Majstrovstvá sveta (MS) vo futbale už dlhšie obdobie nie sú len miestom súboja futbalistov, ale aj čoraz ostrejšieho boja o futbalové miliardy dolárov. Ide o súboj najväčších svetových výrobcov značkového futbalového výstroja. Hlavný boj sa odohráva medzi spoločnosťami Adidas – Salomon a Nike. Tretí veľký výrobca športového oblečenia a obuvi Reebok zvolil cestu orientácie na iné disciplíny, najmä basketbal.
„Futbal nie je našou prioritou. Sústreďujeme sa na tenis, basketbal a americký futbal,“ reagovala pre Le Figaro hovorkyňa Reebok France Patricia Menant. Najväčším úspechom Reeboku je exkluzívna zmluva s NBA, americkou basketbalovou profiligou. Firma však oblieka aj úspešný futbalový tím FC Liverpool.
NEPREHLIADNITE: |
Okrem „veľkej dvojky“ dajú o sebe na majstrovstvách sveta vedieť aj Puma, ktorá má zmluvu s reprezentáciou Kamerunu a Umbro, obliekajúce Anglicko. Obe firmy tvrdo bránia svoje pozície vo futbalovom biznise. Relatívne sa im to darí najmä v takzvanej textilnej časti futbalového výstroja.
Adidas stráca pozície
Tradičný líder segmentu, oficiálny partner Medzinárodnej federácie futbalových asociácií (FIFA), dodávateľ lôpt pre MS a hlavný sponzor obhajcu majstrovského titulu Francúzska, zaznamenal za posledných pätnásť rokov výraznú stratu pozícií. Podľa denníka Le Figaro Adidas ešte na MS v Mexiku v roku 1986 obliekal 80 % zúčastnených mužstiev, konkurencia sa však odvtedy zintenzívnila.
![]() | V polovici uplynulej dekády sa americká spoločnosť Nike začala orientovať aj na futbal. Rozbehla agresívnu a finančne náročnú kampaň. S úspechom. |
Na prebiehajúcom šampionáte sú pozície Adidas a Nike takmer vyrovnané. Adidas však ťaží z popularity majstrov sveta, ktorých zábery využíva na imidžovú kampaň na všetkých úrovniach. Podľa hovorkyne Adidasu Marie Gérard Adidas „dodáva reprezentácii Francúzska všetko oblečenie od dresov, cez trenírky a ponožky až po spodné oblečenie“. Firma očakáva, že prekoná výsledky predaja francúzskych dresov z roku 1998, keď ich predaj výrazne rástol najmä od štvrťfinále.
„Pred MS 1998 sme ročne predávali zhruba 30-tisíc týchto dresov. V roku 1998 sme presiahli hranicu štyristotisíc“ dodáva M. Gérard. Predpokladaný obrat z tohto počtu predaných kusov dosahuje 16 mil. EUR (760 mil. Sk).
Iná je situácia pri kopačkách, kde od roku 1998 došlo k otvoreniu trhu a hráči uzatvárajú s výrobcami športových potrieb individuálne kontrakty. Okrem polovice Francúzov má Adidas „zazmluvnených“ napríklad Alessandra Del Piera, Raúla či Davida Beckhama.
Silná je však aj Nike. Nástup Američanov do segmentu futbalových potrieb sa datuje od roku 1994, keď sa záverečný turnaj MS konal práve v USA. Išlo doslova o smršť, postavenú na veľkorysých a emotívnych reklamných kampaniach a angažovaní najväčších brazílskych hviezd. Cieľovou skupinou boli ešte nevyprofilovaní a na reklamu citliví mladí športovci vo veku dvanásť až osemnásť rokov.
Americký valec
Obrovské investície firmy Nike – 155 mil. USD v roku 2001 oproti piatim miliónom dolárov v roku 1994 – priniesli svoje ovocie. Jej trhový podiel pri kopačkách v domovskej krajine konkurenta Adidas Francúzsku dosiahol tohto roku 30 % v porovnaní s necelými ôsmimi percentami v roku 1998. Z dvadsiatich troch reprezentantov Francúzska na týchto MS má zmluvu s Nike desať. Keď sa zoberú do úvahy všetci zúčastnení hráči na MS, podiel Nike dosiahne viac ako tretinu.
Američania sa nespoliehajú len na majstrovstvá sveta. Nike potvrdila svoje ambície vo futbale podpisom historickej zmluvy vo Veľkej Británii. Na obdobie trinástich rokov sa za 438 mil. USD (20,7 mld. Sk) stáva dodávateľom výstroja najbohatšieho futbalového klubu na svete Manchester United. Ide o najväčšiu sponzorskú zmluvu v športovej histórii.
Okrem spomínaných výrobcov sa na MS predstaví aj tradičná francúzska značka Le Coq Sportif, ktorá spozoruje reprezentáciu Senegalu. Výkonný riaditeľ firmy Thierry Scheydecker to komentoval: „Mali sme záujem o sympatické mužstvo, ktoré evokuje futbalovú radosť. Senegal to spĺňa. Okrem toho má francúzske korene. Je to bývalá francúzska kolónia a väčšina jeho popredných hráčov hráva za francúzske kluby.“
Práve africký tím otvoril MS v tradičnom zápase s obhajcom titulu, čo iste neuniklo pozornosti francúzskeho diváka – zákazníka, o ktorého ide Le Coq Sportif predovšetkým. Spoločnosť do sponzoringu Senegalu vložila prostriedky s cieľom do roku 2003 zdvojnásobiť obrat, ktorý v roku 2001 dosiahol 150 mil. EUR (7,1 mld. Sk).
FOTO – NEWSCOM