska. Podľa veľvyslanectva totiž niektoré firmy ponúkajú výlet do Ríma, ktorého hlavnou náplňou sú často predvádzacie akcie, pričom o tom účastníkov zájazdu dopredu neinformujú.

Štát plánuje sprísniť organizáciu predajných akcií. Návrh počíta s tým, že usporiadatelia ich budú musieť dopredu ohlásiť úradom, v opačnom prípade by zmluvy uzavreté na týchto akciách boli neplatné.

Nátlakové predvádzacie akcie utekajú z Česka na Slovensko

Zdroj: SITA