Daňové riaditeľstvo spustilo nový register. Zapísané v ňom budú postupne všetky servisné organizácie, ktoré budú zabezpečovať opravu a údržbu elektronických registračných pokladníc.
Túto povinnosť daniarom nariadil nový zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice (ERP). Register, v ktorom je zapísaných zatiaľ prvých päť firiem, je prístupný na internetovej stránke DR SR.
Zákonodarca chce týmto opatrením eliminovať nežiaduce zásahy do pokladníc, ktoré môžu viesť ku skresľovaniu evidencie tržieb a následne aj ku kráteniu daní a zároveň, aby boli aj zistiteľné.
Opravu a údržbu pokladníc môže podľa novej právnej normy vykonávať len taký podnikateľský subjekt (fyzická či právnická osoba), ktorý bude mať na túto činnosť oprávnenie uvedené v živnostenskom liste.
Zároveň musí mať uzavretú zmluvu s dovozcom, výrobcom alebo distribútorom pokladníc. V prípade, že je servisná organizácia zároveň výrobcom, dovozcom alebo distribútorom, musí túto skutočnosť daňovému úradu preukázať.
Daňový úrad vyžaduje aj zoznam pokladníc, ktoré bude servisná organizácia opravovať a poskytovať im servis. Podmienkou je, že musia byť certifikované Elektrotechnickým výskumným a projektovým ústavom v Novej Dubnici.
O zápis do registra servisných organizácií treba požiadať písomne na miestne príslušnom daňovom úrade, napríklad na odporúčanom /08doku/Vzor_ziadosti_registerERP.pdf target=blank>vzore žiadosti. Daňový úrad má čas rozhodnúť o zápise do 15 dní.
Do rovnakej lehoty bude musieť servisná organizácia oznámiť daňovému úradu, ak došlo k /08doku/Oznamenie_ERP.pdf target=blank>zmenám údajov v registri. Ak tak neurobí, alebo firma zanikla, či prestala vykonávať opravu a údržbu pokladníc, daňový úrad ju vyčiarkne z registra.
Vykonávanie povinnej údržby ERP registrovanými servisnými organizáciami je len jedným z opatrení, ktoré zavádza nový zákon. Novinkou je povinná certifikácia a označovanie pokladníc plombou už od 1. septembra a pokladničných dokladov ochranným znakom od 1. marca budúceho roka.
Odkladným účinkom niektorých ďalších ustanovení, ako je napríklad vybavenie pokladníc fiskálnou pamäťou, sa má vytvoriť dostatočný čas na to, aby podnikatelia evidujúci tržby pokladnicami si mohli obstarať novú alebo upraviť pôvodnú pokladnicu podľa požiadaviek zákona. Mali by to stihnúť najneskôr do 1. januára 2011, pretože súčasné elektronické registračné pokladnice môžu používať len do konca roku 2010.
Foto na titulke - Flickr.com