Od augusta je Obchodný register SR o čosi elektronickejší. Cez internet neposkytuje už len informatívne výpisy. Elektronicky je možné podať žiadosť o prvozápis spoločnosti, požiadať o zmenu zápisu, o výpis z registra alebo o výmaz spoločnosti. Podnikateľ sa tak vyhne radom na registrových súdoch, ušetrí čas a – vďaka nižším poplatkom za elektronické služby – aj peniaze.
No nie je to úplne ideálne. Na komunikáciu s registrom treba zaručený elektronický podpis. A ten ani po rokoch od formálneho uvedenia nie je samozrejmou výbavou občana alebo podnikateľa. Jeho využitie v biznise je zatiaľ obmedzené, ak nie nulové.
Plusy
Najzreteľnejšia výhoda elektronickej komunikácie s obchodným registrom je cena. Kým napríklad papierový výpis z registra stojí dvesto korún, za elektronický stačí zaplatiť desať korún.

Zápis akciovej spoločnosti stojí na registrovom súde dvadsaťpäťtisíc korún, elektronický bude stáť podnikateľa iba polovicu. No treba k tomu pripočítať sumu, ktorú je nevyhnutné zaplatiť za vystavenie zaručeného elektronického podpisu, čo môže byť pár tisíc korún.
Ide o jednorazovú investíciu a ako taká predstavuje pre podnikateľa zanedbateľný výdavok. No v konečnom dôsledku bude možné zaručený elektronický podpis využiť prakticky len na komunikáciu s obchodným registrom. Iné inštitúcie na Slovensku ešte nie sú pripravené pracovať s dokumentmi v elektronickej forme, nie sú schopné spracovať elektronický podpis, respektíve pracovať s dokumentmi, ktoré sú ním opatrené.
Hovorca ministerstva spravodlivosti Michal Jurči tvrdí, že ľudia možnosť komunikovať elektronicky s obchodným registrom zaznamenali a už ju aj využívajú. Zatiaľ sa jej viac-menej priúčajú, najčastejší problém je, že vynechajú registráciu, ktorá je nevyhnutná na ďalšiu komunikáciu so systémom.
Mínusy
Formuláre na jednotlivé žiadosti či návrhy sú na webovej stránke Obchodného registra SR a na portáli verejnej správy.
Ak bol návrh na zápis spoločnosti podaný v papierovej forme, aj ostatné dokumenty k tomu potrebné musia byť takéto. Ak bol návrh podaný elektronicky, dokladané dokumenty môžu byť podané v elektronickej, ale aj papierovej podobe.
Elektronické musia byť vybavené rovnako ako návrh zaručeným elektronickým podpisom, papierové musia byť doručené na príslušný registrový súd do pätnástich dní. Rovnako dlhá je aj lehota na zaplatenie súdneho poplatku.
Ak sú splnené všetky podmienky, registrový súd do piatich pracovných dní vykoná zápis. Najprv o tom vydá potvrdenie a hneď ho pošle navrhovateľovi. Po zápise vydá súd výpis z obchodného registra a tiež ho pošle navrhovateľovi.
- Čo treba na prácu s elektronickým registrom
- Zaručený elektronický podpis
- Registráciu kvalifikovaného certifikátu na spárovanie identity občana a zaručeného elektronického podpisu
- Elektronický formulár vo formáte .rtf podpísaný zaručeným elektronickým podpisom navrhovateľa
- Naskenované prílohy k návrhu vo formáte .tiff alebo .rtf podpísané zaručeným elektronickým podpisom navrhovateľa
Kým na drahých registráciách firiem sa dá významne ušetriť, využívanie elektronického výpisu a potvrdenia o tom, že v registri určitý zápis nie je, nemusí byť jednoznačne preferovaná cesta. I keď takýto dokument stojí len desať korún.
No kým papierový výpis sa vybavuje „na počkanie“, elektronický vydá súd do dvoch dní od zaplatenia. Navyše, na právne úkony sa stále žiada papierový výpis z obchodného registra.
Elektronický výpis je v podstate nepoužiteľný, respektíve je použiteľný iba vtedy, ak je druhá strana pripravená spracúvať dokumenty v elektronickej podobe. A to nie je zatiaľ pravidlo.
Zaručený elektronický podpis nepoužívajú zdravotné poisťovne a ani v každej finančnej inštitúcii sa nestretne klient s pochopením, ak pošle dokument elektronicky. Urobiť z elektronického výpisu papierový tak, aby bol právne použiteľný, môžu podľa informácií z ministerstva spravodlivosti notári, prípadne na túto činnosť vybavené matriky.
Meškanie
Zavedením elektronizácie registra Slovensko ukončilo obdobie, keď bolo v takzvanom transpozičnom deficite. Smernice Európskej únie totiž prikazovali zapracovať do slovenského právneho poriadku zmeny týkajúce sa registra už od januára 2007.

