PlayStation Now v skratke
PlayStation Now je služba streamovania hier z cloudu. Sony ich nahrá na svoje servery, pričom hráč ich neťahá na lokálny disk, ale môže ich hrať on-line. Hra beží na serveri, hráč si ju streamuje do koncového zariadenia. Podľa Sony budú tituly v rozlíšení 720p a na plné fungovanie je potrebné aspoň 5 Mbit/s pripojenie na internet.
V prvom kole sa má služba dostať na americký trh a jej cieľovými platformami budú PS3 a PS4. Neskôr má putovať na PS Vita a TV Bravia, radu roka 2014. V ďalšom období má prísť do ďalších častí sveta vrátane Európy. Streamovať sa majú hry z PS3, PS2 i prvej PlayStation.
Sony zvažuje dva modely spoplatnenia služby: mesačný poplatok za prístup alebo výpožičné za hru. Na hranie budete potrebovať fyzický ovládač: DualShock 4 na PS4, DualShock 3 pre iné systémy.
Vízia z CES je zaujímavá, na ploche výstaviska boli prezentované štyri hry - God of War: Ascension, The Last of Us, Puppeteer a Beyond.
Selekcia titulov svedčí o cieľovke Sony v prvom kole: PS4 majiteľov, ktorých novinka nedostala spätnú kompatibilitu a majú záujem o hry minulej generácie. Vlastníci PS4 môžu mať aj PS3, ale ak naskočili do ekosystému PlayStation po odmlke (minule mali X360), teraz by manko dohnali.
PS4 je mašina, ktorá streaming určite zvládne, v on-line pracuje od začiatku, je výborná s prácou v dát aj na pozadí. PS3 je iná propozícia: na tituly zhodného systému novinka slúžiť nemusí, ale na hry z PSX a PS2 by sa hodil, hoci tie možno kúpiť aj on-line či v bazári. Práve koniec hier v bazároch (PSX tam už nenájdete, PS2 ešte áno) môže službe pomôcť.
Viaceré neznáme
Samozrejme, v tomto momente nie sú ešte známe viaceré parametre služby a na prvom mieste cena. Koľko si Sony bude pýtať za jednu hru (a na aký dlhý čas vám ju požičia: 24, 72, 168 hodín alebo mesiac)? Alebo aký je mesačný poplatok za službu v štýle all you can play, t.j. všetky možné tituly.
Čo je dôležitejšie pre hráčov, finálna ponuka titulov a najmä či sa do nej dostanú aj zatiaľ nezaradené tituly z PlayStation Store. Pokiaľ by služba ponúkla presne to, čo ponúka PS Store, bola by lákavá pre nových používateľov PS4, no majitelia PS3 či PS Vita, ktorí na rôznych výpredajoch kupujú obľúbené hry za pár eur, na ňu reflektovať nemusia, pokiaľ u nich zaváži chuť titul vlastniť.
Dá sa očakávať, že streaming titulov za mesačný poplatok bude fungovať ako voľné hry z PS Plus – ak budete platiť mesačný poplatok, hry môžete hrať. V momente, ak prestanete, už nie. Oproti vlastníctve hry je Now predsa len odlišná propozícia a hráči by ju museli platiť neustále.
Čo je prirodzene dobrý zdrojov výnosov, ale netreba zabúdať na to, že hráči už Sony platia – práve za PS Plus a možnosť hrať na PS4 on-line či hry zdarma. To vedie aj k finálnej otázke: ako Sony prepojí PS Now a PS Plus? Za jeden spoločný rozšírený poplatok? Alebo to budú stále separátne služby? A budú hráči ochotní platiť obe?
Hry nielen pre konzoly
Najzaujímavejším koncovým zariadením pre PlayStation Now nie sú konzoly, ale neherné systémy. Sony spomína najprv TV Bravia tohtoročnej produkcie, čo je prirodzene snaha posilniť stagnujúci TV biznis. Len ťažko si asi hráči v najbližšom období nekúpia konzolu, ak do hernej zábavy investujú kopu času aj peňazí. Ale nerozhodnutí či príležitostní hráči môžu dostať dodatočnú motiváciu pre kúpu TV priamo od Sony – „veď to nie je iba TV, ale sú tam aj hry“.
PlayStation Now môže konečne pomôcť Sony dobyť trh smartfónov a tabletov s obrovskou knižnicou hier. Japonci mali viac pokusov: telefón Xperia Play s hardvérovými tlačidlami, certifikát PlayStation na vybrané telefóny, ale nebolo to ono. Streaming hier do telefónu je lepšie rozšírenie, ujme sa, keď Sony požaduje na hranie DualShock 3? V spojení s tabletom či smartfónom je to zvláštne riešenie.
Súbor všetkých potenciálnych systémov (PS4, PS3, PS Vita, TV Bravia, smartfóny a tablety) je silný, s koncovými zariadeniami by problém byť nemusel. Otázna bude implementácia riešenia.
Sme pripravení na on-line?
Na to, aby služba totiž fungovala budete musieť byť v dobrom internetovom pokrytí. 5 Mbit/s nie je na pohľad striktná požiadavka, ale koľko percent hráčov ju bude vedieť splniť? Pri rozlíšeni 720p bude potrebné mať dobrý fixný internet a na PS Vita je otázne, či neskĺzne z požiadaviek nižšie pri menšom rozlíšení – budú stačiť 2 či 3 Mbit/s a lokálna Wi-Fi? Koľko dát si vypýta služba za hodinu hrania? To budú kľúčové otázky na strane zákazníka.
Na strane Sony bude esenciálne spracovanie služby: ak sa už zákazník vyzbrojí dobrým pripojením a splní požiadavku rýchlosti i objemu dát, bude aj v ostrej prevádzke a súčasnom využívaní miliónmi hráčov služba stále stabilná a zachová si svoju kvalitu?
To je zrejme u Sony otázka číslo jedna, najmä keď štart nových systémov (vrátane PS4) aj hier (Diablo III, SimCity) v on-line prostredí narazil na preťaženie a nestabilitu vlastných serverov. Beta prevádzka môže slúžiť ako zaťažkávacia skúška, ale štart plnej verzie musí byť opatrný a starostlivo načasovaný. Že treba čakať skôr postupný príchod na jednotlivé trhy nie je v tomto smere komplikácia, skôr jasné odhadnutie situácie.
Projekt OnLive mal podobne ponúknuť streamovanie hier a prepadol na kvalite streamingu a ponuke hier. Sony určite ponúkne silnú databázu titulov, vyladiť musí teraz svoju technológiu. Ale zrejme je po kúpe Gaikai pripravená. Potom môže dávať PlayStation Now zmysel a odštartuje konečne expanziu pripravenú od CEO Kaza Hiraia, ktorý z ekosystému PlayStation prišiel riadiť celé Sony.
Nenahradí PS3 či PS4 tým, že si budete už hry iba streamovať, na to nie sú krajiny pripravené z hľadiska pokrytia internetom, ale naznačuje, že túto generáciu môže služby výborne testovať – a do ďalšej vstúpiť inak.