Výstavba diaľnic na Slovensku patrí medzi najdrahšie v Európskej únii. Kilometer slovenskej diaľnice stojí podľa odhadov Európskej komisie asi 12,5 milióna eur, zatiaľ čo napríklad v prípade Českej republiky 8,4 milióna a v prípade Talianska len 2,7 milióna eur.

Komisia tieto odhady zverejnila v odpovedi na otázku jedného poslanca Európskeho parlamentu, ktorý žiadal porovnanie nákladov na výstavbu diaľnic v EÚ.

Priemerné náklady na výstavbu jedného kilometra v 15 starých štátoch únie odhadla komisia na 6,8 milióna eur, v desiatke nových krajín na 9,1 milióna.

Spolu so Slovenskom je najdrahšie Slovinsko a Maďarsko. Druhú najdrahšiu skupinu (kilometer za 9,6 milióna) tvoria Belgicko, Nemecko, Francúzsko, Luxembursko, Holandsko a Rakúsko.

V Česku, Estónsku, Litve, Lotyšsku a Poľsku stojí kilometer diaľnice asi 8,4 milióna eur, v Dánsku, Írsku, Fínsku, Švédsku a Británii asi 6,7 milióna. V Grécku, Španielsku, Taliansku a Portugalsku je možné postaviť diaľnicu za 2,7 milióna eur na kilometer a na Cypre, Malte, v Bulharsku a Rumunsku dokonca za 1,9 milióna.

Obrovské rozdiely medzi týmito číslami vysvetľuje komisia odlišnými miestnymi podmienkami ako reliéf, hustota populácie, obmedzenia vyplývajúce z nutnosti chrániť životné prostredie, ale tiež rôznou metodológiou odhadu nákladov. Údaje pre dve skupiny štátov s najnižšími nákladmi sú napríklad založené na štúdiách pred samotnou výstavbou a nie na nákladoch, ktoré skutočne pri výstavbe vznikli.

Podľa komisie treba brať preto uvedené porovnanie nákladov s najväčšou opatrnosťou, keďže jednotné údaje založené na rovnakej metodike neexistujú.