Ešte donedávna tempo inovácií udával softvér. Každá nová aplikácia či operačný systém žiadali vyššiu výpočtovú a pamäťovú kapacitu ako predchádzajúce verzie a podnecovali tak používateľov v rýchlejšej modernizácii hardvéru.
V posledných rokoch sa však počítačový svet zmenil. Hardvérové požiadavky nových verzií programov rastú iba minimálne alebo vôbec. Procesory pritom naďalej dramaticky zvyšujú rýchlosť a pamäte či pevné disky zväčšujú objem. Výsledok? Väčšina používateľov nevyužíva kapacitu výkonných počítačov naplno a pri kúpe novej zostavy tak platia za niečo, čo aktuálne nepotrebujú.
Pre študenta i živnostníka
Viacero záujemcov o kúpu počítača si preto logicky kladie otázku, či nie je výhodnejšie kúpiť napríklad dvojročný použitý stroj. Hlavne keď hodnota výpočtovej techniky, podobne ako napríklad nových automobilov, rýchlo klesá.
„Nové PC stratí hneď pri kúpe tretinu hodnoty,“ odhaduje Jozef Hromada, konateľ firmy Athenas Consulting, s.r.o., Bratislava, dovážajúcej a predávajúcej novú i použitú výpočtovú techniku. Obchodníci so second-handovými počítačmi sa zhodujú, že ľudia kupujú použité pécečka najmä pre ich cenu, ktorá je zvyčajne v porovnaní s novým modelom o viac ako polovicu nižšia.

Na Slovensku, kde kúpna sila obyvateľstva výrazne zaostáva za vyspelejšími západoeurópskymi krajinami, musí priemerne zarábajúci človek utratiť za nové stolové PC s monitorom zhruba dve čisté mesačné mzdy. To sčasti vysvetľuje výsledky prieskumu Telekomunikačného úradu (TÚ) SR, podľa ktorých ľudia nevyužívajú internet predovšetkým preto, lebo nemajú počítač.
„Stále existuje veľa rodín, ktoré zatiaľ nevlastnia žiadny počítač. Chcú ho však kúpiť hlavne pre deti a tie, ak sa s pécečkom ešte nezoznámili v škole či u kamarátov, nemajú vysoké nároky na výkon,“ hovorí Peter Fúzia, ktorý pod názvom PC Shop prevádzkuje v Liptovskom Mikuláši predajňu nových aj použitých počítačov. Práve začínajúci používatelia v podobe rodín s deťmi sú podľa neho najčastejšími zákazníkmi pre počítače z druhej ruky.
J. Hromada rozširuje cieľovú skupinu aj na študentov či začínajúcich podnikateľov: „Čo potrebuje študent? Napísať seminárnu alebo diplomovú prácu, pripojiť sa do internetu. Podobne živnostníkovi väčšinou stačí spracúvať dokumenty a viesť databázu.“ A tieto úlohy podľa neho dvoj- či trojročné zostavy pohodlne zvládnu. Navyše, aj mnohé staršie PC už majú DVD mechaniku, takže po prepojení s televízorom poslúžia aj ako videoprehrávač.
Stráca sa motivácia
Predajcovia nových PC majú na kúpu „ojazdených“ počítačov, prirodzene, odlišný názor. Šéf nákupu firmy ProCA, s.r.o., Trnava Ľudovít Faguľa pripúšťa, že kedysi biznis so second-handovými strojmi prekvital. „Boli obchodníci, ktorí zo západnej Európy vozili kamióny použitej výpočtovej techniky,“ spomína.
Ale cenový rozdiel medzi staršími a novými zostavami sa podľa neho zmenšil natoľko, že motivácia na kúpu PC zo second-handu je nízka. „Niekoľko tisíc korún už ľudí nemotivuje tak ako dvoj- či trojnásobný rozdiel, ktorý bol medzi novým a použitým počítačom v deväťdesiatych rokoch,“ hovorí, poukazujúc na stále klesajúcu cenu nových PC.
Second-handový počítačový biznis podľa Ľ. Faguľu na Slovensku upadá. A to nielen pre pokles cien, ale aj preto, že ľudia vidia pri nových počítačoch vyššiu pridanú hodnotu v lepšom servise a dlhšej záruke. „Zákazníci sa cítia lepšie, keď kúpia novú vec ako použitú,“ mieni. Tvrdenia o úpadku záujmu o second-handové stroje potvrdzuje aj P. Fúzia, ktorý ich predáva od polovice deväťdesiatych rokov. „Objem predaja postupne klesá a predpokladám, že to tak so znižovaním cien nových počítačov bude aj naďalej,“ hovorí.

