A okrem sľubovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest sa vraj konečne nájdu peniaze aj na opravu ciest prvej triedy. Ministerstvo tvrdí, že mu je jasné, že cesty prvej triedy sú dôležité, a „upozorňuje na ich kvalitu a touto témou sa intenzívne zaoberá na viacerých úrovniach“.

Prax sa s týmito slovami nezhoduje aj napriek tomu, že analytici po vlastných linkách už dlhšie upozorňujú na to, že cesty prvej triedy a ich obchvaty by mohli v značnej miere vyriešiť problém s dopravnou situáciou. Do konca roka sa chystajú položiť najdôležitejšie argumenty na papier aj úradníci ministerstva financií z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). Základný nástrel zverejnili už vlani v revízii výdavkov na dopravu.

Zatiaľ ich snaha nenaráža na priaznivý ohlas u kompetentných, aspoň nie na otvorený a taký, ktorý by prinášal riešenia. Otázka je, či je mlčanie o tejto téme len ďalší z manévrov, ako zatlačiť na otvorenie dlhovej brzdy, alebo ide o nedostatočné pochopenie situácie.

Tú pekne ilustruje najnovšia interaktívna mapa, ktorú zverejnil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy INEKO. Tá jasne ukazuje na to, že mnohé úseky diaľnic a rýchlostných ciest nebudú realitou v čase, v akom ich sľubuje vláda. Rovnako poukazuje na možné – rýchlejšie aj lacnejšie – riešenie dopravných problémov niektorých regiónov.

Ukážkovou je rýchlostná cesta R7, ktorá sa stala pertraktovanou kvôli nultému obchvatu Bratislavy, má totiž odvádzať autá na juh Slovenska smerom na Dunajskú Lužnú. Vláda sľubuje, že postupne sa R7 predĺži až do Lučenca.

Rýchlostná cesta pre pár áut

Rýchlostná cesta, ktorú štát plánuje postaviť, však nebude dostatočne vyťažená. Napríklad na sedemdesiatkilometrovom úseku z Čaky do Veľkého Krtíša po súčasnej ceste prvej triedy prejde denne od tisíc do približne štyritisíc áut. Po dostavaní rýchlostného úseku sa očakáva, že v priemere tadiaľ prejde za 24 hodín 2 317 áut. Na porovnanie, dnes prejde po cestách nahrádzajúcich súčasný nultý obchvat od 30- do 90-tisíc áut.

Vyššia premávka sa na R7 očakáva len na pár kilometroch úseku, napríklad medzi Bratislavou a Holicami, ktorá by mala byť spolu s obchvatom hotová o tri až štyri roky. Podľa hodnotenia INEKO je naliehavosť dopravného problému od Holíc po Lučenec veľmi nízka a aj primeranosť navrhovaného riešenia – teda výstavba rýchlostnej cesty – úplne neprimeraná.

Okrem toho aj rýchlostná cesta, ktorá je naplánovaná, by mala byť len v polovičnom profile, čo znamená, že tak ako na ceste prvej triedy sa nebude dať predbiehať tak plynulo ako na rýchlostnej ceste v plnom profile.

Už na prvý pohľad je jasné, že 133 kilometrov tejto novej rýchlostnej cesty je zbytočných. 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa