A hoci konzoly zaznamenali silný nástup, žáner stratégii ostal PC verný celé dve dekády. Sem-tam sa jeden Command & Conquer, Tropico, Supreme Commander či Halo Wars dostalo na Xbox 360, ale domáci front stratégií je jasný, či ide o žáner ťahových, real-time alebo obchodných titulov.

Might & Magic: Heroes VII – najlepšie prvky v jednom mixe

PC stratégie žijú: Starcraft II i Heroes VII sú v špičkovej forme

Might & Magic Heroes VII Zdroj: Ubisoft

Heroes majú jeden z najzaujímavejších herných štýlov, ktoré spájajú ťahovú stratégiu i manažment mesta. Je tu aj zaujímavý príbeh, v ktorom sa tradične vedie konflikt alebo vojna viacerých frakcií a postupne hráte za viaceré z nich.

Vo svete Ashan zúri častejšie vojna ako mierové obdobia a teraz vyústila situácia do chaosu, ktorý treba začať riešiť v mene hrdinu, vojvodu Ivana. Ríša sa zmieta v nepokoji po smrti cisárovnej, ciest na jej ovládnutie je viacero a každý radca vám bude dávať iné tipy.

Silný hrdina je kľúčový pre pochopenie herného systému i ovládanie. Máte ho pod palcom a putuje po mape, navštevuje mestá a chodí aj do boja. Siedmy diel má nádhernú 3D grafiku pri potulkami svetom (prvé diely boli všade 2D) a môžete si vychutnávať rozličné časti sveta. Pohybujete sa na ťahy, t.j. vždy iba o určitý počet políčok.

Dostávate sa k baniam či zdrojom surovín, ktoré potrebuje zajať, aby ste mohli naberať kameň či zlato a iné, lebo z nich ťažíte pri stavbe nových budov v meste alebo aj na tréning jednotiek, ktoré chcete zobrať neskôr do boja. Zdrojov je sedem, čo predstavuje solídnu výzvu na manažment, aj požiadavky stále stúpajú. Samotné mesto si hýčkate čo najlepšie a môžete tu najať neskôr aj ďalších hrdinov, ktorí budú viesť regimenty do menších bojov, zatiaľ čo vy sa sústredíte na väčšie.

Boje sú riešené ťahovým systémom podobne ako pohyb. Vo svojom okolí (mapa prehľadne ukáže, kam môžete zájsť a čo vám už bude odoprené) sa môžete nielen posúvať, ale aj naraziť na nepriateľa a útočiť. Je rozdiel, či zaútočíte spred, zozadu, z diaľky či blízka a je vhodné kombinovať jednotky.

Milovníkov čísel tie ťahy potešia, lebo si presne zvážia, ktoré jednotky použiť ako brutálnu presilu a kedy skôr vyskúšajú zlomiť obranu nepriateľa i vyčistiť bojisko. Pohyb, budovanie a regrutovanie, boj. Tri časti sa vzájomne ovplyvňujú.

Pre nováčikov bude hra spočiatku náročná, lebo ekosystém budú vstrebávať postupne a neraz aj metódou pokus-omyl. Znalci budú potešení, že hrá má zrejme najbližšie k tretiemu dielu (čo ruku, na srdce, pamätníci z roka 1999, bol ten najlepší, nie?) a inovácie z päťky či šestky boli obetované v prospech klasiky. Pribudli akurát viaceré RPG prvky a postup levelu hrdinov k novým vlastnostiam, kde si v kruhu vyberáte najlepšie.

PC stratégie žijú: Starcraft II i Heroes VII sú v špičkovej forme

Might & Magic Heroes VII Zdroj: Ubisoft

Ako každý diel, aj Heroes VII majú viaceré hrateľné frakcie a okrem mágov, nekromantov a ľudí pribudnú aj dve verzie elfov. Kampaň je riešená skôr nelineárnym spôsobom vďaka viacerým radcom. Každý rozpráva iný príbeh a medzi jednotlivými môžete skákať.

Scenáristi obohatili misie o isté novinky a zmenu správania frakcií, čo je výborný posun v sérii: nekromanti, mágovia, elfovia majú neraz iné motivácie. Postavy, frakcie a hrdinovia sú veľmi dobre pripravené a dej je zaujímavý, takže sa oplatí hrať stále ďalej.

Might & Magic: Heroes VII predstavujú vzácnu ukážku videohernej tvorby. Ako autori zaradili spiatočku, išli naproti fanúšikom a priniesli etablovaný herný systém spred 15 rokov v novej grafike. Niekedy to stačí.