Od PC k notebookom
Athenas Consulting obchoduje s použitou výpočtovou technikou zhruba rok a úpadok dopytu jej predstavitelia zatiaľ nebadajú. Záujem podľa nich naopak rastie a to hlavne po použitých notebookoch, ktoré začínajú zákazníci preferovať pred second-handovými stolovými pécečkami.
„Tento rok predávame zhruba o tretinu viac notebookov ako desktopov, zatiaľ čo vlani bol pomer vyrovnaný,“ hovorí J. Hromada. Dôvodom je okrem mobility vyššia cena a tým aj vyšší cenový rozdiel v porovnaní s novým modelom, ktorý môže predstavovať aj desiatky tisíc korún.
Obľúbené sú napríklad notebooky predávané pod označením ako nové (as new). Ide o výstavné exempláre používané napríklad na prezentačné účely. „Ak napríklad firma typu HP použije notebook pri prezentácii na výstave, už ho nemôže predať ako nový,“ vysvetľuje J. Hromada. Predáva ho teda s výraznou zľavou až do výšky niekoľkých desiatok percent z pôvodnej ceny.
Dopyt po takýchto notebookoch podľa J. Hromadu štvornásobne prevyšuje ponuku. Podobne je to so zrenovovanými (refurbished) modelmi. Môže ísť o povrchovo mierne poškodené stroje (napríklad so škrabancami), prípadne modely s chybnou súčiastkou, ktorú však výrobca vymenil a celú zostavu otestoval. Poslednou skupinou sú tradičné použité notebooky, ktoré veľké organizácie po niekoľkých rokoch vo veľkom odpredávajú.
Second-handové počítače nie sú zo smetiska
Použité počítače dovážajú slovenskí obchodníci väčšinou zo zahraničia. Pochádzajú z veľkých organizácií, napríklad bánk. Niektoré firmy predávajú second-handové ppčítače aj od individuálnych slovenských používateľov. A to formou komisionálneho predaja alebo ich, podobne ako niektoré autobazáry ojazdené vozidlá, aj vykupujú. Každé použité pécečko prechádza testmi. Predajca v prvom rade zistí, či parametre uvedené na dodacom liste zodpovedajú skutočnosti. Ďalej pomocou testovacieho softvéru skúša funkčnosť počítačov. Pozornosť venuje aj celkovému vzhľadu, takže v prípade potreby prejde použitá zostava očistnou kúrou. Pri notebookoch kontroluje obchodník aj výdrž batérie. V prípade nefunkčnosti alebo nízkej kapacity má dve možnosti. Buď tento hendikep zohľadní v cene notebooku alebo nechá batériu v špecializovanej firme repasovať. Na výdrž batérie by však mal byť zákazník vždy upozornený. Alternatívou je aj kúpa novej batérie, ale repasovanie vychádza cenovo výhodnejšie a poskytuje porovnateľný výsledok.
Ľ. Faguľa pripúšťa, že cenový rozdiel medzi novým a použitým notebookom môže byť pre mnohých záujemcov lákavý. Podľa neho sa však situácia s poklesom záujmu o použité stolové PC postupne so znižovaním cien zopakuje aj pri notebookoch. Upozorňuje, že prenosné počítače majú komplikovanejší servis a často aj získavanie náhradných dielcov, ktoré sú navyše drahšie ako do desktopov. „Kým servisovanie stolových počítačov je pomerne jednoduché a možno ho realizovať takpovediac v garáži, pri notebookoch je to podstatne náročnejšie,“ dodáva. V prenosných počítačoch totiž výrobcovia používajú často neštandardné komponenty a ich architektúra nie je taká jednoduchá ako v desktopoch.
„Ako nové“
Dostupnosť náhradných dielcov do prenosných pécečiék je nižšia, pripúšťa J. Hromada, ale napríklad v náhradných pamätiach, batériách či displejoch problém nevidí. Pokiaľ sa chybný komponent v rámci štandardnej ročnej záruky nepodarí firme Athenas Consulting vymeniť, sľubuje zákazníkovi výmenu za model obdobných parametrov alebo vrátenie peňazí.
Nevýhodou pre dovozcov použitej výpočtovej techniky je však to, že náklady na záručné opravy v niektorých prípadoch znášajú oni. Teda nie výrobca, ako to býva pri nových produktoch.
Pri reklamácii novej zostavy stačí obchodníkovi, aby tovar prevzal, odhalil chybu a reklamoval daný komponent alebo celý počítač u výrobcu. Pri použitých produktoch už predajca vždy záruku od výrobcu nemá, takže preberá vyššie riziko potenciálnych budúcich nákladov.
Pokiaľ ide o počítače predávané s označením „ako nové“ či „zrenovované“, dostáva obchodník od výrobcu štandardnú ročnú záruku. Pri použitých počítačoch, ktoré pochádzajú z veľkých zahraničných organizácií, dostáva slovenský obchodník záruku od zahraničného dodávateľa. „Nevykupujeme produkty priamo od používateľských organizácií, ale od sprostredkovateľskej firmy, ktorá nám poskytne záruku šesť až dvanásť mesiacov,“ vysvetľuje J. Hromada. Vyššie riziko znáša jeho firma v prípade, ak počítače vykupuje od slovenských podnikov alebo individuálnych používateľov a ak dostane od zahraničného dodávateľa na použitý počítač iba šesťmesačnú garanciu.
Vyššie riziko budúcich nákladov by mali second-handoví obchodníci logicky premietnuť do vyšších marží, ale Athenas Consulting aj PC Shop svorne tvrdia, že na nové a použité počítače uplatňujú rovnakú úroveň marže. Podľa vlastných slov to tak môžu robiť, pretože predávajú kvalitné produkty od značkových výrobcov s nízkou poruchovosťou. „Na osemdesiat predaných použitých notebookov pripadá jedna reklamácia a jeden zo zhruba dvesto notebookov má vážnu hardvérovú chybu, ktorú treba riešiť výmenou,“ tvrdí J. Hromada.
Jeho firma mesačne predáva niekoľko desiatok second-handových prístrojov. Zákazník si navyše môže v Athenas Consulting záruku za príplatok dvadsať percent z nadobúdacej ceny počítača predĺžiť o ďalší rok. Skúsenosť s nízkou poruchovosťou použitých pécečiék má aj PC Shop.
„Z praxe môžem povedať, že poruchovosť second-handov, ktoré predávame, je porovnateľná s novými zostavami,“ uviedol P. Fúzia. J. Hromada dokonca tvrdí, že napríklad výstavné modely notebookov sú otestované, takže majú na ne menej reklamácií ako na nové kusy. „Pri nových notebookoch je chybný jeden z desiatich, zatiaľ čo z repasovaných iba jeden z osemdesiatich,“ uzatvára.
Orientačné porovnanie nových a second-handových počítačov |
|||||
Nový desktop |
Nový desktop |
Použitý desktop |
Nový notebook |
Použitý notebook |
|
Výrobca/model |
PC Shark Student |
HP Compaq d230 |
HP Vectra Vli8 |
HP nx9010 |
HP Omnibook XE3 |
Procesor |
Duron 1 600 MHz |
Celeron 2 200 MHz |
Pentium III 600 MHz |
Celeron 2 600 MHz |
Celeron 1 200 MHz |
Pamäť |
128 MB |
256 MB |
128 MB |
256 MB |
128 MB |
Pevný disk |
40 GB |
40 GB |
8,45 GB |
40 GB |
20 GB |
Optická mechanika |
CD-RW |
CD-RW/DVD |
nie |
CD-RW/DVD |
CD-ROM |
Ďalšia výbava |
zvuková, sieťová karta, Linux |
zvuková, sieťová karta, Windows XP |
zvuková, sieťová karta, Windows NT 4.0 |
15-palcový displej, Windows XP |
15-palcový displej, taška, Windows XP |
Záruka |
2 roky |
3 roky |
1 rok |
2 roky |
1 rok |
Cena s DPH |
8 490 Sk |
24 871 Sk |
5 290 Sk |
44 989 Sk |
22 990 Sk |
PRAMEŇ: cenníky firiem Athenas Consulting, s.r.o., Bratislava a Shark, s.r.o., Bratislava |
Foto – Milan Illík