Väčšina európskych automobiliek stále hľadá recept, ako čeliť čínskej konkurencii. Stavajú pritom na tom, čo Číňania ovládajú najlepšie: rýchlosť vývoja a radikálnu nákladovú efektívnosť.
Francúzsky Renault plánuje predstaviť viac než 20 nových modelov v priebehu necelých dvoch rokov, čo predstavuje dramatický odklon od tradičného štvorročného cyklu. Príkladom je nová elektrická Dacia, ktorej vývoj trval len 16 mesiacov, alebo elektrické vozidlo Renault Twingo, ktoré má byť pripravené v roku 2026.
Spoločnosti ako Volkswagen, Nissan či Stellantis sa medzičasom taktiež snažia zrýchliť svoj technologický vývoj – analyzujú modely čínskych značiek, najímajú čínskych inžinierov a usilujú sa o replikáciu prístupov, ktoré im dlhé roky unikali. Zatiaľ sa však žiadnemu výrobcovi mimo Číny nepodarilo akcelerovať tak rýchlo ako Renaultu. Skeptici však pochybujú, či si automobilka dokáže udržať súčasné tempo výroby bez kompromisov v kvalite.
Alexander Marian, partner spoločnosti AlixPartners, zároveň v britskom magazíne Financial Times poukazuje na obrovský náskok čínskych automobiliek. V porovnaní so západnými konkurentmi sú podľa neho schopné uvádzať nové vozidlá na trh s polovičnými investičnými nákladmi a pri použití komponentov, ktoré sú až o tretinu lacnejšie.
Zatiaľ čo na elektrické vozidlá dopadajú európske clá, hybridy sú od nich oslobodené, čo im otvára cestu k búrlivému rastu. Kým v máji 2024 držali čínske značky len nepatrné jedno percento európskeho trhu, už o rok neskôr ich podiel na predaji plug-in hybridov dosiahol 12 percent a v prípade mild hybridov sedem percent.
Ďalšie dôležité správy
