Pri rozhodovaní priemerného zákazníka o tom, ktorého telekomunikačného operátora si zvolí na každodennú prevádzku, tarify telefonovania do zahraničia ešte nehrajú najdôležitejšiu úlohu. Pravda, že sa to po vstupe Slovenska do Európskej únie musí postupne meniť, najväčší operátori chápu.
Dôkazom je razantné a frontálne zníženie taríf na začiatku leta. Sami sa tak rozhodli očakávaný trend podporiť a zároveň otestovať, ktoré skupiny zákazníkov ako na nižšie tarify zareagujú.
Mobilní operátori chcú nižšími cenami docieliť, aby ich zákazníci volali primárne cez mobil nielen v tuzemsku, ale aj do zahraničia. Slovak Telecom (ST) zas hľadá optimálny cenový mix služieb na to, aby si kľúčových zákazníkov udržal pod jednou strechou a aby neodchádzali k alternatívnej alebo mobilnej konkurencii. Najprv volania mimo Slovenska začiatkom mája zlacnel Orange Slovensko, o dva mesiace výrazne upravil ceny aj ST a podobný krok EuroTelu Bratislava nasledoval vzápätí.
Kritická masa
V súčasnosti sa možno do najžiadanejších a z pohľadu operátorov kľúčových destinácií – Česka, Rakúska a Nemecka – dovolať rovnako výhodne alebo dokonca ešte výhodnejšie ako napríklad z Bratislavy do Košíc či na mobil neďaleko postávajúceho človeka. Rozdiel medzi zahraničnými a vnútroštátnymi tarifami je evidentný v prípade mobilných operátorov.
Napríklad minúta spojenia z Orangeu na pevnú linku v susedných štátoch vychádza na päť korún (všetky ceny s DPH), v EuroTeli dokonca len na 3,60 Sk. Volania do domovskej alebo konkurenčnej siete pritom podľa typu paušálu stoja dvoj- až trojnásobok. Zlacnelo aj telefonovanie na zahraničný mobilný telefón, stále je však porovnateľné s domácimi sadzbami.
Orange výrazne – i keď zatiaľ len do konca tohto roka – zlacnel hovory pre zmluvných aj predplatených zákazníkov do všetkých 25 štátov Európskej únie, kam zo svojej siete smeruje 90 percent medzinárodných hovorov. Pôvodne ich rozdeľoval do štyroch tarifných zón, takže ceny sa pohybovali v intervale od osem do dvadsaťtri korún.
Po prvom máji Orange zahrnul celú úniu do jednej zóny. Najviac klesli tarify pre pobaltské štáty, najmenej ceny volaní na mobilné aparáty českých operátorov.
Pod akciovú úpravu cenníka Orangeu sa podľa hovorcu Petra Tótha podpísali najmä dva faktory. Pod vplyvom posilnenia kurzu slovenskej koruny klesli poplatky za prepojenie so zahraničnými partnermi. No najmä „vďaka stále rastúcej medzinárodnej prevádzke“, ako aj tomu, že „disponuje dostatočnou kritickou masou zákazníkov“, mohol operátor znížiť aj svoju maržu.
Štandard mimo hry
Slovak Telecom upravil ceny zahraničných volaní už v apríli, keď na súčasnú úroveň pre zákazníkov s volacím programom ST Maxi stiahol hovorné do Česka. Ďalšie krajiny, medzi nimi štáty Európskej únie, ako aj USA či Rusko, pribudli v júli.
Na vzdialenosť pár desiatok halierov od Orangeu sa však ST priblížil len s cenami za spojenia do pevných sietí, pretože hovory na zahraničné mobily sú stále o niečo drahšie. Nové ceny pritom platia len pre telefónne linky s voliteľnými volacími programami Maxi, Business Aktiv, ISDN Profi či letnými novinkami Extra a Pohoda. Tarify pre štandardné paušály sa nemenili, napríklad minúta hovoru do Česka je oproti voliteľným programom drahšia o šesť korún.
Hoci opticky vyzerajú nové ceny ST ako reakcia na tarify Orangeu, zmeny v cenníku boli podľa hovorcu Radoslava Bielku plánované. Ich cieľom je zjednodušiť a sprehľadniť celú cenovú štruktúru hlasových služieb.
Operátor znížil počet tarifných pásem, pritom všetky dôležité krajiny zaradil do dvoch z nich. Okrem toho zjednotil ceny pre voliteľné volacie programy a zlúčil hovorné najlacnejších medzinárodných spojení s medzimestskými telefonátmi v silnej prevádzke. „Takáto štruktúra prispela k jednoduchšej orientácii v cenách ST,“ tvrdí R. Bielka.
EuroTel sa síce k znižovaniu zahraničných taríf pridal ako posledný, konkurentov však tromfol cenou. Nezlacnil však štandardné volania mimo Slovenska, ale telefonovanie cez službu InterCall 33, pri ktorej sa hlas prenáša pomocou internetových technológií (Voice over IP – VoIP).
To sa môže – i keď nemusí – prejaviť na výslednej kvalite hovoru. Nižšie ceny platia rovnako ako v Orangei zatiaľ iba do konca tohto roka, no len pre zákazníkov so zmluvou.
Podmienky InterCallu pre používateľov kariet Easy sa nezmenili, minúta spojenia napríklad do ČR vyjde na necelých štrnásť korún. Okrem toho EuroTel na rozdiel od svojho konkurenta neuplatňuje hovory po sekundách, ale po minútach, takže kratšie hovory vyjdú drahšie.
Štvrtina prevádzky
Výrazný pokles cien ST, Orangeu a EuroTelu komplikuje situáciu alternatívnym operátorom, ktorých biznis je v podmienkach neúplnej liberalizácie z veľkej časti zameraný práve na medzinárodnú prevádzku. Napríklad eTel Slovensko, s.r.o., Bratislava z hovorov zo zahraničia získava viac ako štvrtinu príjmov z hlasových služieb. V prípade ST je to len približne desať percent.
Orange a EuroTel síce považujú podiel výnosov z telefonátov mimo SR na celkovej prevádzke za dôverný, no zo štruktúry klientely vyplýva, že je nižší ako v prípade eTelu, ktorý sa zameriava na biznis zákazníkov.
Generálny riaditeľ eTelu Juraj Taptič nevníma cenové úpravy veľkých operátorov ako ohrozenie: „Zníženie cien v dôsledku konkurencie považujeme za zdravý a prirodzený jav.“ Nemyslí si, že nižšie tarify ST či EuroTelu budú mať „výraznejší vplyv“ na konkurencieschopnosť taríf eTelu.
Operátor však v reakcii na zmeny na trhu od prvého augusta takisto znižuje ceny volaní do zahraničia. Minúta hovoru do ČR, Nemecka a Rakúska, čo sú z pohľadu väčšiny operátorov kľúčové destinácie, bude stáť pri volaniach do fixnej siete 3,90 Sk a pri spojeniach na mobil 10,60 Sk.
Na porovnateľnej cenovej úrovni sa pohybuje aj ďalší alternatívny operátor Nextra, s.r.o., Bratislava. Nextra aj eTel rovnako ako Orange na zahraničné hovory aplikujú sekundovú tarifikáciu.
ST pripúšťa, že razantné zníženie cien redukuje priestor pre konkurentov, ktorí podľa vyjadrenia R. Bielku oslovujú klientov s ponukou izolovaných služieb – zahraničných volaní. „Sami zákazníci prejavujú tendenciu prechádzať od takýchto parciálnych riešení k poskytovateľom komplexnejších služieb,“ tvrdí hovorca ST.
Dominantný operátor však sťažuje pozíciu alternatívnych hráčov i v tom, že lacné medzinárodné hovory poskytuje len zákazníkom s voliteľnými paušálmi. Tým totiž v budúcnosti neumožní vybrať si na uskutočnenie hovoru iného poskytovateľa.
Voľbu operátora sprístupní len na štandardných volacích programoch. „Nie je žiadny dôvod, aby si zákazník zriadil program ST určený na aktívne telefonovanie a zároveň sa rozhodol telefonovať cez iného poskytovateľa,“ mieni R. Bielka.
Ceny medzinárodných volaní | |||||||
(s DPH) | |||||||
Krajina (1) | Orange – paušál | Orange – Prima | ST – voliteľný program 2) | ST – štandardný program | EuroTel InterCall – paušál | EuroTel InterCall – Easy | GTS Slovakia (3) |
ČR – fixná sieť | 5,00 | 5,00 | 4,60 | 10,50 | 3,60 | 13,80 | 4,00 |
ČR – mobilná sieť | 11,00 | 11,00 | 14,20 | 19,60 | 10,70 | 13,80 | 10,60 |
Európska únia – fixná sieť | 5,00 | 5,00 | 4,60 | 10,50 | 3,60 4 | 17,40 5 | 4,00 – 4,40 |
Európska únia – mobilná sieť | 11,00 | 11,00 | 14,20 | 19,60 | 10,70 4 | 17,40 5 | 10,60 |
USA | 9,90 | 11,40 | 4,60 | 10,50 | 3,60 | 17,40 | 4,40 |
Rusko | 12,30 | 14,30 | 4,60 | 10,50 | 23,70 | 25,80 | 4,40 |
Bulharsko, Chorvátsko | 12,30 | 14,30 | 11,80 | 14,30 | 23,70 | 25,80 | 9,40 |
Egypt | 21,20 | 22,70 | 23,70 | 26,20 | 47,50 | 49,80 | 17,70 |
Južná Afrika | 21,20 | 22,70 | 11,80 | 14,30 | 23,70 | 25,80 | 9,40 |
Čína | 28,30 | 33,50 | 11,80 | 14,30 | 47,50 | 49,80 | 9,40 |
Mexiko | 28,30 | 33,50 | 11,80 | 14,30 | 47,50 | 49,80 | 9,40 |
Ghana, Peru | 46,30 | 48,40 | 11,80 | 14,30 | 47,50 | 49,80 | 9,40 |
1 Pre destinácie mimo EÚ sú uvedené sadzby pre volania do pevnej siete. 2 Maxi, Extra, Pohoda, ISDN Dynamik, Business Aktiv, ISDN Profi a Business Partner 12. 3 Ceny platia od 1. augusta 2004. 4 Tarifa pre pobaltské štáty a Slovinsko je 23,70 Sk. 5 Tarifa pre pobaltské štáty a Slovinsko je 25,80 Sk. | |||||||
PRAMEŇ: cenníky operátorov |