Približne tretina emisií oxidu uhličitého v Európskej únii vzniká v doprave, cestná tvorí až tri štvrtiny podielu. Únia preto chce emisie CO2 z dopravy výrazne eliminovať, do roku 2050 majú klesnúť o 60 percent. Kvôli naplneniu tohto plánu musí hľadať alternatívy konvenčných palív, ako je benzín a nafta. Perspektívne sa ukazuje zvýšenie podielu plynových palív. Vozidlá s plynovým pohonom produkujú o 25 percent menej emisií oxidu uhlíka a o 75 percent menej emisií oxidov dusíka. Na rozdiel od nafty neprodukujú takmer žiadne emisie tuhých znečisťujúcich látok. Zemný plyn s biometánom dokáže emisie znížiť ešte viac.

Chýbajú plniace stanice

Problematická je infraštruktúra. Kým v západných krajinách možno nájsť stovky plniacich staníc na stlačený zemný plyn (CNG) a skvapalnený zemný plyn (LNG), na Slovensku ich nájdeme len zriedka. Početné zastúpenie majú len propán-butánové plničky (LPG). Toto palivo je však v porovnaní so zemným plynom menej kvalitné, neprináša veľkú úsporu množstva a počet továrensky vyrábaných vozidiel s týmto pohonom z roka na rok klesá.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa