Mobilné telefóny, ktoré si poradia nielen s telefonovaním, ale aj vytváraním a úpravou wordovských či excelovských dokumentov, sú na vzostupe.
Analytici spoločnosti Venture Development Corporation očakávajú, že podiel aparátov kategórie smartphone na celkovom predaji do roku 2009 vzrastie na takmer tridsať percent. V súčasnosti sú pritom takzvanými inteligentnými funkciami obdarené len tri zo sto predaných mobilov.
Čo to je
Smartphone obsahuje všetky funkcie vyššej triedy bežných mobilov. Odlišuje sa od nich tým, že na ňom možno spúšťať typické kancelárske aplikácie alebo surfovať po webových stránkach. Okrem toho má väčší – a niektoré modely aj dotykový – displej, ktorý zvyšuje komfort používateľa napríklad pri čítaní e-mailov.
Na tejto obrazovke si možno v slušnej kvalite prezerať fotografie i video, pretože zariadenia podporujú multimediálne formáty. Samozrejmosťou je počúvanie hudobných MP3 skladieb či hranie hier. Smartphone je vlastne kombinácia mobilu s vreckovým počítačom.

Inteligentné mobilné telefóny vyrábajú všetci najväčší hráči na trhu. Najviac sa v nich našla Nokia. Okrem štandardných smartphonov rozlišuje ešte minimálne dve kategórie týchto aparátov.
Prvou sú komunikátory, vybavené navyše plnohodnotnou klávesnicou, väčším displejom, ako aj väčšou vnútornou pamäťou – a vyššou cenou. Druhou sú telefóny pre multimediálnu zábavu, ktoré obsahujú napríklad vstavaný pevný disk alebo fotoaparát s vysokým rozlíšením.
Smartphony pod vlastnou značkou predávajú aj obaja slovenskí mobilní operátori – T-Mobile SDA a Orange SPV. Ponúkajú ich v akciách, takže sú o niečo lacnejšie ako inteligentné telefóny tradičných výrobcov, ktorých cena sa začína od 15-tisíc korún (s DPH). Orange a T-Mobile si od nich sľubujú intenzívnejšie využívanie dátových služieb.
Dizajn a pocit
Telefóny kategórie smartphone neobľubujú len manažéri, ktorí od nich očakávajú funkcie osobného asistenta. Zo štatistík mobilných operátorov vyplýva, že si ich čoraz častejšie kupujú aj bežní rezidentní zákazníci. V prípade T-Mobilu si u nich našiel miesto každý druhý predaný model SDA.
Funkcie však nie sú jediný dôvod kúpy smartphonu. „Slovensko je špecifické tým, že nie každý, kto si smartphone kupuje, ho aj potrebuje,“ mieni produktový manažér spoločnosti Nokia Slovakia Kristián Zimka.
Slováci, ktorí si takýto telefón môžu dovoliť, podľa neho podliehajú trendom a zaobstarajú si ho, aj keď jeho nadštandardné možnosti využívajú veľmi-veľmi zriedkavo. „Dôležitejší je pre nich dizajn a pocit, že telefón má všetky špičkové funkcie, ktoré sú momentálne »in«,“ dodáva.
Pozícia smartphonov na slovenskom trhu ako imidžových telefónov určuje aj cielenie reklamy Nokie. „Dávame menej reklamy do odborných časopisov a ideme do lifestylových médií,“ hovorí K. Zimka. Ich čitatelia si totiž podľa neho kupujú telefóny najmä pre imidž.
Na druhej strane, náročných používateľov podľa riaditeľa česko-slovenskej pobočky Sony Ericsson Roberta Fleischhackera láka komplexnosť produktu. „Prácu s dokumentmi však môže komplikovať klávesnica telefónu, ktorej používanie nie je pri písaní textov práve najpohodlnejšie,“ upozorňuje obchodný a marketingový manažér Panasonicu Slovakia Branislav Šimkanin.
Malý trh
Vo všeobecnosti platí, že smartphony patria k telefónom v stredných a vyšších cenových kategóriách. Cene zodpovedá aj ich predaj, ktorý sa na Slovensku pohybuje v stovkách kusov mesačne.
Operátori, ktorých distribučnými kanálmi prejde deväť z desiatich telefónov na Slovensku, svorne tvrdia, že predaj spĺňa ich očakávania. Pri analýzach a plánoch vychádzajú zo skúseností v iných krajinách.
Vedúci mobilnej divízie Siemensu Miloš Král odhaduje, že podiel smartphonov na slovenskom trhu tvorí sotva pol percenta z milióna každoročne predaných telefónov. Napríklad kórejský Samsung predáva inteligentné telefóny len v USA a Ázii.
Ako vysvetľuje country manažérka dovozcu, spoločnosti Kiboon Mobile Slovakia, Claudia Petoová, dva nové modely sa pravdepodobne objavia aj v Európe, no na slovenský a ani na český trh sa nedostanú: „Dôvodom je príliš malý trh.“ No Sony Ericssonu sa podarilo aj na tomto malom trhu vlani zvýšiť medziročne predaj o jednu tretinu.

Symbian a spol.
Existuje viacero vetiev inteligentných telefónov – podľa použitého operačného systému. Aj keď rozsah funkcií je pri každom z nich zhruba rovnaký.
Globálne dva z troch smartphonov využívajú Symbian, ktorý vyvíja rovnomenné konzorcium Nokie, Siemensu, Panasonicu, Sony Ericssonu, Ericssonu a Samsungu. Pri jeho vzniku stála aj americká Motorola, no ako najväčší konkurent Nokie sa pred dvoma rokmi rozhodla svoj podiel predať ostatným členom. Aj tak však s konzorciom spolupracuje a uviedla aj niekoľko modelov so Symbianom.
Druhý najrozšírenejší je operačný systém z dielne firmy palmOne, ktorý pokrýva desatinu celosvetového trhu. Telefóny s touto platformou sú však známejšie za oceánom ako v Európe.
Etablovať sa snaží aj Microsoft so systémom Windows Mobile, ktorý používajú aj smartphony nadnárodných operátorov T-Mobile a Orange. Vďaka nim výrazne vzrástol záujem o telefóny s Windowsom, zhodnotil správanie zákazníkov špecialista Microsoftu Slovakia Juraj Šitina.
Po nie príliš výraznom úspechu predchádzajúcich verzií vkladá Microsoft veľké nádeje do najnovšej, piatej verzie systému. Najmenší podiel na trhu má voľne šíriteľný Linux, ktorý využila vo svojich telefónoch napríklad Motorola.
Kam ďalej
Na to, aby inteligentné telefóny zvyšovali podiel na trhu, musia podľa R. Fleischhackera prejsť miernou redukčnou diétou, aby boli menšie a ľahšie.
Siemens sa podľa M. Krála nechystá v najbližšom čase uviesť na trh nový smartphone. Napriek tomu, že s prvým modelom nedosial očakávané výsledky, na túto oblasť nezanevrel. Firma momentálne zvažuje výber hardvérovej platformy a operačného systému.
„Robiť smartphone len pre siete GSM už nemá význam,“ mieni M. Král. Najbližší telefón tejto kategórie bude podľa neho určený pre siete tretej generácie – UMTS.
Foto – Nokia, Sony Ericsson