StarCraft II: Legacy of the Void – trilógia pokračovaní vrcholí

PC stratégie žijú: Starcraft II i Heroes VII sú v špičkovej forme

Starcraft II Zdroj: Blizzard

Vývoj, príprava a distribúcia StarCraftu II patrí medzi jedny z najpútavejších historiek herného biznisu. Prvý diel vyšiel v roku 1998, datadisk o rok, ale na riadne pokračovanie čakali hráči viac ako 10 rokov. Zrazu sa Blizzard rozhodol pre nečakaný krok: dvojku rozdelí na tri časti kvôli robustnému príbehu.

Prvý diel Wings of Liberty (júl 2010) obsahoval multiplayer a tretinu príbehu, kampaň za ľudí. Druhá časť trilógie Heart of the Swarm sa venovala rase Zergov (pripomínajú krpatých votrelcov a ich sila je v počte) a vyšla v marci 2013. Trilógia druhého dielu je zavŕšená cez Legacy of the Void; obsahuje poslednú časť kampane, rasu silných Protossov a pikoškou je, že ju môžete hrať samostatne, bez vlastníctva zvyšných častí. Čo je sčasti zvláštny krok, ani filmovú trilógiu nezačne divák pozerať od trojky, ale takto je prístupná pre všetkých.

Legacy of the Void je real-time stratégia, ktorá ponúkne tri časti: kampaň pre hráča, co-op misie a novinky v multiplayeri. Samotná kampaň obsahuje 22 misií a točí sa okolo hrozby vo vesmíre menom Amon. Vyšla zo starobylej rasy, s ktorou laškovali kedysi Zergovia i Protossovia a chce spojiť všetok život do hybridov.

Takže namiesto vzájomných bojov musia riešiť rasy zrazu aj experimenty nového nepriateľa a najmä rasa Protossov sa púšťa naplno do boja proti novej armáde skôr, ako by mala ovládnuť galaxiu. Je to príjemná zmena po rokoch a prídu sčasti aj nečakané otočky v deji. Protossovia majú navyše celú plejádu pestrých jednotiek v akcii, takže sa vrátia viacerí starí známi, ktorí dokážu ovládať myšlienky či poštvať nepriateľov proti svojim jednotkám alebo iným spôsobom manipulovať bojiská.

PC stratégie žijú: Starcraft II i Heroes VII sú v špičkovej forme

Starcraft II Zdroj: Blizzard

No hrateľnosť kampane sa paradoxne vrátila k pôvodnému štýlu. Viaceré časti minulých kampaní miešali rôzne prvky (neraz pomaly akčnú RPG), teraz sa mnoho misií venuje klasickému zaberaniu územia, silnej obrane, hľadaniu nepriateľov v divočine a občas príde osvieženie či frustrácia v podobe eskortu či menšom zásahu jednotiek. Vďaka tomu však nižší počet misií nevadí, lebo sú rozsiahle a na mnohé nemusí stačiť ani jeden večer. Navyše nejeden moment prekvapí, z povahy nepriateľa sa na vás valia obrovské počty a presily.

Co-op misie sú tým najväčším obohatením hry, majú totiž odlišný dizajn a výborne využívajú hrdinov, aj unikátne vlastnosti rás. Väčšia variácia jednotiek a bonusov vás odmení po každom nasadení a využívanie hrdinov v podobe najsilnejších jednotiek skrýva nielen ich silné vlastnosti, ale aj odlíšenie hráčov. Práve tu sa ukážu dlhoročné skúsenosti a znalosť rás: ak ste macher na Terranov, hrajte za nich, ak na Zergov, voľte ich. Dvaja hráči majú odlišné postavy, ale zdieľajú jednu základňu, suroviny i celý manažment.

Multiplayer zaznamenal najmenšie zmeny, hoci pribudlo pár kvalitných jednotiek. Schopnosť teleportovať, vyvádzať ako kamikadze a využívať ich v plnom nasadení má svoje čaro. Obohatenia získali aj Zergovia či Terrania, ale je to práve rasa Protossov, ktorá bude ťažiť v multiplayeri z noviniek najčastejšie.

Starcraft II mnohí považujú za posledného mohykána real-time stratégií. Na pomery dnešnej hrateľnosti môže pôsobiť archaicky, no súčasne sa snaží do žánru naliať viaceré inovácie. Prečo by mal skončiť? Kvôli nižšiemu počtu záujemcov alebo odklonu od stratégií?

Niekoľko miliónov hráčov si nájde cestu k Blizzardu vždy a pútavý príbeh, ktorý trvá takmer šesť rokov sa oplatí sledovať. Hoci najviac si novinku užijú tí, ktorí zhltnú všetky tri kampane naraz. Mnohí by asi chceli byť v koži niekoho, kto si teraz sadne a za tri-štyri týždne absolvuje celý StarCraft II naraz. Musí to byť úžasný zážitok, ak takého v okolí poznáte, dajte mu tip.

Ostatní končia dvojku vo výbornom prevedení. Ale máte pravdu, trvalo to neskutočne dlho.