Šoféri majú možnosť využívať celý úsek bratislavského obchvatu už druhý mesiac. Na niektorých úsekoch to však na bežnú prevádzku nevyzerá, uvádzajú Hospodárske noviny (HN).
Najmenej vyťažená mala byť časť medzi Ivankou pri Dunaji a Čiernou Vodou. Ide o úsek D4, kde chýba napojenie na diaľnicu D1. Spojovateľom mala byť križovatka, ktorá sa však zatiaľ nezačala stavať.
Vyťaženosť je nižšia
Podľa poskytnutých údajov denníka je najdôležitejší a najvyťaženejší bodom megakrižovatka v Prievoze. Medzi ňou a uzlom Bratislava Juh prešlo od 12. novembra po koniec minulého roka denne takmer 27-tisíc vozidiel.
Predbežná analýza však hovorila o vyťaženosti 45-tisíc áut denne. Z vyťaženosti prístavného mosta mala stiahnuť 15 percent osobnej dopravy a viac ako polovicu nákladnej.
Podľa HN dnes úsekom jazdí približne štyritisíc vozidiel. „Na úseku Petržalka – Jarovce dosahuje hustota premávky len 57 percent z pôvodne očakávaných dopravných intenzít na rok 2022. Na časti Ivanka Sever – Čierna Voda je to dokonca len tragických deväť percent,“ povedal pre HN šéf výskumného ústavu Ľubomír Palčák pre denník. Za nízke čísla môže práve spomínaná chýbajúca prepojovacia križovatka.
Štát bude doplácať viac
„Najviac chýbajú prepojovacie vetvy pre odvedenie dopravy z vnútorného mestského diaľničného obchvatu D1. Situácia s využívaním úsekov D4 sa zlepší až po čiastočnom vybudovaní križovatkovej vetvy v smere Jarovce – Trnava a ďalšej v smere Trnava – Rača, ktorá prostredníctvom križovatky Čierna Voda umožní aj napojenie v smere na Jarovce,“ dodal Palčák.
Štát preto bude koncesionárovi doplácať viac, tvrdí bývalý investičný riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. „Zhotoviteľ PPP projektu urobil všetko, čo mal, a my mu tam nepustíme dopravu. Na stavbách takéhoto typu sa pritom časť platí z mýta a časť peňazí dopláca štát. V tomto prípade 80 percent z mýta a 20 percent od štátu. Keď tam však nepustíte dopravu, ten pomer sa otočí. To znamená veľké ekonomické straty,“ upozornil Čermák.
Výrazne nižšia cena zákazky
Predpokladaná hodnota zákazky mala byť 127 miliónov eur. Doprastav však v súťaži uviedol, že stavbu dokáže zhotoviť aj za oveľa nižšiu cenu, a to 85 miliónov eur. „Počítame s tým, že to prebehne úspešne, a chceli by sme sa už do toho konečne pustiť,“ uviedol šéf Doprastavu Dušan Mráz.
Na otázku HN, či je možné stavbu realizovať za deklarovanú výrazne nízku cenu, Mráz odpovedal, že majú vymyslené technické riešenie, ktoré by umožnilo rýchlu a lacnú výstavbu.
Pre firmu by táto zákazka mohla byť aj vecou prestíže. „Túto križovatku sme chceli stavať a išli sme do toho tak, že na tom síce nezarobíme, ale myslím si, že ani neprerobíme. Ja osobne som tomu prikladal veľkú váhu a chcel som, aby sme získali dôveru a aby sme to stavali my,“ povedal riaditeľ stavebnej firmy pre HN.
Výstavba by mohla trvať 1 300 dní a hrozia počas nej masívne výlohy premávky. Prvý rok ich však vodiči v plnej sile nepocítia.
Ďalšie dôležité správy
