„Spotrebitelia sa zmenili,“ hovorí Elisabeth Leitnerová, ktorá má na starosti export v talianskej spoločnosti Probios. Tá sa špecializuje na organické produkty a začala uvádzať na trh vegánske croissanty. „Stále viac ľudí sa rozhoduje pre alternatívny životný štýl, sú stále viac znepokojení možnosťami vzniku alergií a dopadom spotreby mäsa na zdravie a životné prostredie,“ cituje ju agentúra AFP.

Podľa marketingovej spoločnosti mintel so sídlom v Londýne držia štyri percentá francúzskej populácie bezlepkovú diétu, v Taliansku to je osem percent, v Nemecku sedem a v Španielsku šesť percent. Lepok je obsiahnutý v niektorých obilninách, predovšetkým v pšenici, raži a jačmeni.

Bezlepkové potraviny sú nevyhnutné pre osoby s neznášanlivosťou lepku, celiakiou, ktorá sa prejavuje hnačkami, zvracaním a plynatosťou. Mnohí spotrebitelia ale kupujú tieto výrobky jednoducho preto, že ich považujú za zdravšie. Túto tendenciu spopularizoval slávny srbský tenista Novak Djokovič.

Skvelý marketingový ťah?

Bezlepková horúčka už zachvátila USA. Jej kritici v tom vidia len spôsob, ako prinútiť spotrebiteľov, aby nakupovali drahšie potraviny. „Lepok je v tomto desaťročí tým, čím boli sacharidy v prvom desaťročí nášho storočia a tuky v 80. a 90. rokoch minulého storočia: zdrojom všetkého zlého, nepriateľom, ktorého musíte vykoreniť, aby ste boli zdraví,“ napísal nedávno časopis Time.

Podľa štúdie spoločnosti mintel zachvacuje tento trend teraz Európu, kde rastie spotreba bezlepkových potravín. Vlani v Taliansku tvorili bezlepkové potraviny a nápoje desatinu celkovej produkcie; išlo o 66-percentný nárast oproti predchádzajúcemu roku. Vo Francúzsku zaznamenala v rovnakom období produkcia bezlepkových potravín 28-percentný nárast.

Záujem je taký veľký, že spoločnosti, ktoré ešte pred niekoľkými rokmi prichádzali so „zdravými“ produktmi úplne bezúspešne, sa teraz rozhodli znovu ich uviesť na európsky trh. „Pred piatimi rokmi nešli obchody zrovna dobre,“ priznáva Marcantonio Varinelli z talianskej spoločnosti Firma, ktorá vyrába cestoviny a začiatkom tisícročia uviedla na trh bezlepkové cestoviny. Ich popularita rastie ako v Európe, tak aj v USA.

Steak bez mäsa

Potravinárske giganty, ako je talianska Barilla, prichádzajú tiež s produktmi bez alergénov v krajinách, kde sú obilniny po stáročia základnou potravinou.

Voľba bezlepkovej diéty nie je iba módnym trendom, trh je oveľa širší, než sa predpokladalo, vyhlasuje francúzsky konzultant Yannick Troalen. Na Medzinárodnom potravinárskom salóne sa medzi novými výrobkami francúzskych vystavovateľov objavovali bezlepkové pečivo či bezlepkové cestoviny bio. Našli by sme tam aj bezmäsité alternatívy takých pokrmov, ako sú hamburgery alebo steaky, kde základ tvorí sója.

Spotrebitelia začínajú byť znepokojení negatívnymi dôsledkami konzumácie mäsa na životné prostredie, najmä z toho dôvodu, že chovné zvieratá vypúšťajú do vzduchu skleníkové plyny.

Dokonca aj vo Francúzsku, kde si vegetariáni z jedálnička reštaurácií často ťažko niečo vyberajú, podľa spoločnosti Nutrikeo klesol v rokoch 1998 a 2012 predaj mäsa o sedem percent.