Nedostatok mikročipov, ktorý už dlhšiu dobu trápi celý svet, možno pretrvá do budúceho roka. Tento rok najviac zasiahol automobilový priemysel, dodávky pre toto odvetvie by sa ale mohli relatívne skoro zlepšiť, myslia si analytici. Čína totiž prevezme časť výroby, ktorú nedokázali uspokojiť výrobcovia z Taiwanu. V iných odvetviach ale problémy vydržia dlhšie a ako ďalší by nedostatok čipov mohol čoskoro zasiahnuť výrobcu smart telefónov.
Hlavná ekonómka finančnej spoločnosti ING pre Čínu Iris Pangová upozornila, že taiwanskí výrobcovia polovodičov po narušení výroby na domácom trhu, obzvlášť kvôli výpadkom elektriny a koronavírusovým obmedzeniam, ktoré zasiahli aj prístavy v krajine, zvýšili výrobu v Číne. Tam predtým firmy vybudovali veľké továrne.
„Taiwanské polovodičové spoločnosti prispôsobujú výrobu čipom pre autá, takže nedostatok čipov pre autá by sa mohol vyriešiť do niekoľkých týždňov. Problém s nedostatkom čipov u ostatnej elektroniky ale pretrváva," dodala Pangová. Predpovedá, že ďalším odvetvím, kde výrobu obmedzí nedostatok čipov, bude výroba smart telefónov. Podľa nej by sa dodávky niektorých nových modelov mohli oneskoriť.

Najväčší výrobca mikroprocesorov Intel bude vyrábať čipy pre konkurenčný Qualcomm a Amazon
Firmy po celom svete a vo všetkých odvetviach už varovali, že majú problémy so zabezpečením dostatočného množstva čipov pre výrobu.
Zakladateľ spoločnosti Akhan Semiconductor Adam Khan sa domnieva, že širšia kríza v dodávkach čipov by mohla trvať do druhého štvrťroku budúceho roka, aj keď súčasne dodáva, že tento termín je optimistický. Rovnaký názor má aj generálny riaditeľ start-upu na výrobu mikročipov Cerebras Systems Andrew Fieldman. Dodal, že dodávatelia uvádzajú pri nových čipoch a komponentoch dodaciu lehotu 32 týždňov.
Pangová upozornila, že aj takzvaní ťažiari kryptomien hľadajú spôsoby recyklácie použitých čipov. To naznačuje, že ich nedostatok nezmizne.
Vyššiemu dopytu po čipoch pomáhajú nákupy elektroniky kvôli práci z domova a záujem o smart telefóny a ďalšiu elektroniku. Silný dopyt by súčasne mohli podporiť investície a rast sektoru. Riaditeľ výskumnej spoločnosti VLSI Research Dan Hutcheson sa domnieva, že tento rok by odvetvie čipov mohlo vykázať rast o 21 až 25 percent.

Prečo Čína ešte neobsadila Taiwan? Možno pre zlievareň čipov
Nemecké Centrum pre automobilový výskum (CAR) odhadlo, že tento rok kvôli nedostatku čipov nebude vyrobených 5,2 milióna osobných áut. Podľa CAR bude automobilové odvetvie s nedostatkom čipov bojovať až do roku 2023 a celkovo bude výpadok výroby kvôli nedostatku čipov medzi rokmi 2021 a 2023 činiť 8,1 milióna vozidiel, upozornil časopis Forbes.
Za prvých päť mesiacov tohto roka sa globálny predaj áut zvýšil o 34 percent. V druhej polovici roka sa ale práve kvôli problémom s čipmi výrazne spomalí. Za celý rok by tak predaj áut mohol vykázať rast o 9,3 percenta na 74,8 milióna vozidiel, dodal CAR. Späť na rekordnú úroveň z roku 2018, kedy sa predalo 84,4 milióna áut, by sa mal trh vrátiť až v roku 2025.