Novelu zákona o obchodnom registri, na základe ktorého sa register elektronizuje, pripravilo ešte predchádzajúce vedenie ministerstva. Predkladaný bol síce pred rokom, ale pre predčasné voľby skončil v balíku predpisov, ktoré už parlament nestihol prerokovať. Novela zákona bola nakoniec schválená koncom minulého roka, ale jej časť týkajúca sa elektronizácie bola účinná až od augusta.
Doteraz zavedenie komplexných služieb Obchodného registra SR stálo 22,5 milióna korún, a ako informoval generálny riaditeľ sekcie justičnej informatiky a štatistiky rezortu spravodlivosti Jozef Kaffka, celková elektronizácia by mala stáť do 50 miliónov korún.
- Stiahnutie formulára návrhu podľa právnej formy zapisovanej osoby. Formuláre sú k dispozícii na stránke rezortu spravodlivosti. (Elektronické formuláre pre jednotlivé právne formy zapisovaných osôb)
- Vypísaný elektronický formulár uložený vo formáte RTF treba podpísať zaručeným elektronickým podpisom alebo viacnásobným zaručeným elektronickým podpisom vo formáte CMS - CAdES vo formáte ZEP.
- Prílohy k podaniu (napr. spoločenská zmluva, zakladateľská zmluva, atď.) je treba naskenovať (do formátu TIFF alebo RTF) a podpísať zaručeným elektronickým podpisom alebo viacnásobným zaručeným elektronickým podpisom vo formáte CMS - CAdES vo formáte ZEP.
- Zoznam certifikovaných aplikácií na podpísanie v uvedenom formáte sa nachádza na stránke Certifikované produkty ZEP, v tabuľke B, charakteristika CAdES.
- 1. Pri vypísaní formulára je dôležitý výber typu podania. Vyplňte Typ podania, Právnu formu spoločnosti, ktorú žiadate zapísať, Registrový súd podľa príslušnosti a Obchodné meno spoločnosti.
- Spisovú značku pri prvozápise pridelí súd, na tlačive žiadosti sa nevypĺňa. Pri ostatných typoch podania je už treba vyplniť Spisovú značku. Vyplňte navrhovateľa - údaje, ktoré mate zadané v profile sa Vám automaticky vyplnia aj v časti Navrhovateľ.
- 2. Dokumenty môžno priložiť prostredníctvom tlačidla Nahraj dokumenty>. Dokumenty označené ako povinné je potrebné poslať spolu s podaním. Dokumenty označené ako nepovinné, ktoré neprikladáte, odstráňte.
- Postup pri prikladaní dokumentov:
- Z poľa Výber podoby dokumentu vyberte, či dokument prikladáte elektronicky, alebo posielate papierovo na príslušný registrový súd. - Pri výbere elektronickej podoby dokumentu sa Vám otvorí okno, v ktorom si nalistujete a vyberiete dokument a tlačidlom Uložiť ho vložíte do podania. - Povinné dokumenty musia mať vložený súbor (elektronická podoba dokumentu) alebo musia byť doručené na príslušný registrový súd (papierová podoba). - 3. Kontrola podania. Prostredníctvom tlačidla Prehľad podania > si prezrite celé podanie a po kontrole je možné podanie odoslať prostredníctvom tlačidla Odoslať>.
Postup pri zápise spoločnosti do obchodného registra
Návrh na zápis v obchodnom registri
Vypísanie formulára
- Zaplatenie poplatku a poslanie papierových listín
Po odoslaní formulára bude z eDeskotopu a na e-mailovú adresu, uvedenú vo formulári, doručená informácia o prijatí alebo zamietnutí podania, v prípade prijatia podania to bude informácia o poplatku za požadovanú službu spolu s platobnými informáciami.
Poplatok je potrebné zaplatiť podľa inštrukcií v správe. V prípade, že poplatok nebude zaplatený podľa platobných informácií v správe, platbu nebude možné spárovať s podaním, čo môže mať za následok nevybavenie podania.
Poplatok možno zaplatiť prostredníctvom ktorejkoľvek banky osobne alebo cez internet banking, ak takúto službu banka poskytuje.
Ak bola zvolené pri vypĺňaní podania zaslanie niektorej z príloh k podaniu papierovo, treba ho doručiť v lehote stanovenej zákonom prílohu v papierovej podobe na príslušný registrový súd. Takto odoslané prílohy treba jasne a zrozumiteľne označiť aj číslom podania, ktoré pridelil registrový súd. Nedoručenie príloh alebo neoznačenie príloh môže mať za následok nevybavenie podania.
Prostredníctvom eDesktopu bude navrhovateľ informovaný o ďalšom priebehu spracovávania podania.
Potvrdenka o overení podania musí byť podpísaná zaručeným elektronickým podpisom určeným na podpisovanie výstupov z elektronických služieb obchodného registra.
PRAMEŇ: Ministerstvo spravodlivosti SR
Foto - Maňo Štrauch