Riaditeľ Billy Dariusz Tomasz Bator v rozhovore pre TREND hovorí o vplyve koronakrízy na predaj potravín, o tom, čím je Slovensko v potravinách špecifické, ale aj prečo má reťazec nižší zisk než konkurencia a prečo nesúhlasí s tým, že Billa je oproti iným drahšia.

Ako vnímate nové epidemiologické opatrenia pri nakupovaní v predajniach?

Opatrenia rešpektujeme, ale skôr by sme privítali, aby sa ústredný krízový štáb s obchodníkmi poradil predtým, ako opatrenia vyhlási. Nie sú vyhodnotené ani opatrenia z prvej vlny. Počas seniorských hodín sú obchody poloprázdne. Zmenilo sa aj spotrebiteľské správanie od vyhlásenia zákazu vychádzania, ľudia chodia menej často do obchodu. Vyššie nákupy sme zaznamenali počas dvoch dní, keď vláda oznámila, že bude zákaz vychádzania. Následne sa obraty znížili, pretože ľudia konzumovali zo zásob.

Pandémia teda vrátila nákupné správanie o roky dozadu, keď ľudia chodili na väčšie nákupy raz týždenne.

Myslím, že to nastalo z viacerých dôvodov. Jedným je obmedzenie počtu zákazníkov na štvorcový meter, čím sú pri nákupoch znevýhodnení. Takže si chcú nakúpiť v takom rozsahu, aby sa nemuseli vracať. Druhým bola obava vôbec ísť von, najmä na začiatku pandémie. Ku koncu leta to bolo miernejšie, ľudia už chodili častejšie na menší nákup. Teraz počas druhej vlny pandémie sa to vracia naspäť a frekvencia nákupov opäť klesá.

Na snímke je nové pravidlo. Na vstup do obchodov je potrebné mať pri sebe certifikát s negatívnym výsledkom testu na Covid-19.
Neprehliadnite

Certifikáty reťazce nekontrolujú. Pracovníci im nechýbajú, rovnako aj farmárom a potravinárom

Obchodníci hovoria, že počas krízy klesol dopyt po výrobkoch s vyššou pridanou hodnotou a maržami a, naopak, stúpol predaj lacnejších potravín. Ako inak sa ešte prejavila pandémia na správaní zákazníkov?

Začalo sa kupovať oveľa viac mäsa. Stúpol záujem aj o hotové jedlá, ale aj o základné suroviny. Zaznamenali sme väčší záujem o zdravý sortiment. Najväčší pokles vidíme pri pečive, lebo ľudia si začali piecť doma alebo si kupujú balené. Poklesol predaj žuvačiek, pretože keď používajú rúška, nepotrebujú ich. Aj nanuky sa predávali slabšie. Pre nás bolo nepochopiteľné, ako klesol predaj sladkostí. Celkovo poklesli artikle, ktoré sa kupujú, keď ide človek na návštevu. Na druhej strane sa zvýšil záujem o rodinné balenia keksíkov, slaných pochutín či o veľké balenia zrnkovej kávy.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa