V rozhovore sa tiež dozviete:

  • prečo nemusela rodinná firma zastaviť prevádzku
  • ako sa firma vysporiadala s prechodom na nový režim
  • ako sa podľa riaditeľky zmení v kríze trh
  • čo pozitívne jej koronakríza priniesla

Aká je aktuálne situácia vo vašej spoločnosti ohľadom výroby a objednávok?

Zatiaľ ideme na plné kapacity. Naša prevádzka funguje nepretržite. Už na začiatku podnikania sme si povedali, že budeme vyrábať len to, čo je zmysluplné a potrebné. Tým pádom máme stále zákazky. A dlhodobo sa orientujeme skôr na zahraničie.

Okrem priemyselného balenia máme napríklad segment balenia potravín či špeciálnych odpadových vriec, ktoré odoberajú napríklad nemecké a holandské nemocnice. Tam odbyt neklesá, ale, naopak, stúpa.

Skôr riešime problém, ako zabezpečiť výrobu za týchto sprísnených hygienických opatrení. Vypadávajú nám z výroby ľudia pre karanténu alebo opatrovanie detí. Riešime problémy s dodávkami materiálov či opravou pokazených strojov. Firma teda zatiaľ pokles odbytu nepocítila, ale očakávam, že príde a bude tak od dvadsať do tridsať percent.

Aké opatrenia ste zaviedli a zavádzate v súvislosti s koronavírusom?

S opatreniami sme začali už vo februári. Okrem toho, že všetci majú rúška, meria sa teplota a všetko sa dezinfikuje, sme vo firme nastavili systém obmedzenia priameho kontaktu medzi zamestnancami.

Ako zabezpečiť preberanie zmien, aby sa nestretli. Ako kontrolovať kvalitu, aby tam nemuseli vstupovať kvalitári. Ako zabezpečiť bezkontaktný prísun materiálu a odvoz tovaru. Obmedzili sme počet prítomných pracovníkov vo firme.

V maximálnej miere sme prešli aj vo výrobe na digitálnu komunikáciu. Ľudia vo výrobe sú rozdelení v dvoj-a trojčlenných skupinách, ktoré sa nestretávajú a nemôžu sa zamieňať. Aby pre prípadnú chorobu jedného pracovníka nemuseli zostať v karanténe všetci zamestnanci.

Spočiatku to bolo pre ľudí náročné, pretože prišli napríklad o istú flexibilitu pri vymieňaní zmien. Ale teraz sú veľmi radi, že môžu chodiť do práce s pocitom, že v nej budú v bezpečí.

Kríza firmu nezaskočila

Aký bol u vás prechod na súčasné fungovanie?

Pomerne plynulý. Zachránilo nás to, že sme vo firme už mali zavedený detailný systém pracovných procesov a postupov, kto a ako má čo robiť a za čo zodpovedá. Zároveň máme všetko prepojené informačnými technológiami. Keďže máme nepretržitú štvorzmennú prevádzku, pre nás to bola z ekonomického hľadiska nutnosť.

Už dávno sme si povedali, že chceme byť európskou firmou. Nielen vyvážať do Európy, ale aj štandardmi a pracovnými postupmi byť na tej úrovni. Napríklad vyvíjame plastové obaly rozložiteľné v zemi. O polovicu sme zmenšili ich hrúbku, pri zachovaní podstatných vlastností. Teraz sa nám to vyplatilo.

Takže s novými objednávkami zatiaľ problém nemáte?

Teraz riešime skôr to, komu dodávať, kto súrne potrebuje náš tovar a či bude mať schopnosť ho zaplatiť. Firmy, aj tie slovenské sa chcú predzásobiť, 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa