Séria The Sims má zaujímavú životnosť. Od vydania prvého dielu (v marci 2000) sa postupne vydala naprieč viacerými platformami a Electronic Arts pre ňu vydali desiatky dodatkov. Svojím spôsobom má blízko k žánru nekonečných multiplayer hier, s tým rozdielom, že nový obsah musia dodať autori manuálne, v podobe rôznych prídavkov či datadiskov.

The Sims sa náročne popisuje, pretože je to vlastne PC simulácia života. Pod palcom máte pár herných postáv, neskôr celé rodiny a zažívate typické životné situácie. Študujete, pracujete, oženíte sa, splodíte deti, postavíte domy, vychovávate ratolesti...

Will Wright, geniálny tvorca zo štúdia Maxis prišiel k tejto idei postupne. Toľko simuloval rôzne reálie či mestá (séria SimCity), až sa rozhodol nasimulovať, čo je nám najbližšie - reálny život. Je to unikátna myšlienka, ktorú potom skopírovali mnohí, ale The Sims si držia vedúcu priečku v žánri.

Je to v podstate PC séria. Každý z troch hlavných dielov vyšiel najprv na PC. Hra nemá v čase vydania príliš krvilačné požiadavky na hardvér – aby si ju mohli zahrať mnohí. Hlavný diel obsahuje veľké množstvo obsahu a hráčom vydrží kľudne aj pol roka. Potom začínajú tvorcovia vydávať nové časti herného sveta, predmety či celé systémy.

Napríklad v prvý diel postupne umožnil robiť domáce párty, ísť na dovolenku či hrať sa na kúzelníka. Datadisky vychádzajú v šesťmesačných odstupoch, majú nastavenú nižšiu cenu a ich neustálym vydávaním hra stále žije. Pri The Sims 3 sa navyše kombinuje obohacovanie hlavnej hry buď cez obsahové balíčky, ktoré obsahujú iba desiatky nových predmetov alebo cez regulárny datadisk s novými časťami.

Nová cesta The Sims: Do stredoveku

Pomyselná PC exkluzivita trvá každému dielu zhruba jeden rok. Potom autori vydávajú aj konzolovú verziu či smerujú na iné systémy (napríklad The Sims 3 vyšla už aj na Nintendo 3DS).

Obšírne vysvetlenie na úvod je potrebné, pretože najnovší diel The Sims Medieval zapadá do celého koloritu úplne inak. Nie je to iba malý obsahový balíček, ani datadisk pre The Sims 3.

Má to byť zástupca vlastnej vetvy The Sims. Takzvaný spin-off využívajúci existujúci engine z The Sims 3, no pre iné herné účely. Je dobré vedieť, že autori iba nezobrali stredoveké prostredie do známeho herného sveta. The Sims Medieval sa hrajú z veľkej časti odlišne. Niektoré základné prvky The Sims sú ponechané, iné zjednodušené a nahradené nevídanými.

Nová cesta The Sims: Do stredoveku

Napríklad alfa The Sims je podstatne zjednodušená. Nad tvorbou a piplaním sa s každým človiečikom strávite menej času ako v minulosti. Vaše prvé kroky vedú k tvorbe hrdinu, ktorý má viesť kráľovstvo a má určité vlastnosti (silné stránky a aj jednu slabú, napríklad nenásytnosť). Potom idete do zámku, ktorý budete môcť postupne upravovať – ale už nie stavať úplne od začiatku, ako ste azda zvyknutí pri iných Sims hrách.

Rozširovať ho budete môcť cez sériu úloh. Najprv sa musíte venovať ľahkým: zberu kvetov, likvidácii lesnej šelmy či príprave listín. Potom sa objavia zložitejšie a s nimi možnosť postaviť kasárne – a mať vojakov. Vybudujte vežu – a objaví sa čarodej. Nie všetky budovy vám automaticky ponúknu aj nového Sima, ale väčšina ponúkne nováčikov: kováčov, obchodníkov, kňazov či špiónov. Každý má iné vlastnosti a pomáha pri plnení ďalších úloh.

Vo vašom kráľovstve si potom zadáte jeden cieľ, ktorý chcete splniť: Efficient Expander vás odporúča na panovníka s veľkým rozmachom. Fame naplní vašu túžbu po sláve. Wealthy Populace zase upokojí túžbu po mamone. Danému cieľu zodpovedá séria questov.

Známe Sims otázky riešite tým pádom pri úplne iných dilemách – napríklad či bojovať s čarodejnicou po dobrom alebo zlom: prijmete ju k sebe alebo vyhostíte a zničíte. Kombinácia práce Simov je kľúčová – ak máte ísť do boja, potrebuje zbrane, ak nemáte peniaze, treba šmeliť a do toho ich povzbudiť. Občas je miera detailov a hrateľnosť až taká povedomá, že simuluje nie iba životy ľudí, ale celé kráľovstvo ako v stratégiách Stronghold či Settlers.

Nová cesta The Sims: Do stredoveku

Ale zatiaľ čo iné stratégie sa sústredia na mikromanažment či ekonómiu, v The Sims Medieval je na konci dňa podstatný aj posledný človiečik a jeho vzťah s kráľovstvom i okolím. Niektorí hráči si budú zvykať na zmenu z maximálnej voľnosti na väčšie množstvo úloh. Nová hrateľnosť spolovice odlišná, ale v jadre pripomína skôr The Sims so sériami questov. A navyše, už to nie je otvorená hra, ale popri cieli kráľovstva má jasne vytýčený cieľ.

Cesta k nemu trvá zhruba 15 až 20 hodín, no mnohí hráči hneď po jeho dosiahnutí určite vyskúšajú aspoň jeden-dva ostatné s inou sériou dobrodružstiev. Niekto môže namietať, že oproti pôvodným The Sims sa znížila sčasti miera kreativity. Na druhej strane, táto voľnosť dostala úspešnú náhradu, pretože dobrodružstvá dávajú zmysel a sledujú vyšší cieľ.

Nová cesta The Sims: Do stredoveku

Osobne som prekvapený z tohto posunu a ako príležitostný Sims hráč aj nadšený, pretože príliš veľká voľnosť bez jasne definovaného cieľa ma nedokázala baviť dlhšie ako pár týždňov. No keď má hra už pár iných prvkov (hoci z iného žánru) a môžete si merať aj čiastočné úspechy, je to predsa len väčšia zábava.

Sims fanúšikovia by mali novinku vyskúšať už len kvôli tomu, ako sa im budú pozdávať tie zmeny. A ostatní hráči by si konečne mohli nájsť cestu k sérii, tie RPG či strategické prvky im budú asi imponovať viac ako hlavnej komunite.

Foto v článku a na titulke - Electronic Arts