Priliehavé pomenovanie, úprimnosť či jasné stanovenie vecných priorít sa považuje za naivitu alebo slabosť a sú čím ďalej zriedkavejšie a naopak, pokrytectvo, predstieranie, forma pred obsahom sa stávajú samozrejmé. Politici, medzi ktorými sú najväčšie korupcie, sú na verejnosti najhlasnejšími bojovníkmi proti korupcii. Drahá reklama nás presviedča akí budeme slobodní a šťastní, keď sa u bánk zadĺžime. Ceny v reťazcoch sú pre spotrebiteľov čím ďalej výhodnejšie. Na choroby a bolesť stačí kúpiť si úžasný liek. Veľmi zdravú a čerstvú zeleninu nakupujú naše obchodné reťazce len u domácich pestovateľov ( z lásky k Slovensku ). Ako prejav starostlivosti o životné prostredie sa prezentuuje do foklóru zabalené oznámenie ministerske pôdohospodárstva, že by mala niečo robiť so zlými farmármi, čo sa nechcú vzdať najjedovatejších pesticídov. My spotrebitelia, občania si na to všetko zvykáme a stáváme sa tak spolutvorcami tohto predstierania., V dave, v spoločnoti si postupne zvykáme ako na samozrejmosť, na niečo, čo sami, medzi svojimi, vo vlastnom domácom prostredí, kde si súvislosti ovplyvňujeme, nerobíme.
Slovenskí pestovatelia dodajú do obchodných reťazcov len asi polovicu „čerstvej a zdravej“ zeleniny, ktorú tam ponúkajú. Druhá polovica je dovoz. Ale všetci ( nie len domáci ) pestovatelia vypestujú v skutočnosti asi o 20% viac, ako dodajú. Dvadsať percent vyhodia do kompostu, hneď po zbere, preto že to, čo dopestovali nemá predpísaný tvar alebo formu. Nikto, kto si sám doma dopestuje krivšiu mrkvu alebo menšie jabĺčko ich pre tieto vlastnosti nevyhodí. Každý dobre vie, že to chutí rovnako a už vôbec to nevadí na tanieri alebo v koláči. Ale v dnešnej spoločnosti sa presadí ten najsilnejší, a to je obchodný záujem. A obchodný záujem je, že to musí vyzerať. Je pravda, že ľudia by v oddelení zeleniny povyberali väčšie a krajšie kusy a mnoho z tých drobnejších a krivších kúskov by sa možno nepredalo. Obchod rieši tento problém po svojom, právom silnejšieho. Pri produkcii a spotrebe potravín by ale bolo treba uprednostniť život pred peniazmi a podľa toho aj usporiadať celý systém. Súčasťou ekologickej produkcie zeleniny je už dnes stav, že sa skonzumuje všetko skonzumovateľné, čo sa dopestuje. Zúčastnili sme sa balenia a odovzdávania produkcie vo Francúzsku, pre komunitu spotrebiteľov. Do debničky išlo všetko rad radom a nikoho nenapadlo zasahovať do toho. Poľnohospodárska prvovýroba by mala byť forma priameho a trvalého kontaktu so životom pre celú spoločnosť, nie len pre poľnohospodárov. Dlhodobá a priama (aj ekonomická) previazanosť spotrebiteľov s ekologickými pestovateľmi je uprednostňovanie kvality života, ktoré napomôže správnym postojom v spoločnosti. Aj dotácia poľnohopodárskej produkcie je predstieranie. Za boľševikov to boli politické dôvody a snaha o potravinovú nezávislosť a dnes dovážame aj neekologickú produkciu ktorá je v krajine pôvodu dotovaná viac ako naša domáca.
Začiatkom komplexného a dlhodobého riešenia, ktorým by sa klbko problémov zlej situácie v produkcii a spotrebe domácích potravín mohlo začať odmotávať, je ekologizácia produkcie zeleniny na malých rodinných farmách. Nie je to jednoduché riešenie ale je funkčné a dlhodobé. O jeho dosiahnutie sa možno snažiť tak, že sa to bez predstierania vytýči ako vecný cieľ pre politiku. Stručne a jasne ako časť volebného programu.
Skutočný cieľ, vytvorenie podmienok pre vznik velkého počtu malých ekologických fariem s podporou domácej spotreby a snaha o lepšie životné prostredie a zdravie ľudí, sa nedá zabaliť do snahy o zdravšie a siľnejšie financie.
Ekonomika a financie môžu byť rovnako dobré pri ekologickom ako aj pri konvenčnom pestovaní a nepochybujeme o tom, že po dostatočne dlhom období a pri zohľadnení všetkých, aj tých veľmi dlhodobých a nepriamych vplyvov, sa ukáže, že môže byť lepšia ako pri konvenčnom pestovaní.