Mám rád Švédsko. Najmä kvôli Švédkam. Ale aj mužská časť tohto štátu mi je sympatická – predovšetkým, keď tri korunky porazíme v hokeji. No žiť by som tam hore na severe nechcel. Zima, drahota, vysoké dane. A ešte aj kráľovská rodina, na ktorú sa všetci poddaní musia skladať. Spiatočníci sú to. Mne celkom stačí vykrývať dlh, ktorý vyrába moja osvietená vláda.
Ešte pred príchodom do švédskeho hlavného mesta som si čo to prečítal o cieli mojej cesty. Aby som potom nechodil celé dni s otvorenou pusou. Lebo, a to sa tým blonďákom musí nechať, veci tam fungujú. Jedna za všetky – hromadná doprava. Drahšia ako alkohol a jedna z najdrahších pri porovnaní s ostatnými hlavnými mestami sveta. Príklad: za cestu vlakom z letiska do centra mesta, ktorá netrvala viac ako 20 min., som zaplatil 240 švédskych korún. V prepočte 23 eur aj deväť centov! Ešte pred kúpou lístka som začal premýšľať, že naspäť pôjdem pešo. Potom som si všimol, že keď si zoberiem spiatočný lístok, ušetrím dvadsať korún. No nekúp to...
Z prezentácie jedného z účastníkov okrúhleho stola, kvôli ktorému som sa táral do tej poľutovaniahodnej krajiny, kde sa pije len prekvapkávaná káva, som sa dozvedel, že mestskú hromadnú dopravu využíva približne 75 percent obyvateľov Benátok severu. Vzhľadom k tým nekresťanským cenám (aj keď, čo by človek čakal od tej pliagy luteránskej, čo ide homosexuálov v kostole sobášiť) mi to nešlo do hlavy. Tak som sa opýtal Ulfa Kristerssona, viceprimátora Štokholmu na jeho vysvetlenie úkazu. Tvrdil, že pes je zakopaný v pomerne lacných viacdňových lístkoch (mesačný Štokholmčanov vyjde na zhruba 65 eur). A mne osobne to prišlo tak, že za pohodlné, čisté a rýchle cestovanie si radi priplatia aj ľudia, ktorí majú na auto, ale je im drahocenný čas, ktorí by zabili šoférovaním.
Potom som si spomenul na cestovanie v bratislavskej MHD či so Železničnou spoločnosťou a nápad ostať vo Švédsku natrvalo mi už neprišiel taký šialený. Spomenul som si tiež na ten spiatočný lístok na letisko. Trikrát som si ho pozrel, lebo som nemohol uveriť, že platí mesiac. Akože tridsať dní. A hútal som, prečo u nás spiatočný lístok platí 24 hod.?
Aspoň raz do mesiaca sa vyberiem vlakom do rodnej Stredozeme a nikdy sa to nezaobíde bez nervózneho vyčkávania v pätnásťmetrovom rade pred pokladňou. Predpokladám, že väčšina cestujúcich sa ešte ten istý víkend vracia z domu do Bratislavy. Koľko času (svojho aj pani za okienkom) by sa dalo ušetriť, keby spiatočný lístok neplatil deň ale mesiac? Alebo sa u nás menia ceny cestovného tak často, že by na tom Železničná spoločnosť či SADky prerobili? Nemyslím. Ale nepoznám ani odpovede na tieto a podobné otázky.
Takže som krátko po návrate z ďalekého severu napísal hovorcovi Železničnej spoločnosti Milošovi Čikovskému, reku, nech sa opýta šéfa, či by mesiac platný spiatočný lístok nebol dobrý nápad. Neodpísal mi. Ani po týždni, ba ani po dvoch. Ostatné tri dni sa mu snažím dovolať, ale telefón nikto nedvíha. Občas podľahnem panike, či aj on nebol v Štokholme, tiež si kúpil spiatočný lístok na letisko, ale pochopil to tak, že vrátiť sa môže až na tridsiaty deň. Možno si myslí (vzhľadom k môjmu menu), že neexistujem, že som dávno zomrel a nemusí mi odpisovať. Fakt neviem. Tak by som vás chcel poprosiť, či by ste sa ho neopýtali vy. Volajte 02/2029 7015 alebo napíšte mail na cikovsky.milos@slovakrail.sk. Povedzte, že ste „obyčajní ľudia“, tých rešpektuje aj premiér. A dajte mi vedieť. Aby som vedel, či si pri najbližšej ceste na sever nemám kúpiť jednosmerný.
Aktualizácia: Ani nie tri hodiny po zverejnení tohto blogu si pán Čikovský konečne našiel čas a poslal mi odpoveď na moje otázky. Premýšľam, že nabudúce sa nebudem serin... , strácať čas vypisovaním mailov, ale rovno to hodím na blog. Odpoveď hovorcu Železničnej spoločnosti uvádzam v plnom znení a bez titulkov. Hoci by sa zišli.
"Platnosť cestovných lístkov stanovujú prepravné podmienky a tarifa. V medzinárodnej preprave je platnosť cestovného lístka 1 mesiac, v prípade relačných cien dohodnutých dvojstranne medzi železnicami je platnosť kratšia, závisí od konkrétnej ponuky. Vo vnútroštátnej preprave je platnosť stanovená Prepravným poriadkom Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Cena cestovných lístkov nepriamo súvisí aj s platnosťou.Môžete to porovnať cena medzinárodného lístka platná 1 mesiac s cenou vnútroštátneho lístka. Čo sa týka čakania pred pokladnicou, odporúčame využiť časové predplatné cestovné lístky, nákup v predpredaji, resp. nákup prostredníctvom internetu."